دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1398 - 00:03
دانشگاه تمدن ساز 3/

کبگانیان: نیاز جدی به تشکیل کمیسیون دانشجویی در شورای عالی انقلاب فرهنگی/ علیزادنیا: دفتر تحکیم وحدت پیگیر تدوین و اجرایی شدن سند اسلامی دانشگاه‌هاست

دبیر واحد حوزه و دانشگاه دفتر تحکیم وحدت گفت: دفتر تحکیم وحدت مدت‌هاست که دنبال تدوین و اجرایی شدن سند اسلامی دانشگاه‌هاست.
کد خبر : 463234
jpg.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه‌ای، معرف جهانی بینی و نظام اعتقادی و ارزشی آن کشور هستند. دانشگاه‌ها، بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌های گوناگون فکری، سیاسی و فرهنگی را جهت‌دهی می‌کنند و طبیعتاً رشد و نمو هر کشوری نیازمند دانشگاه‌های مستقل و بافکری است که جامعه را به سمت اهدافش هدایت کند.


کم‌کاری و کم‌توجهی مسئولان در راستای تحقق دغدغه دیرینه اسلامی کردن دانشگاه‌ها، و کوتاهی تشکل‌های دانشجویی در استفاده از ابزار مطالبه‌گری منجر شد تا خبرگزاری آنا در سلسله مباحثی به نقد و بررسی چالش‌های پیش روی اسلامی شدن دانشگاه‌ها تحت عنوان «دانشگاه تمدن‌ساز» بپردازد.


اسلامی شدن دانشگاه مسئله جدی است که از اوایل پیروزی انقلاب در دستور کار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است. در سال ۵۹ با شروع انقلاب فرهنگی کلید اسلامی شدن دانشگاه زده شد تا روح علوم انسانی غربی که بر بسیاری از دروس دانشگاهی کشور حاکم شده بود حذف شود؛ اما بعد از گذشت ۴۰ سال متأسفانه شاهد رواج بسیاری از اندیشه‌های غربی در مراکز آکادمیک کشور هستیم.


«مهم‌ترین فریضه دانشجویی آرمان‌خواهی است و یکی از مصادیق آرمان‌خواهی اسلامی شدن دانشگاه‌هاست.» این مطلع چراغ‌راهی است که رهبر معظم انقلاب سال ۹۴ در دیدار با دانشجویان بر آن تاکید ورزیدند.


منصور کبگانیان‌ در ‌گفتگو‌ با خبرنگار آنا می‌گوید: مدتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل محدودیت منابع انسانی تردید وجود داشت که در دبیرخانه شورا، کمیسیون دانشجویی تشکیل شود چراکه باید با توجه به منابع انسانی و امکانات دبیرخانه شورا، شرایط سنجیده شود. اما در حال حاضر اعتقاد داریم که نیاز جدی به چنین کمیسیونی وجود دارد. به هر حال بخشی از اطلاعات و حرکت‌های جدی و شادابی جامعه علمی از سوی دانشجویان است و باید تقویت شود.


وی می‌افزاید: برای حمایت ‌از انجمن‌های علمی دانشجویی و ارتباط با دانشجویان ‌در سطح دانشگاه نیاز جدی به کمیسیون دانشجویی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که در حال تصویب آن هستیم.


کبگانیان معتقد است: سند نقشه جامع علمی کشور 9 سال می‌شود که ابلاغ شده است. بسیاری از افراد فقط علاقه دارند که موضوع به‌روزرسانی سند نقشه را مطرح کنند و نمی‌گویند چقدر این سند پیشرفت کرده است. اولین گام به‌روزرسانی این سند را آماده کرده‌ایم و هر وقت در دستور کار قرار بگیرد، آن را اجرا می‌کنیم. برای به‌روزسانی سند، شاخص‌ها باید به‌روز شود و هرموقع شاخص‌ها به‌روز شد، گام‌های بعدی را در دستور کار قرار می دهیم.


وی ادامه می‌دهد: کار فنی و کارشناسی در خصوص سند نقشه جامع علمی کشور از همان ابتدا کلید زده شده است و می‌دانیم چه قسمت‌هایی نیازمند به‌روزرسانی دارد و در دستور داریم که سند به‌روز شود.


رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتقادی به علوم اسلامی ندارد


همچنین فاطمه علیزادنیا مسئول واحد حوزه و دانشگاه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: رهبری می‌فرمایند علوم انسانی ما غیرتوحیدی است و این مبانی موجب استحاله دانشگاه‌ها می‌شود. متولی علوم انسانی اسلامی و از زاویه دیگر اسلامی کردن دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این شورا وظیفه دارد علوم انسانی را از حالت تثلیثی خودش خارج کند و علوم انسانی اسلامی را تبیین و تشریح نماید.


وی در ادامه عنوان کرد: دفتر تحکیم وحدت مدت‌هاست که دنبال تدوین و اجرایی شدن سند اسلامی دانشگاه‌هاست؛ اما مسئله اساسی این است که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی که شخص رئیس‌جمهور است، اصلاً اعتقادی به علوم اسلامی ندارد. ازنظر ایشان علم، اسلامی و یهودی و مسیحی ندارد. بلکه علم، جهانی است. از سوی دیگر، رهبر انقلاب می‌فرمایند که علوم غربی، غیرتوحیدی است.


دبیر واحد حوزه و دانشگاه دفتر تحکیم وحدت افزود: وجود دوگانگی در رأس نظام، مشکلات عدیده‌ای را برای کشور به وجود می‌آورد که نمونه‌اش را در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و مسئله اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌بینیم. در خصوص سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها یک مشکل اساسی وجود دارد؛ این سند جنبه اجرایی ندارد بلکه بیشتر توصیه‌ای است. به همین دلیل دانشگاه‌ها در این خصوص اقداماتی را انجام نمی‌دهند.


علیزادنیا خاطرنشان کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر پسوند اسلامی شدن به علوم بزنیم و یا چند واحد معارف در دروس دانشگاهی بگنجانیم، آموزش عالی ما اسلامی می‌شود. البته باید به این نکته هم اشاره‌کنم که پژوهشکده‌هایی مثل پژوهشکده دانشگاه امام صادق(ع) در این خصوص کارهایی را انجام داده‌اند.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

برچسب ها: منصور کبگانیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته