رشد علمی با یکپارچهسازی سیستمهای آموزشی/ دانشگاه آزاد اسلامی هدفمند شده است
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری کشور و جهان قصد دارد که در افق 1404 به انتخاب اول داوطلبان تبدیل شود به همین دلیل برنامهها و اولویتهای مختص به خود را در نظر گرفته تا بهوسیله آنها بتواند به دانشگاه بهتری تبدیل شود.
واضح است مهمترین هدف هر دانشگاه ارائه آموزش باکیفیت است تا بتواند از این طریق دانشجویان بیشتری جذب کند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مسیر ارتقای کیفیت آموزشی را در دستور کار قرار داده است.
به گفته دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ مردم ایران یکی از بهترین مردم روی کره زمین هستند که برای علم ارزش قائلند و هزینه میکنند. وی علت کمشدن دانشجو را ناکارآمدی میداند و میگوید: در سال 93 مقام معظم رهبری در قالب ابلاغ سیاستهای علم و فناوری در یک بند با صراحت اعلام کردند متناسبسازی تحصیل با اشتغال انجام شود؛ اما از سال 93 تا 96 عملاً در حوزه آموزش عالی اتفاقی نیفتاده است. دکتر طهرانچی عنوان میکند: ما در دانشگاه آزاد اسلامی سراغ روزآمد کردن رفتهایم؛ اما متناسبسازی تحصیل با اشتغال فراهم نشده است.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ ارتقای علمی، استانداردسازی خدمات آموزشی و پژوهشی، افزایش کیفیت و سطح استاندارد مدرک تحصیلی از وظایف مسئولان این دانشگاه است. وی میگوید: افزایش کیفیت و کارآمدی، از مهمترین وظایف مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی است و در این مسیر واحدهای کل کشور مورد توجه قرار میگیرند.
به عقیده طهرانچی؛ برخی دانشگاه آزاد اسلامی را متهم میکردند که تنها از لحاظ کمی پیشرو است، اما این دانشگاه در بحث کیفیت پژوهشی نیز جزو دانشگاههای بهروز و پیشرو است.
بر این اساس هر ساله در دانشگاه آزاد اسلامی هزاران تحقیق از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام میشود در این زمینه نمیتوان سازمان یا نهادی را با این پشتوانه علمی معرفی کرد. دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با طراحی کلانبرنامههای علمی این قدرت تحقیقاتی خود را در خدمت حل مسائل پیچیده کشور از قبیل آب، انرژی، محیطزیست، فضای مجازی، مسائل اجتماعی و ناهنجاریهای اجتماعی به مردم و مسئولان معرفی کند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره توضیح میدهد: در حقیقت ما با اعلام مجموعه کلانبرنامهها و نظام موضوعاتی در ذیل برنامههای علمی با همگرایی که در صحنه تحصیلات تکمیلی به وجود آوردهایم، حل مسائل پیچیده را بهصورت پژوهش کثیر انجام خواهیم داد. ما از قدرت کمیت دانشگاه آزاد میخواهیم برای حل مسائل پیچیده استفاده کنیم. کمیت همیشه بد نیست، اگر کمیت میتواند مسائل پیچیده را بهصورت چندجانبه و چندوجهی حل کند. این قدرت منحصربهفردی است که در دانشگاه آزاد اسلامی هست و در این زمینه اقدام خواهد شد.
رتبه علمی درخشان دانشگاه آزاد اسلامی در جهان
برای اینکه ارتقای کیفیت آموزش بهتر نمایان شود باید به رتبهبندیهای بینالمللی در این زمینه توجه کرد. بر اساس آخرین گزارشها در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تعداد مستندات علمی وب آو ساینس در سال 2020، رتبه 71 بینالمللی و رتبه اول ملی را کسب کرده است.
به گفته دکتر طهرانچی؛ دانشگاه آزاد اسلامی امسال موفق به کسب جایگاه 79 در مقالات 10 درصد برتر جهان و رتبه 46 در بین رده یک درصد بهترین مقالات جهان شد. همچنین مجموعه مقالات دانشگاه آزاد اسلامی در مجلات Q4 (مجلات علمی ضیفتر) برخلاف سال ۲۰۰۵ کمتر شده و مقالات در مجلات Q1(مجلات بینالمللی که اعتبار بالایی دارند) رتبه اول را کسب کرده است. به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ این دستاوردها نشان میدهد طی دو سال اخیر همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد بسیار خوبی در کیفیتبخشی داشتهاند.
یکپارچهسازی دادههای علمی
یکپارچهسازی دادههای علمی یکی دیگر از برنامههای مهم دانشگاه آزاد اسلامی است. به گفته دکتر طهرانچی؛ در جهت ارتقای جایگاه مدرک دانشگاه آزاد اسلامی تلاش بسیاری در چند سال اخیر کردهایم. وی ایجاد سامانههای یکپارچه را در امتداد این مسیر میداند و میگوید: سامانههای یکپارچهای همچون سامانه پژوهشیار و آموزشیار ایجاد شده تا کیفیت خدمات و مدارک فارغالتحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا یابد.
بر این اساس نظام موضوعات دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پژوهشیار بارگذاری میشود تا محققان دانشگاه بتوانند از آنها استفاده کنند. 100 هزار پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی شامل 80 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، 10 هزار دانشجوی دکتری و 10 هزار دانشجوی دکتری تخصصی پزشکی به این سامانه دسترسی دارند.
در قدم بعدی ساماندهی سامانههای خدمات آموزشی در دستور کار قرار گرفت.
به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ در حرکت دوم لازم بود که نظام و ساختار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی را بهصورت پیوسته و در یک قالب استاندارد داشته باشیم، چراکه همانطور که میدانیم در شبکه، تعداد اعضا مهم است که متأسفانه دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته به تعداد اعضای شبکه توجه نداشت و هر یک از واحدها بهصورت مجمعالجزایری فعالیت میکردند. دکتر طهرانچی ادامه میدهد: متأسفانه در این حوزه که اقتضای شبکهای شدن است، کشور دچار مشکلات جدی است و هر دانشگاه، واحد و مرکز دانشگاهی برای خود سامانهای را که از سامانههای خارجی به عاریت گرفته بود.
دکتر طهرانچی خاطرنشان میکند: مبنای ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی یکپارچه در سیاستگذاری، نظارت، پاسخگویی و چندوجهی در اجراست بر این اساس سامانه مدیریت امور یکپارچه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی راهاندازی شد.
سامانه آموزشیار میتواند به بیش از یک میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خدمات یکپارچه ارائه دهد. این سامانه علاوه بر انجام همه امور خدمات آموزشی دانشجویان شامل ثبتنام، انتخاب واحد و حذف و اضافه، کلاس آموزشی مجازی نیز برگزار میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تجربه موفق این دانشگاه در برگزاری کلاسهای آموزشی در ایام شیوع ویروس کرونا اشاره میکند و ادامه میدهد: این دانشگاه خوشبختانه توانسته در دوران کرونا با 280 هزار کلاس برخط، با پوشش قرار دادن بیش از 700 هزار دانشجو، رکورد بینظیری را از آن خود کند و این اتفاق بزرگ بخشی از این زنجیره تکمیلی است، البته هر ساماندهی مشکل خاص خود را دارد که با هماهنگی و بیان تبادلنظر درباره مشکلات میتوان آن را به نحو احسن حل کرد. حرکتی که اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، در جهت تأمین کیفیت و پاسخگویی به دانشجویان است.
شفاف شدن امور مالی دانشگاه آزاد اسلامی
شفافیت در امور مالی یکی از مهمترین برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی است که رئیس هیئت مؤسس و هیئتامنا نیز بر اجرای آن تأکید دارد. دکتر علیاکبر ولایتی، رئیس هیئتامنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: دانشگاه آزاد اسلامی ملک شخصی هیچکس نیست و هزینه دانشگاه از محل خیریه و هزینههای مردم تأمینشده و ما باید پاسخگوی مردم باشیم.
رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان میکند: تمامی کارهای مالی و محاسباتی در دانشگاه آزاد ازجمله مراکز، واحدها، استانها و شهرستانها باید شفاف باشند و نقطه ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد.
در این زمینه مقدمات لازم فراهم شده است. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی میگوید: باید بتوانیم با تکمیل زیرساختهای لازم شفافیت را در دانشگاه آزاد اسلامی بهحداعلا برسانیم. برای اولین بار در دوران ما حسابرسی از دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت و حسابرس مستقل به دانشگاه آزاد اسلامی آمد، درحالیکه تا پیش از این، حسابرسی که متعلق به دانشگاه بود به حسابها رسیدگی میکرد، حتی زمانی که بنده سراغ واحدهای خارجی مانند آکسفورد رفتم، سند مالی در این دانشگاه وجود نداشت که مسئولان این واحد به ما ارائه کنند، البته مشخص بود که در این دانشگاه چه دانشجویانی تحصیل میکنند، اما سند مالی وجود نداشت.
وی به بینظمی مالی واحد امارات در دوره گذشته اشاره میکند و ادامه میدهد: زمانی که از دانشگاه واحد امارات هم بازدید کردیم، متوجه شدیم اسناد مالی قبل از سال 89 وجود ندارد. بهعنوان یک فرد علمی که مدیریت میکند، باید دقیق بگویم هنوز در برخی موارد بهیقین نرسیدهام، اما بههرحال میدانیم که دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطعی از تاریخ کشور و در بحرانها و فتنهها، از برخی حرکتها پشتیبانی کرده است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه میکند: از دورانی که دکتر علیاکبر ولایتی بهعنوان رئیس هیئتامنا منصوب شدند، حسابرس مستقل را برای دانشگاه گذاشتند که هر سال حسابرسی را انجام میدهد و این اقدام به مردم اطمینان خاطر را میدهد تا مطمئن باشند مسئولان اموال آنها را بهدرستی نگه میدارند.
با این حال به نظر میرسد که دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به مهمترین هدف خود که «تبدیل شدن به انتخاب اول داوطلبان در افق 1404» است باید برنامههای تدوین شده را عملیاتی کند چراکه بدون عمل به اهداف مقدماتی رسیدن به هدف غایی و چشمانداز ممکن نیست. البته بر اساس آنچه در این مطلب به آن اشاره شده دانشگاه آزاد اسلامی مسافت مهمی را طی کرده و باید مابقی راه را برای رسیدن به انتخاب اول داوطلبان با جدیت دنبال کند.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/