دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1394 - 10:06

بازی دوگانه ترکیه: ترمیم روابط با تل‌آویو، تعمیق روابط با حماس

در حالی که مقام‌های اسرائیلی و ترک تلاش دارند اختلافات سیاسی پنج‌ساله اخیرشان را حل‌و‌فصل کنند، یک مقام آگاه از دیدار خالد مشعل با اردوغان در استانبول خبر داد.
کد خبر : 56759

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، منابع آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه روز شنبه از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با خالد مشغل، رهبر جنبش حماس، در استانبول خبر دادند. این دیدار یک روز پس از آن صورت گرفته است که ترکیه و اسرائیل اعلام کردند در آستانه حل اختلافات سیاسی پنج‌ساله‌شان قرار دارند.


یک منبع آگاه در دفتر اردوغان گفت: مشعل در این دیدار گزارش کوتاهی درباره تحولات اخیر منطقه به اردوغان ارائه کرده است.


جنبش اسلامی حماس کنترل نوار غزه را در اختیار دارد.


مقامات اسرائیلی اواخر روز پنجشنبه گفتند، توافقی بین تل آویو و آنکارا برای عادی‌سازی روابط پس از انجام مذاکراتی در سطوح عالی در سوئیس، به دست آمده است.


مقامات ترک گفتند، توافق نهایی هنوز امضا نشده است، اما با توجه به پیشرفت به دست آمده، امضای توافق مدت زیادی طول نخواهد کشید.


روابط مستحکم آنکارا- تل اویو در سال 2010 زمانی که کماندوهای اسرائیلی با حمله به کشتی ماوی مرمره، 10 تن از فعالان صلح ترک را کشتند، به سردی گرایید. این کشتی قصد داشت تا محاصره دریایی غزه توسط نیروی دریایی اسرائیل را بشکند.


ترکیه از اسرائیل خواسته بود تا بابت این حمله رسما عذرخواهی کند، غرامت بپردازد و محاصره غزه را لغو کند. برای طرف اسرائیلی نیز، محدود شدن فعالیت حماس در ترکیه یک موضوع کلیدی بوده است.


به گفته یک مقام اسرائیلی، بر اساس توافق اولیه‌ای که بین آنکارا و تل آویو به دست آمده است، صالح العروری، یکی از رهبران ارشد گروه حماس که در ترکیه زندگی می کند، از این کشور اخراج خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته