دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1399 - 05:45

دادگاهی در فلسطین حکم به بطلان بیانیه بالفور داد

دادگاهی در فلسطین روز یکشنبه طی حکمی بیانیه بالفور را باطل و انگلیس را مسئول جنایت‌هایی عنوان کرد که طی بیش از یکصد سال اخیر علیه فلسطینیان روا شده است.
کد خبر : 566025
unnamed.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از آناتولی، دادگاه بدوی نابلس واقع در شمال کرانه باختری روز یکشنبه در اقدامی حکم بطلان بیانیه بالفور را به خاطر نقض قوانین بین المللی صادرکرد و انگلیس را مسئول قانونی این بیانیه عنوان کرده که منجر به محرومیت مردم فلسطین از دستیابی به حقوق قانونی شان شد.


در حکم دادگاه آمده است که انگلیس از نظر قانونی مسئول کامل رفتارهای خلاف قانون خود در دوران اشغال اراضی فلسطین و اجرای بیانیه بالفور است.


این دادگاه اعلام کرد: بیانیه بالفور به سلب حقوق قانونی، سیاسی و انسانی مردم فلسطین و منع آنها از دستیابی به حقوق خود در زمینه تعیین حق سرنوشت در سرزمین‌هایشان منجر شد.


در همین رابطه احمد الاشقر قاضی پیشین فلسطینی در خصوص برگزاری این دادگاه گفت: این دادگاه یک اقدام نمادین است و بایستی این دعوی ابتدا در محاکم انگلیس مطرح شود.


اکتبر گذشته وکلای فلسطینی به نیابت از شورای ملی نیروهای مستقل، بنیاد بین المللی پیگیری حقوق مردم فلسطین و اتحادیه روزنامه نگاران فلسطین، دادخواستی راعلیه دولت انگلیس در دادگاه بدوی شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری اشغالی ارائه کردند و این کشور را مسئول کامل بیانیه بالفور دانستند.


بیانیه بالفور در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت بریتانیا و «والتر روتچیلد» سیاست‌مدار یهودی ‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت این کشور برای کمک به فلسطینی ها و همزمان «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داده ‌شد.


محتوا و پشت پرده این بیانیه و آن گونه که اجرا شد کوچ دادن فلسطینی ها به روش های خشونت آمیز، زور، تهدید و تطمیع و واگذاری زمین های آنان به یهودیان و تشکیل رژیم اسرائیل با عنوان جعلی «دولت عبری» بود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس فلسطین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته