دانشآموزان سطح سه اوتیسم تحت پوشش بهزیستی هستند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزشوپرورش، سید جواد حسینی با بیان اینکه اتیسم اختلال عصبی رشدی است که در سه سال اول زندگی نمایان میشود، گفت: مهمترین علائم اتیسم، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعامل اجتماعی و وجود الگوهای تکراری در رفتار، علایق و فعالیتها است.
حسینی بیان اینکه بر اساس DSM-5 سطح شدت برای اختلال طیف اتیسم در سه سطح معرفی میشود، گفت: سطح یک نیازمند حمایت، سطح دو حمایت زیاد و سطح سه حمایت بسیار زیاد است که آموزشوپرورش استثنایی در سطوح یک و دو دانش آموزان را تحت حمایت و پوشش قرار میدهد و در سطح سه زیرپوشش بهزیستی قرار میگیرند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه هم اکنون ۴۸ مدرسه خاص اتیسم و ۳۲۷ کلاس خاص اتیسم در ۲۲۷ مدرسه پسرانه و ۱۰۰ مدرسه دخترانه در سطح کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۱۴ مدرسه اتیسم در کشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یک مدرسه اتیسم به شکل الگویی مناسبسازی خواهد شد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اینکه دانش آموزان اتیسم تحت پوشش به ۴گروه تقسیم میشوند، گفت: ۲ هزار و ۷۹دانش آموزان اتیسم، کمتوان ذهنی نیز هستند، ۲۰۰دانش آموزان اتیسم با بهره هوشی عادی مشغول به تحصیل هستند، ۳۳۸دانشآموز اتیسم دارای سایر معلولیتها هستند و ۱۷۸ دانشآموز طیف اتیسم در مدارس عادی و در قالب طرح تلفیقی فراگیر تحصیل میکنند.
وی افزود: در مجموع ۲ هزار و ۶۱۷ دانشآموز اتیسم در مدارس خاص و ۱۷۸ دانشآموز به شکل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند که در مجموع ۲ هزار و ۷۹۵ دانش آموز را تحت پوشش قرار داده میشوند.
حسینی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۸۴ تاکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد برخوردار بوده است، بیان کرد: ۳۸۷ نفر از همکاران در آموزشوپرورش استثنایی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان طیف اتیسم را بر عهده دارند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه همهساله در برنامه سنجش و سلامت جسمانی و آمدگی تحصیلی، غربالگری دانش آموزان با بهکارگیری بیش از ۲۰هزار نفر نیرو در بیش از ۲ هزار پایگاه سنجش انجام میشود، گفت: دو آزمون SCQ و ADI-R جهت تشخیص اختلالات طیف اتیسم در برنامه سنجش نوآموزان مورد استفاده قرار میگیرد تا جایگاه آموزش این دانش آموزان مشخص شود.
حسینی در خصوص توانمندسازی معلمان، مربیان و مدیران و مشاوران اظهار کرد: 70 درصد همکاران دورههای تخصصی لازم را در حوزه اتیسم نگذراندهاند لذا نقشه راه آموزش تدوینشده است و تاکنون ۵۰ دوره ضمن خدمت و کارگاه کشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و کارشناسان برگزارشده است.
وی ادامه داد: ۵کارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت ۱۱۲ ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح کشور و 20 دوره ضمن خدمت و کارگاه جهت تربیت آزمایندههای تخصصی اتیسم نیز تاکنون برگزارشده است.
حسینی گفت: کارگاه مشترک با همکاری مرکز امور بینالملل و دفتر منطقهای یونسکو به مدت ۶۵ساعت جهت تربیت مدرس و 128 ساعت دوره جهت تربیت معلم و مشاور و دورههای تربیت معلم چند مهارتی با همکاری یونیسف نیز تاکنون برگزار شده است.
وی تصریح کرد: آموزش ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان کمتوان ذهنی برای یادگیری مهارتهای چندگانه در حال انجام است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در خصوص محتوای آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم گفت: ۸کتاب مهارتآموزی تصویری پایه اول تا ششم با تأکید بر مهارتهای خودیاری، ارتباطی و تعاملی برای دانش آموزان طیف اتیسم تدوین و چاپشده است.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/