دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 15:10

بانک جهانی: خسارت آتش‌سوزی جنگل‌های اندونزی دو برابر آسیب‌های سونامی است + تصاویر

طبق برآوردهای بانک جهانی، وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های آسیای جنوب شرقی در سال 2015 بالغ بر 16 میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.
کد خبر : 56120

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، بانک جهانی اعلام کرده است که کوتاهی و ناتوانی مقامات اندونزی در مسائل محیط‌زیست در سال 2015 از جنبه اقتصادی بیش از دو برابر هزینه‌های تخریب منطقه آچه اندونزی و بازسازی آن پس از سونامی مهیب سال 2004 خسارات به بار آورده است.


خسارات ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های اندونزی در سال 2015 بالغ بر 16 میلیارد دلار برآورد شده و این آتش‌سوزی علاوه بر نابودی منبع طبیعی آلودگی شدیدی در پی داشته است.


به گزارش گاردین، آتش‌سوزی‌ها ناشی از استفاده از آتش برای پاک کردن بقایای رستنی‌ها در زمین‌های کشاورزی بوده که هر ساله در این مناطق به اجرا گذاشته می‌شود.



بانک جهانی در فصلنامه‌ای که اخیراً منتشر کرده به اقتصاد کشور اندونزی پرداخته و در آن گزارش داده است که 2.6 میلیون هکتار (6.4 میلیون جریب) از جنگل‌ها و مراتع آن کشور در فاصبه ماه‌های ژوئن تا اکتبر (تیر تا مهر) در آتش سوخته است. استفاده از آتش در اندونزی به عنوان راهی سریع و ارزان برای پاکسازی بقایای رستنی‌ها در مناطق تحت کشت برای تولید روغن پالم در جزیره سوماترا و بخش تحت تسلط اندونزی در بورنئو مورد استفاده قرار گرفته است.



آتش‌سوزی‌های بزرگترین اقتصاد جنوب‌شرقی آسیا بالغ بر 221 تریلیون روپیه (16.1 میلیارد دلار آمریکا) تخمین زده شده که معادل 1.9 درصد از درآمد ناخالص ملی آن کشور است. برآورد شده است که پس از سونامی ناشی از وقوع زلزله در بستر اقیانوس که یازده سال پیش مناطق وسیعی از سواحل جنوب‌شرقی آسیا را نابود کرد و جان ده‌ها هزار نفر را گرفت، در منطقه آچه اندونزی که بیشترین خسارات را از این سونامی دید، حدود هفت میلیارد دلار صرف بازسازی شده است.



این در حالی است که بانک جهانی برآورد کرده است اگر تمام جنگل‌های نابود شده در سال 2015 زیر کشت قرار گیرد تا از آن روغن پالم به دست آید، ارزش این محصول در سال حدود 8 میلیارد دلار خواهد بود.



دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های اندونزی در کوالالامپور پایتخت مالزی


بیش از نیم میلیون نفر در اندونزی به علت آتش‌سوزی‌های امسال به مشکلات حاد تنفسی دچار شده‌اند و تعداد زیادی از شهروندان کشورهای همسایه‌اش، مالزی و سنگاپور نیز به بیماری‌های وخیم مبتلا شده‌اند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته