تجاریسازی دستاوردهای علمی از مسیر مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری/ قرارداد 10 طرح پژوهشی و 20 تفاهمنامه امضا شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه رسید که اگر امور تحقیقاتی را به فعالیتهای علمی خود اضافه نکند به برخی موفقیتها نمیرسد و رسالت دانشگاه تحقق نمییابد؛ بنابراین سال ۸۵ مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی در زمینه آب به یکی از واحدهای دانشگاهی داده شد.
اکنون در مجموع بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت میکنند. ۱۶۴ مرکز تحقیقاتی از این مراکز در زمینههای تحقیقاتی غیرپزشکی از جمله فنی، مهندسی، کشاورزی و ... و ۳۹ مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعال هستند.
استان مازندران با قابلیتهای زیادی که در صنعت، کشاورزی، گردشگری و ... دارد، مراکز آموزش عالی این استان در ابعاد مختلف علمی فعال هستند. با این ویژگیها، مركز تحقيقات مدیریت و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی شکل گرفت و اکنون فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی در این زمینه در حال انجام است.
خبرنگار خبرگزاری آنا برای آشنایی بیشتر با فعالیتها، دستاوردها و برنامههای مركز تحقيقات مدیریت و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی با محمد مولانیاقدم رئیس این مرکز تحقیقاتی گفتوگو کرده است که در ادامه میآید.
آنا: چرا و چگونگه مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی راهاندازی شد.
مولانیاقدم: جهان پس از گذر از عصرهای کشاورزی و صنعتی، شاهد انقلاب اطلاعاتی و فناوری ارتباطات بوده است كه در آن دانش نقش بسزایی در خلق ثروت و درآمد ایفا میکند. در اقتصاد مبتنی بر دانش، دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی بهعنوان نهاد تولید و عرضه دانش، اهمیت روزافزونی را در نظام ملی نوآوری کشورها پیدا کردهاند، از اینرو علاوه بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، تجاریسازی نتایج تحقیقات در بخش دانشگاهی یکی از شاخصهای اصلی یک نظام ملی نوآوری توانمند تلقی میشود.
فرآیند تجاریسازی، همان فرآیند انتقال دانش و فناوری از مراکز تحقیقاتی مانند مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری به صنایع موجود یا کسب و کارهای جدید است، تجاریسازی، كاربردیكردن نتايج تحقيقات توليد شده در دانشگاهها و مراكز پژوهشی است. سرعت بسیار زیاد نوآوریها، مراکز تحقیقاتی را به عاملی تعیینکننده در رشد و موفقیت اقتصادی تبدیل کرده است.
از این رو دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، سال 1395 با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان آمل و شرایط صنعتی شهر از یک طرف و وجود رشتههای مختلف فنیمهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، داروسازی، هنر و معماری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و اعضای هیأت علمی توانمند از طرف دیگر به اخذ مجوز مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری اقدام کرد تا نقش مهمی در تجاریسازی دستاوردهای علمی تحقیقاتی ایفا کند.
آنا: چه مأموریت یا مأموریتهایی برای مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری تعریف شده و آیا اکنون در انجام مأموریتها فعال است؟
مولانیاقدم: ایجاد ارتباطات مناسب با سازمانهای دولتی و خصوصی بهمنظور اعتمادسازی سازمانهای مختلف به دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پژوهش، شناسایی مسائل مختلف سازمانهای دولتی و خصوصی در قالب اولویتهای پژوهشی، ارائه خدمات مشاورهای، ارائه خدمات آموزشی (برگزاری سمینارها، وبینارها، همایشها و دورههای کوتاه مدت) و ارائه خدمات پژوهشی (انجام طرحهای پژوهشی و پایاننامههای دانشجویی) و اجرایی در زمینههای مختلف از جمله مأموریتهایی است که برای این مرکز تعریف شده و با توجه به گذشت چهار سال از عمر مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، این مرکز در انجام مأموریتهای خود فعال است.
آنا: تاکنون چه فعالیتهایی در این مرکز تحقیقاتی صورت گرفته و دستاورد یا دستاوردهای ایجاد این مرکز از ابتدا تاکنون چه بوده است؟
مولانیاقدم: برای حل مسائل سازمانهای مختلف دولتی و خصوصی نزدیک به 100 پروپوزال(نوعی طرح اولیه پیشنهادشده از کار اصلی) ارسال شده است که منجر به انعقاد قرارداد 10 طرح پژوهشی با سازمانهای دولتی و خصوصی ازجمله اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران، برق منطقهای استان مازندران و گلستان، اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران، سازمان برنامهریزی و مدیریت استان مازندران و ... شده است.
در راستای برقراری ارتباطات با سازمانها بیش از 20 تفاهمنامه منعقد شده است، بیش از 10 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و کنفرانسهای داخلی و خارجی با عنوان مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری چاپ شده است.
کارگاههای مختلف کوتاهمدت برای دانشجویان، استادان و عموم به تعداد 30 دوره برگزار شده است، بیش از 30 عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری با حمایت و توسط پژوهشگران مرکز انجام شده است، همه موارد برای بالابردن اعتبار مرکز و در کل اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی و درآمدزایی برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی انجام شده است.
آنا: تعامل نهادها و مراکز مربوط به مرکز تحقیقات مدیریت و نوآوری با شما چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهمنامهای در زمینههای همکاری صورت گرفته است؟
مولانیاقدم: هنگام آغاز کار این مرکز با بیاعتمادی برخی از سازمانها به دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری در پروژههای تحقیقاتی مواجه بودیم؛ اما با تلاشهای بسیار زیاد توانستیم این مسئله بسیار مهم و حیاتی را در برخی از سازمانها برطرف کنیم، در این راستا ارتباطات زیادی ایجاد شد که منجر به انعقاد بیش از 20 عنوان تفاهمنامه شده است.
آنا: جایگاه پایاننامههای دانشجویی و طرحهای پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در این مرکز چگونه است؟
مولانیاقدم: با توجه به عنوان مرکز (مرکز تحقیقاتی مدیریت و نوآوری) و گستردگی رشتههای موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی، پایاننامههای زیادی در این مرکز با حمایت و توسط پژوهشگران انجام شده است و در تلاش هستیم که تعداد پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری را افزایش و حتی برخی از اولویتهای پژوهشی سازمانها را در قالب پایاننامه انجام دهیم.
آنا: فعالیت مرکز متبوع خود را چگونه ارزیابی میکنید و آیا میتواند به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز نشود؟
مولانیاقدم: ازآنجاییکه به مواردی مانند مراکز رشد، شرکتهای دانشبنیان، مراکز تحقیقاتی، سراهای نوآوری و موارد مشابه دیگر در دانشگاه آزاد اسلامی در دهه اخیر توجه بیشتری شده است؛ بنابراین برای موفقیت بیشتر باید فرهنگسازی گستردهای در این موارد در واحدهای دانشگاه آزاد صورت گیرد، با توجه به موضوع فعالیت مرکز، کمبودن تعداد مراکز تحقیقاتی با این عنوان در استان مازندران، حمایت رئیس دانشگاه و تلاش اعضای هیئت علمی واحد دانشگاهی آیتالله آملی، فعالیت این مرکز را قابل قبول ارزیابی میکنم و امیدواریم در آینده بیشتر از این بتوانیم مرکز را توانمند کنیم تا به فعالیت خود ادامه دهد.
آنا: آیا در دوران کرونا مرکز تحقیقات شما موفق به تولید محصول در مبارزه با این ویروس شده یا فعالیت دیگری داشته است؟
مولانیاقدم: با توجه به عنوان مرکز در زمینه کرونا، چند دوره آموزشی کوتاهمدت طراحی و اجرا شد.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/