دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1399 - 14:09
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تیران:

حضور علمی و مؤثر در فضای مجازی تهدید دشمنان را به فرصت تبدیل می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران گفت: تهدید دشمنان را می‌توان با حضور علمی و مؤثر در فضای مجازی به فرصت تبدیل کرد.
کد خبر : 554979
IMG_0358.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تیران، فرهاد مصری‌نژاد در جلسه کرسی ترویجی که با موضوع فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدها به‌صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران برگزار شد با بیان تأکید مقام معظم رهبری به اینکه فضای مجازی در مجموع به سود ماست اظهار کرد: در صورت حضور علمی و مؤثر در فضای مجازی بسیاری از تهدیدات دشمنان می‌تواند تبدیل به فرصت شود.


وی افزود: ابعاد مختلف تهدیدهای دشمن شامل ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، عاطفی و روانی، روابط بین‌المللی و ابعاد امنیتی می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران گفت: در جهان امروز همراه با رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی چهره جنگ‌ها و منازعات نوین بشری در دنیا تغییر کرده و انواع جدیدی از نبردها پا به عرصه وجود گذاشته‌اند جنگ‌های الکترونیک، اینترنتی، رایانه‌ای، مجازی، اطلاعاتی، روانی،  رسانه‌ای، سایبری، جنگ‌های فضایی، جنگ ستارگان، جنگ نرم و ...اصطلاحاتی هستند که این روزها در ادبیات سیاسی - نظامی در سطح بین‌الملل مطرح می‌شوند.


مصری‌نژاد درباره فرصت‌های فضای مجازی عنوان کرد: فرصت‌های موجود در فضای مجازی شامل تبادل دانش و تجربیات(مدیریت دانش)، اجرای برنامه‌های آموزشی، آگاه‌سازی، توسعه تعاملات و ارتباطات اجتماعی، توسعه برنامه‌های بهداشت و سلامت، توسعه فضای اطلاع‌رسانی اجتماعی و توسعه برنامه‌های فرهنگی و هنری می‌شود.


راهکارهای مقابله با آسیب‌های مجازی


وی اضافه کرد: افزایش عقلانیت انتقادی در جامعه متناسب با روحیات نسل جوان جامعه مشروط به حضور علمی و آسیب‌شناسی جامعه، دشمن‌شناسی، آینده‌پژوهشی و برخورد فعالانه به جای موضع منفعلانه که می‌تواند در راستای هدایت افکار عمومی مؤثر واقع شود از دیگر فرصت‌های مجازی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران خاطرنشان کرد: راه‌اندازی نکردن اینترنت ملی و تبلیغات منفی از سوی مخالفان بر ضد آن استقبال از این ضرورت ملی را به تعویق انداخته و لازم است مسئولان مربوطه برای اجرای فرآیند راه‌انداز اقدام عاجل کنند.


مصری‌نژاد درباره راهکارهای مقابله با آسیب‌های مجازی مطرح کرد: اکنون مهم‌ترین چالش دولت‌ها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران حضور مؤثر، عالمانه و همراه با برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت دشمن در این فضا و هدایت افکار عمومی است که به نظر می‌رسد اکنون ساختار منسجم و اتاق فکر مؤثری در راستای ایجاد هم‌افزایی برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی و استفاده مناسب از این فضا در کشور وجود ندارد.


وی ادامه داد: گرچه تلاش‌هایی در ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف و بعضاً افرادی در حال انجام است. به‌ویژه پس از ظهور ویروس کرونا استفاده از فضای مجازی ناگهان افزایش یافت و توصیه‌های دوری از آن اکنون به توصیه و ترویج آن تبدیل شد. از این رو مانند سایر پدیده‌های فرهنگی کشور با معضل مواجه شده که چاره‌جویی و برنامه‌ریزی برای استفاده از آن به کندی صورت گرفته و اگر به فکر چاره نباشیم ضربه خواهیم خورد.


به گزارش آنا، در این نشست مجازی محمد باقری و حمیدرضا نظری به ترتیب به‌عنوان ناقد و مدیر برنامه حضور داشتند که با بیان کارهای انجام شده به عملکرد دوگانه ارگان‌ها به‌ویژه درباره شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی انتقاد کرده و خواستار حمایت از شرکت‌های داخلی در این حوزه شدند.


انتهای پیام/4121/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته