دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1399 - 16:00
آنا بررسی می‌کند؛

لزوم برگزاری کرسی‌های علمی-ترویجی به‌صورت مسئله‌محور/ عراقیه: برگزاری کرسی‌های ترویجی در دانشگاه آزاد رشد مطلوبی داشته است

کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد اسلامی با هدف توجه به تعالی علوم انسانی و هنر و همچنین جامه عمل پوشاندن به مؤلفه‌های به‌روزرسانی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر تشکیل شده است.
کد خبر : 551714
156819552.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد اسلامی در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه با تأسی از بیانات رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است. ایشان می‌فرمایند: «تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها که بنده مکرر این را تکرار کرده‌ام و تأکید کرده‌ام و توصیه کرده‌ام و خب خیلی پیشرفتی نداشته و شما باید این کارها را خودتان انجام دهید و در دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاد اندیشی را باید تشکیل دهید و همه این حرکت‌ها باید منضبط باشد، با انضباط، با پیش‌بینی، با مطالعه خوب از سوی افرادی که صاحب ذهن فعال و زبان گویا هستند.»


اعضای کمیته دستگاهی در این جلسات تلاش می‌کنند تا مهم‌ترین مأموریت‌ها و وظایف این کمیته دستگاهی که مطابق با نظام‌نامه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی است را به نحو احسن انجام دهند.


9 مأموریت کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی دانشگاه آزاد اسلامی


مهم‌ترین مأموریت‌های کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه می‌آید.


1) ارائه برنامه‌های اجرایی مراکز علمی در جهت برگزاری کرسی


2) تدوین سیاست‌های تشویقی برای ترویج کرسی


3) تصویب بودجه سالانه برای برگزاری کرسی


4) راه‌اندازی کارگروه‌ها یا شوراهای تخصصی در واحدها برای برگزاری کرسی


5) نظارت بر عملکرد استان‌ها در ارزیابی طرح‌نامه‌ها و بررسی صلاحیت داوران و ناقدان پیشنهادی و ارسال نتایج به دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره


6) نظارت بر حسن برگزاری کرسی‌ها


7) نیازشناسی تخصصی در حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر


8) جهت‌دهی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها به سمت نظریه‌پردازی و نوآوری در راستای حل اهمّ مسائل جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران


9) ارائه گزارش‌های لازم به دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی


سومین کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد


در همین راستا سومین کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد اسلامی با حضور اعضای کمیته دستگاهی با هدف توجه به تعالی علوم انسانی و هنر و همچنین جامه عمل پوشاندن به مؤلفه‌های به‌روزرسانی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر برگزار شد.


عراقیه: برگزاری کرسی‌های ترویجی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رشد مطلوبی داشته است


علیرضا عراقیه، دبیر کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این جلسه به ارائه فعالیت‌های انجام شده در زمینه برگزاری کرسی‌های ترویجی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از رشد مطلوبی برخوردار بوده است، پرداخت و گزارشی از رشد کمی و کیفی آن ارائه کرد.


سپس با هدف بسترسازی، ساماندهی، فرهنگ‌سازی، شناسایی ظرفیت‌های علمی و اجرایی و همچنین ایجاد انگیزه در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی به‌ویژه کرسی‌های علمی-ترویجی، مقرر شد تا اقداماتی در حوزه علوم انسانی و هنر انجام شود. لذا با هدف بسترسازی و تبیین کرسی‌های علمی-ترویجی، جلسه‌ای سراسری با معاونان پژوهشی و علمی واحدهای دانشگاهی برگزار خواهد شد.


در ادامه مصوب شد که جلسه‌ای با حضور رؤسای دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و هنر به‌صورت مجازی برگزار و نسبت به بسترسازی و ایجاد انگیزش در برگزاری کرسی‌ها تلاش شود.


کرسی‌های علمی-ترویجی به‌صورت مسئله‌محور دنبال می‌شود


سومین مصوبه، برگزاری دوره توانمندسازی برای اعضای هیئت علمی با هدف آشنایی و ایجاد انگیزش در بین اساتید جهت برگزاری کرسی‌های علمی-ترویجی بود. بر این اساس، اعضای کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه پیشنهاد دادند تا اعضای هیئت علمی بعد از برگزاری دوره توانمندسازی و آشنایی بیشتر با فرآیند برگزاری کرسی‌های علمی-ترویجی، تلاش کنند تا موضوع‌های کرسی‌های علمی-ترویجی خود را به‌صورت مسئله‌محور و با توجه به مسائل بومی استان‌های خود انتخاب کنند.


لزوئم استفاده از ظرفیت هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی در جهت برگزاری کرسی‌های علمی-ترویجی


همچنین در ادامه این جلسه مقرر شد با همکاری مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی، از ظرفیت‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی در جهت شناسایی ظرفیت‌های استان‌ها در جهت برگزاری کرسی‌های علمی-ترویجی نهایت استفاده و مشارکت انجام شود.


در پایان بر اساس وظایف کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه، یک کرسی نظریه‌پردازی پیشنهادی توسط یکی از اعضای هیئت علمی علوم انسانی و هنر که به دبیرخانه کمیته دستگاهی ارائه شده بود، ارائه و مورد نقد و بررسی قرار گرفت و مقرر شد به هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.


در این جلسه علیرضا عراقیه، دبیر کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه آزاد اسلامی، بهرام عابدی، مدیرکل آموزش معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه، میثم چگین، سرپرست مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه، بهمن نامور مطلق، رئیس واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان، محمودرضا اسفندیار، رئیس واحد اسلامشهر، محمد کهندل، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران جنوب، عباس خورشیدی، عضو هیئت علمی واحد اسلامشهر و محمدرضا شریف‌زاده، عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی حضور داشتند.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته