دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1399 - 10:01
حبیبی:

شورای اخلاق پژوهش دانشگاه‌ها با کپی کردن در پایان‌نامه‌ها برخورد کند

رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه با استفاده از مرکز مدارک علمی ایران (ایرانداک) می‌توان از تقلب دانشجویان جلوگیری کرد، گفت: شورای اخلاق پژوهش در دانشگاه‌ها باید به طور جدی با مقوله کپی‌ کردن در پایان‌نامه‌ها برخورد کند.
کد خبر : 549501
1035184_705.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه اکنون چند شیوه برای جلوگیری از کپی‌ کردن در پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود دارد، گفت: در حال حاضر چند شیوه برای مقابله با مقوله کپی‌ کردن و خرید پایان‌نامه‌های دانشجویان در سیستم نظام آموزش عالی وجود دارد که اگر به خوبی اجرا شود، می‌تواند تقلب را در آثار علمی به حداقل یا حتی به صفر برساند.


وی افزود: اولین اقدام در موضوع پیشگیری از تقلب دانشجویان این است که از ابتدا باید پایان‌نامه‌ها به‌گونه‌ای تعریف شود که مشابه آن در گذشته انجام نشده باشد که این کار وظیفه اساتید دانشگاهی است که مؤسسات و مراکز علمی نیز باید بر آن نظارت کنند. اما دومین پیش‌بینی که نظام آموزش عالی برای جلوگیری از کپی‌ کردن انجام داده است، سامانه ایرانداک است. چرا که در این سامانه سیستم هماهنگ‌جویی طراحی شده که پایان‌نامه‌ها در زمان دریافت کد مورد بررسی قرار می‌گیرند که در این رابطه اساتید و دانشجویان نیز می‌توانند زمانی که می‌خواهند پایان‌نامه یا رساله خود را تعریف کنند، از این سیستم کمک بگیرند که از وقت و انرژی آن‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.


شورای اخلاق پژوهش دانشگاه‌ها با کپی کردن در پایان‌نامه‌ها برخورد کنند


حبیبی تصریح کرد: دومین مقوله در جلوگیری از تقلب در پایان‌نامه‌ها این است که همکاران هیئت علمی دانشگاه‌ها باید با وسواس و دقت مناسب موضوع‌هایی را تعیین کنند که مسیر تحقیقات آن کاملاً از سایر موضوع‌ها متفاوت باشد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم سومین مقوله‌ای که برای جلوگیری از تقلب دانشجویان وجود دارد این است که شورای اخلاق پژوهش که در دانشگاه‌ها تشکیل شده است، باید در صورتی که با مقالات کپی‌ روبه‌رو می‌شود در مرحله اول به ارزیابی تخصصی بپردازد و پس از آنکه مقالات مورد سنجش قرار گرفتند و مصداق تقلب بر آن‌ها تأیید شد، قانون را در محکومیت افراد مانند باطل کردن امتیازات مجوزها و تأییدیه‌ها انجام دهد.


تعهد و اخلاق حرفه‌ای دانشجویان بسیاری از مشکلات تقلب و کپی‌ کردن را حل می‌‌کند


وی ادامه داد: محکومیت‌ها در شورای اخلاق پژوهش دانشگاه‌ها بستگی به سطح تقلب دانشجویان دارد که می‌توان به طور مثال به لغو دوره تحصیلی اشاره کرد. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که نکته قابل اهمیت در موضوع کپی‌ کردن در مقالات و پایان‌نامه‌ها بحث اخلاق‌مداری است. چرا که اگر دانشجویان با اخلاق دانشگاهی تربیت شوند و تعهد و اخلاق حرفه‌ای داشته باشند بسیاری از مشکلات در موضوع تقلب و کپی‌ کردن حل خواهد شد که البته این موضوع به فرهنگ دانشگاهی برمی‌گردد که در واقع زیربنایی‌ترین کار در این موضوع است. 


رئیس دانشگاه خوارزمی افزود: در حال حاضر در بسیاری از مسائل اجتماعی موضوع‌هایی مانند دزدی اتفاق می‌افتد که پس از بررسی و ریشه‌یابی آن متوجه خواهیم شد که فرد خاطی فکر این عمل خلاف را نمی‌‌کرده است. اما در مقابل فرد دیگری است که در ذهن خود انجام کار خلاف را پرورانده است اما جرأت آنجام آن را ندارد. در مرحل سوم فردی را داریم که از همه مرزهای قانونی عبور کرده و به راحتی تخلف می‌کند. در اینجا اگر افراد جامعه خوب تربیت شوند بزه‌ها کاهش پیدا می‌کند این در  حالی است که ریشه این مسائل به فرهنگ اجتماعی برمی‌گردد که یکی از عوامل آن تربیت صحیح افراد جامعه در آموزش و پرورش است.


منبع: فارس


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته