دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1399 - 00:08
در گفتگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

تجاری‌سازی دانش و پایداری درآمدها با «آمایش سرزمین»/ طرح «توسعه تحلیلی بر توزیع فضایی تعاونی‌ها» اجرا شد

رئیس مرکز تحقیقات آمایش سرزمین گفت: این مرکز تحقیقاتی به‌منظور تحقق اهداف در تجاری‌سازی دانش، تولید نظریه، پایدارسازی درآمدها و ارائه دیدگاه‌های رویکرد آمایشی در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و منطقه شکل گرفته است.
کد خبر : 547664
01.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه رسید که اگر امور تحقیقاتی را به فعالیت‌های علمی خود اضافه نکند به برخی موفقیت‌ها نمی‌رسد و رسالت دانشگاه تحقق نمی‌یابد؛ بنابراین سال ۸۵ مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی در زمینه آب به یکی از واحدهای دانشگاهی داده شد.


اکنون در مجموع بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند. ۱۶۴ مرکز تحقیقاتی از این مراکز در زمینه‌های تحقیقاتی غیرپزشکی از جمله فنی، مهندسی، کشاورزی و ... و ۳۹ مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعال هستند.


ارائه گزاره‌های برتر برنامه‌ریزی و مدیریت آمایش سرزمین و ابعاد اثر‌بخش و ثمر‌بخش آن بر عرصه‌های مختلف مدیریتی و تصمیم‌ساز قابل درک و لمس بوده و زمینه‌های لازم را در جایگاه خویش برای تحقیق استراتژی ارتقای کیفیت و تجاری‌سازی دانش در مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی فراهم می‌‌کند.


مرکز تحقیقات آمایش سرزمین دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری با رویکرد ارائه نظر و دیدگاه‌های رویکرد آمایشی در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و منطقه و با هدف گسترش تعاملات بین ذی‌مدخلان برای تحقق تجاری‌سازی دانش، تولید نظریه و پایدارسازی درآمدهای دانشگاه شکل گرفته است.


خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و به‌منظور بررسی و معرفی فعالیت‌ها، مأموریت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های مرکز تحقیقات آمایش سرزمین دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری با سیمین ارمغان رئیس این مرکز گفتگو کرده است که مشروح آن در ادامه آمده است.


آنا: مرکز تحقیقات آمایش سرزمین چگونگه و چرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری ایجاد شد؟


ارمغان: مرکز تحقیقاتی آمایش سرزمین با اخذ مجوز توسط «دکتر رحیم سرور» سال 1394 در واحد یادگار امام‌خمینی(ره) شهرری راه‌اندازی شد، هدف این مرکز ارائه نظر و دیدگاه‌های رویکرد آمایشی در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و منطقه به‌منظور گسترش تعاملات بین ذی‌مدخلان برای تحقق تجاری‌سازی دانش، تولید نظریه و پایدارسازی درآمدهای دانشگاه است.


تحقق این مهم با ارائه گزاره‌های برتر برنامه‌ریزی و مدیریت آمایش سرزمین، ابعاد اثربخش و ثمر‌بخش آن بر عرصه‌های مختلف مدیریتی، زمینه‌های لازم را در جایگاه خویش برای تحقیق استراتژی ارتقای کیفیت و تجاری‌سازی دانش در مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی فراهم خواهد کرد.


آنا: چه مأموریت یا مأموریت‌هایی برای این مرکز تعریف شده و آیا اکنون در انجام مأموریت‌ها فعال است.؟


ارمغان: برگزاری میزگردها و نشست‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران و مدیران اجرایی با هدف تبیین جایگاه مرکز در راستای تحقق اهداف مرتبت بر مرکز و دانشگاه؛ تلاش در استخراج مدل آمایش سرزمین بر مبنای الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت، گسترش ارتباطات با سازمان‌های مدیریت توسعه سرزمینی در سطح استان تهران و منطقه ری- اسلامشهر(اولویت نخست) و سپس سایر مدیریت‌های کشوری و استانی؛ تنظیم RFP‌های (Request For Proposal)؛ متعدد برای بازنمایی خلأهای توسعه فضایی در حیطه مدیران و سازمان‌های ذی‌مدخل (فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها)؛ گسترش ارتباطات و عقد تفاهم‌نامه با مراکز و سازمان‌های تحقیقاتی؛  توسعه تعاملات داخلی و خارجی مرکز و توسعه هدفمند ارتباطات و تعاملات مرکز با سایر سازمان‌های تحقیقاتی آمایش سرزمین داخلی و خارجی ازجمله مأموریت‌های این مرکز تحقیقاتی است.



طرح توسعه تحلیلی بر توزیع فضایی تعاونی‌های کشور بر اساس سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS  توسط اعضای هیئت علمی در حال اجراست.



مرکز آمایش سرزمین از سال 1397 مجدداً فعالیت خود را از سرگرفته و در این مدت توانسته تا حد قابل ملاحظه‌ای در راستای اهداف ذکرشده ازجمله ارتباط با مراکز و سازمان‌های تحقیقاتی، برگزاری میزگرد با مدیران اجرایی، سوق‌دادن پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت و سوی اهداف مرتبط با مرکز آمایش سرزمین گام بردارد.


آنا:  تاکنون چه فعالیت‌هایی در این مرکز تحقیقاتی صورت گرفته و دستاورد یا دستاوردهای ایجاد این مرکز از ابتدا تاکنون چه بوده است.؟


ارمغان: حضور رئیس مرکز در نخستین نمایشگاه استارت‌آپ ویکند شهر هوشمند، امضای تفاهم‌نامه‌ با سازمان ملی زمین و مسکن و دانشگاه با محور مرکز تحقیقات آمایش سرزمین و میزگرد با محمد پژمان معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با توجه به وجود رشته‎های جغرافیای مدیریت شهری برنامه‎ریزی منطقه‎ای و طراحی شهری از جمله این فعالیت‌هاست.


مرکز تحقیقات آمایش سرزمین دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در راستای  ایجاد ارتباط نزدیک میان دانشگاه و انجمن‎های علمی معتبر کشور به عقد تفاهم‎نامه با انجمن جغرافیایی ایران به ریاست «دکتر حسن کامران» اقدام کرده است.


سیمین ارمغان


از دیگر برنامه‎های آینده مرکز تحقیقات آمایش سرزمین، کسب مجوز چاپ مجله علمی پژوهشی تحقیقات آمایش سرزمین با همکاری علمی این انجمن است، مذاکره با حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه باقرشهر و تدوین پیوست مذهبی – فرهنگی، اجتماعی، انجام اقدامات فرهنگی از قبیل اعزام دانشگاهیان به سفر معنوی اربعین (برای نخستین بار)، برگزاری مراسم و شعائر مذهبی از قبیل برپایی دسته‌های عزاداری، برپایی سفره‎های آسمانی و فعال‌کردن کانون‎های دانشجویی، برگزاری جشن‎های فارغ‌التحصیلی، مراسم گرامیداشت روز دانشجو، جلسه مشترک رئیس مرکز تحقیقات آمایش سرزمین با شهردار منطقه ۱۷ تهران درراستای معرفی ظرفیت‌ها  و توانمندی‌های علمی مرکز از دیگر فعالیت‌ها بوده است.


معرفی تیم تحقیقاتی دانشگاهی متخصص مرتبط با نیاز‌های شهرداری منطقه 17 در حوزه آمایش، اعلام آمادگی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی حوزه برنامه‌ریزی شهری و آمایشی، جلسه مشترک مرکز تحقیقات آمایش سرزمین با امام جمعه باقرشهر و مدیر پروژه ساخت مصلی بزرگ باقر‌شهر، بازدید  مرکز تحقیقات آمایش سرزمین از شهرک شمس‌آباد به همراه رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان ری و رئیس اداری ارتباط با صنعت دانشگاه و استادان متخصص دانشگاه در هفته پژوهش ازجمله فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی است.


آنا: تعامل نهادها و مراکز مربوط به مرکز تحقیقات آمایش چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌های همکاری صورت گرفته است؟


ارمغان: تفاهم‌نامه‌های مرکز آمایش سرزمین در سال 1397، تفاهم‌نامه با اتاق تعاون ایران، تفاهم‌نامه آموزشی، پژوهشی با انجمن جغرافیایی ایران و تفاهم‌نامه آموزشی پژوهشی با مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران ازجمله اقدامات این مرکز تحقیقات در تعامل و همکاری با دیگر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط بوده است.


آنا: جایگاه پایان‌نامه های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در این مرکز چگونه است؟


ارمغان: تعداد 19 پایان‌نامه در مقطع دکتری با توجه به اهداف آمایش سرزمین توسط اعضای هیئت علمی راهنمایی شده است و اکنون طرح توسعه تحلیلی بر توزیع فضایی تعاونی‌های کشور بر اساس سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS  توسط اعضای هیئت علمی در حال اجراست.


آنا: فعالیت این مرکز را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز نشود؟


ارمغان: از آنجا که عمدتاً فعالیت‌های آمایش سرزمین در راستای توسعه پایدار کشور صورت می‌گیرد، این مرکز با‌ توجه به شرایط فعلی کشور از نظر اقتصادی، رایزنی با نهادها و سازمان‌های اجرایی برای عقد قرارداد به‌منظور انجام طرح‌های توسعه‌ای که منجر به درآمد‌زایی برای دانشگاه شود، تلاش می‌کند، علاوه بر آن به‌منظور ارتقای پژوهش در این بخش، مرکز درصدد اخذ مجوز برای راه‌اندازی نشریه علمی- پژوهشی است.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته