دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1399 - 12:00
رئیس مرکز تحقیقات آب در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ارتقای کیفی پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه آب/ کرونا فعالیت‌های پژوهشی را کاهش داده است

رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل عنوان کرد: با توجه به مأموریت پایش آزاد استان اردبیل در زمینه آب و انرژی‌های دامنه سبلان، وضعیت پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه آب بهتر و باکیفیت‌تر خواهد شد.
کد خبر : 545263
دانشگاه-آزاد-اردبیل.jpg

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ و بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه رسید که اگر امور تحقیقاتی را به فعالیت‌های علمی خود اضافه نکند، به برخی موفقیت‌ها نمی‌رسد و رسالت دانشگاه تحقق نمی‌یابد؛ بنابراین سال ۸۵ مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی در زمینه آب به یکی از واحدهای دانشگاهی داده شد.


اکنون در مجموع بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند. ۱۶۴ مرکز تحقیقاتی از این مراکز در زمینه‌های تحقیقاتی غیرپزشکی از جمله فنی، مهندسی، کشاورزی و ... و ۳۹ مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعال هستند.


وجود آب‌های متنوع گرم معدنی در شهرهای اردبیل، رودخانه‌های قره‌سو، قره‌چای و بالیخلوچای و رودخانه مرزی ارس، استان اردبیل را از ظرفیت‌های فراوانی در زمینه منابع آبی برخوردار کرده است، این ظرفیت‌ها باعث راه‌اندازی مرکز تحقیقات آب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل شد.


فرناز دانشور وثوقی، رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل درباره چگونگی و چرایی ایجاد، فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های مرکز اظهار کرد: این مرکز نیمه نخست سال 97 مجوز خود را از سازمان مرکزی دریافت کرد و ابتدای سال 98 با ریاست «دکتر منفردزاده» فعالیت خود را آغاز کرد و در تیر سال گذشته مسئولیت به من واگذار شد.


وی اضافه کرد: با توجه به وجود آب‌های متنوع گرم معدنی در شهرهای مختلف اردبیل و وجود رودخانه‌های قره‌سو، قره‌چای و بالیخلوچای و رودخانه مرزی ارس، این استان از ظرفیت فراوانی در زمینه منابع آبی مختلف برخوردار است؛ بنابراین این شرایط بالقوه ما را مجاب به ایجاد مرکزی برای تحقیقات آب می‌کرد.


تشریح مأموریت‌های مرکز تحقیقات آب واحد اردبیل


رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در پاسخ به این پرسش که چه مأموریت‌هایی برای این مرکز تعریف شده است؟ عنوان کرد: بیشتر فعالیت‌های این مرکز با توجه به ویژگی‌های خاص استان اردبیل از نظر وجود آب‌های گرم معدنی متعدد در حوزه آب‌های گرم و سرد معدنی انجام می‌گیرد.


دانشور وثوقی یادآور شد:‌ این مرکز سعی دارد فعالیت‌های متعددی را در بخش‌های خصوصی در زمینه تصفیه فاضلاب هم انجام دهد.


وی درباره دستاوردهای مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بیان کرد: تشکیل کارگروه‌های متعدد شامل کارگروه مهندسی منابع آب، سازه‌های هیدرولیکی، مهندسی محیط زیست و فاضلاب، کارگروه زمین‌شناسی و کارگروه آب و هواشناسی ازجمله این دستاوردهاست.


رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اجرای طرح‌های پژوهشی برای سازمان‌های مختلف، تعریف طرح و پروژه برای کارگروه‌های مختلف برای انجام کار، عقد تفاهم‌نامه با ادارات و سازمان‌های مختلف، اجرایی کردن تفاهم‌نامه که از خود تفاهم‌نامه بسیار مهم‌تر است، همکاری با سیستم پایش آزاد استان اردبیل در زمینه آب‌ها و انرژی‌های دامنه سبلان و تعریف پایان‌نامه‌های مشترک با سیستم پایش آزاد، تعریف پایان‌نامه‌های مرتبط با آب در گروه‌های مختلف آموزشی، اجرای دوره‌های مورد نیاز برای سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط با آب و اجرای خدمات آزمایشگاهی برای سازمان و شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای را از دیگر دستاوردهای این مرکز برشمرد.


دانشور وثوقی در پاسخ به این پرسش که تعامل نهادها و مراکز مربوط با مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل چگونه بوده و آیا قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌های همکاری صورت گرفته است؟ چنین توضیح داد: با شرکت‌های آب و فاضلاب (شهری و روستایی) و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تفاهم‌نامه‌های علمی و پژوهشی منعقد شده که در مرحله اجرای بند به بند این تفاهم‌نامه‌ها هستیم.


جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی در مرکز تحقیقات آب


وی گفت: در زمینه عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز در حال مذاکره و ارتباط هستیم.


رئیس مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با تشریح جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در این مرکز به آنا گفت: با توجه به اینکه واحد اردبیل دارای رشته مهندسی عمران - گرایش آب نیست؛ اما در آینده نه‌چندان دور با توجه به سیستم پایش آزاد استان اردبیل در زمینه آب و انرژی‌های دامنه سبلان که از طرف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شده، وضعیت پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه آب بهتر و باکیفیت‌تر خواهد شد.


دانشور وثوقی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه فعالیت مرکز تحقیقات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز نشود؟ بیان کرد: عملکرد مرکز در حد متوسط بوده و با توجه به شرایط کرونا و شرایط بد اقتصادی برای بعضی از ادارات، تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی ارائه‌شده در حالت رکود قرار داشته و هنوز منجر به قرارداد نشده است.


وی تبیین کرد: امید است با بهبود وضعیت اقتصادی و در کنار آن با اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقده با سازمان‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب که منجر به فعالیت‌های دیگری با این شرکت‌ها شده، این مرکز بتواند مجوز فعالیت‌های خود را حفظ کند.


انتهای پیام/4078/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته