دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1399 - 10:00
کارشناس آرژانتینی در گفتگو با آنا:

ترور دانشمند هسته‌ای ایران همانند شهادت سردار سلیمانی نماد کامل تروریسم دولتی است/ مثلث عبری، عربی، غربی ایران قوی را نمی‌خواهند

یک کارشناس آرژانتینی با بیان اینکه تروریسم دولتی آمریکا و رژیم صهیونیستی پشت ترور شهید فخری زاده قرار دارند تأکید کرد که این جنایت برای جلوگیری از قوی شدن ایران انجام‌شده است.
کد خبر : 547301
3356150.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - حسین ارجلو؛ «اینیاکی خیل ده سان بیسنته»، تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌الملل بیان کرد: «فخری‌زاده» دانشمند برجسته هسته‌ای ایران در شهر آبسرد واقع در استان تهران (پایتخت) در کمین تروریست‌ها گرفتار و ترور شد؛ شهروندی که توسط رسانه‌های امپریالیستی متهم شده بود که پدر بمب اتمی ایران است، سلاحی که ایران نه تمایل دارد داشته باشد و نه آن را خواهد ساخت. اما اولین سؤالی که به ذهن انسان خطور می‌کند این است چرا این جنایت صورت گرفت و چه کسی مرتکب آن شده است؟


وی افزود: مشخص است چه کسی و به چه دلیلی این جنایت را انجام داده است. چیزی که در اذهان عمومی وجود دارد، پاسخ به این سؤال این است که در اینجا منافع زیادی وجود دارد. اول‌ازهمه منافع آمریکا در میان است، بعدازآن دولت جدید این کشور و رئیس‌جمهور جدید «جو بایدن». در  وهله بعدی منافع رژیم صهیونیستی و در سطح پایین‌تر آن منافع عربستان سعودی مطرح است. 


ایران قوی رقیب مهمی برای آمریکا در منطقه است


«سان بیسنته» ادامه داد: بله همان‌طور که عرض کردم، در اینجا منافع سه رژیم در میان است. آن‌ها نمی‌خواهند ایران برنامه هسته‌ای خود را برای تأمین انرژی مایحتاج خود داشته باشد، تا نتواند ساختارهای اقتصادی خود را توسعه داده و برای شهروندانش رفاه و آسایش لازم را فراهم آورد. سه قدرت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در اینجا منافعی دارند، این مسئله چیز مخفی و پوشیده‌ای نیست و چشم‌انداز جهانی کاملاً گویای این مسئله است. هیچ‌کدام از این رژیم‌ها خواهان وجود ایرانی قوی و مستقل نیستند، آن‌ها می‌خواهند ایران کشوری درمانده و شکست‌خورده باشد تا منابع خود را در اختیار امریکا و رژیم اشغالگر قرار دهد و به این رژیم اجازه دهد هر جنایتی که می‌خواهد در غرب آسیا انجام دهد. قطعاً چنین ایرانی برای عربستان یک رقیب انرژی نخواهد بود.


این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اینکه چه کسی به‌طور خاص این ترور را طراحی و عملی کرده است، گرچه به‌طور رسمی مشخص نیست. رژیم صهیونیستی قصد ندارد اشتباهی را مرتکب شود که «دونالد ترامپ» مرتکب شد، همان‌گونه که در رسانه‌ها به‌صورت مشخص اعلام کردند آمریکا سردار «قاسم سلیمانی» را ترور کرده است.


وی ادامه داد: این جنایت توسط سرویس‌های مخفی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، سرویس‌هایی که برای مداخله‌جویی و قتل در هر جایی و مکانی از آن‌ها استفاده می‌شود. درواقع، تا آنجا که من می‌دانم، چندین دانشمند ایرانی توسط سرویس‌های مخفی رژیم صهیونیستی ترور شده‌اند، همان‌طور که قبلاً آن‌ها افراد دیگری را نیز در کشورهای عربی ترور کرده‌اند، دقیقاً به این دلیل که آن‌ها در جهت استقلال کشورشان تلاش می‌کنند، مانند مصر و البته تلاش این دانشمندان به‌نوبه خود قدرت نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی را تضعیف می‌کند.


آمریکا باید در مورد مسائل اصلی از رژیم صهیونیستی اطاعت کند


«اینیاکی خیل ده سان بیسنته» درباره ارتباط و وقوع ترور در این مقطع زمانی خاص، که همزمان شده با انتقال قدرت در آمریکا از «دونالد ترامپ» به «جو بایدن» گفت: دو دلیل اصلی در اینجا مطرح است، اول منطق مداخله تروریسم در ایران، مشکلات ناشی از حضور و کارآمدی سرویس‌های مخفی و اقدامات امنیتی و غیره، و دوم، دیگر عاملان جنایت. آن‌ها برای دستیابی به مصونیت از مجازات و اثربخشی باید در بهترین موقعیت‌ها وارد عمل شوند، اما بازتاب دیگری از این مسئله نیز وجود دارد که موارد فوق را رد نمی‌کند؛ اما باید مورد توجه قرار گیرد، آن‌ها مرتکب این جنایت شده‌اند، در شرایطی که قرار است دولت بایدن در آمریکا روی کار آید. رژیم صهیونیستی می‌خواهد بگوید متحدان قدرتمندی در آمریکا دارد، یعنی دولت ترامپ که 74 میلیون رأی مردمی را داراست و روحیه جنایت‌کارانه کافی برای انجام هر اقدامی را دارد.


وی افزود: بنابراین، این هشداری به بایدن است مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در صورت تلاش آمریکا برای مذاکره با ایران سر خم نخواهد کرد. در این فرضیه که بایدن می‌خواهد به دوران اوباما بازگردد -که بسیار قابل‌بحث هم است زیرا شرایط بسیار تغییر کرده است- رئیس‌جمهور جدید آمریکا با مخالفت شدید رژیم صهیونیستی روبه‌رو می‌شود و رژیم اشغالگر با این ترور مخالفت خود را به او نشان داده است. فکر می‌کنم این سؤالات خیلی مهم باشند. در حال حاضر یک بازی بسیار مهم در سطح جهان در حال انجام است و رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته برای هشدار به دولت بایدن مداخله کند. اسرائیل نوکر ایالات‌متحده نیست، بلکه برعکس ایالات‌متحده باید در مورد مسائل اصلی خود از رژیم صهیونیستی اطاعت کند.


ایران به دنبال غافلگیر کردن عاملان ترور شهید فخری‌زاده است


اینیاکی خیل ده سان بیسنته در پایان درباره این موضوع که انتقام ایران از آمران و عاملان این جنایت چه خواهد بود؟ و آیا این بار نیز مانند سردار سلیمانی به عاملان ترور فخری‌زاده به‌طور مستقیم حمله خواهد شد گفت: به نظر من مقامات ایرانی معتقدند ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی پشت این جنایت حضور دارند و آن را به‌عنوان تروریسم دولتی قلمداد می‌کنند و در مورد این‌که واکنش ایران ممکن است چگونه باشد و این‌که آیا این واکنش ایران مانند واکنش پس از ترور سردار سلیمانی خواهد بود یا خیر باید عرض کنم ایران به دنبال اصل غافلگیری است.


وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به‌طور منطقی آماده مقابله با هرگونه واکنش کلاسیک است که در استراتژی این رژیم قابل پیش‌بینی است. ایران به دنبال لحظه و مکانی است که رژیم صهیونیستی در آن آماده نشده است، که در آن انتقام، تأثیر جهانی، روانی و سیاسی بسیار زیاد خواهد داشت و این اساساً ضعف رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که نمی‌تواند همه منافع خود را تضمین کند. بنابراین، می‌توان آن را در جایی که کمترین انتظار آن را دارد، عملیاتی کرد و در آنجا می‌توان بیشترین آسیب را وارد کرد.


این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: فکر می‌کنم این جواب منطقی باشد. در حقیقت، ایران قبلاً در مورد پاسخ به ترور سردار سلیمانی چنین کاری را انجام داده است و دونالد ترامپ توجیه شد. خوب، ما باید ببینیم که این پاسخ چگونه است. تاکنون، ایران به‌اندازه کافی خونسردی از خود نشان داده است؛ کشوری که از دوره امپراتوری فارس، 2300 تا 3000 سال تجربه دیپلماتیک دارد. پس ایران منتظر لحظه مناسب برای انتقام خواهد بود. درواقع، این همان کاری است که کشورهای دیگر نیز می‌توانند انجام دهند و درصورتی‌که از سوی قدرت‌هایی چون ایالات‌متحده، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و حتی امارات متحده عربی و بحرین موردحمله قرار گیرند، باید در فرصتی مناسب انتقام بگیرند. بنابراین باید منتظر پاسخ عادلانه ایران باشیم.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته