دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1394 - 11:53

ندیمی: برگزاری آزمون‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شود/جعفرزاده: مخالف یکی‌ کردن آزمون‌های تحصیلات تکمیلی هستیم

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: با اصل تغییر در طرح سنجش و پذیرش موافق و با محتوای طرح مخالف هستیم، هم‌چنین برگزاری آزمون‌ها را باید به دانشگاه‌ها واگذار کنیم و ناظر باشیم. نماینده رشت در مجلس نیز بیان کرد: نه تنها موافق یکی کردن آزمون‌های تحصیلات تکمیلی نیستیم بلکه مخالف اجرای این طرح هستیم.
کد خبر : 54515

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از ایسکانیوز، ابوذر ندیمی نماینده شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل بیان کرد: «در موضوع سنجش و پذیرش دو موضوع وجود دارد. ابتدا اینکه کنکور را معیار اصلی قرار ندهیم که تا حدی به آن نزدیک شده‌ایم. موضوع دوم که مربوط به شرایط امروز و یکسان کردن کنکور تحصیلات تکمیلی است. در ارتباط با موضوع دوم باید توجه داشته باشیم که آیا می‌توانیم کنکور را معیار انتخاب متقاضی قبول کنیم یا خیر؟ دوم هم اینکه نقش دانشگاه‌های برگزار کننده و نقش استاد و مصاحبه چگونه ارزیابی شود.»


ندیمی ادامه داد: «واقعیتی که در این ارتباط وجود دارد این است که جمعیت کشور به سمت تحصیلات تکمیلی است. بدین معناکه رویکرد متقاضی در کارشناسی حداقلی و در تحصیلات تکمیلی حداکثری است. البته در رابطه با انتخاب رشته و اهمیت آن باید مزیت‌های کشور را در نظر بگیریم و رشته‌هایی که به آن دسته از رشته‌هایی که نیاز اساسی داریم بپردازیم.»


نماینده لاهیجان با بیان اینکه معیارهای سنجش در کشور از نوع معیارهای قدیمی و غیرموثر است افزود: «در ارتباط با این موضوع تغییر سنجش روش صحیحی به حساب نمی‌آید. بلکه می‌توانیم با علمی‌تر کردن سنجش بهتر در این ارتباط بهتر عمل کنیم. بر همین اساس می‌توانیم با تعمیق دانش این امر را بهتر صورت دهیم.»


ندیمی با عنوان این موضوع که این شرایط در مطرح کردن چنین طرح‌هایی الزام محسوب می‌شود گفت: «این مواردی است که باید در چنین طرح‌هایی وجود داشته باشد. البته ممکن است یک طرح در ابتدا خام ارائه شود اما با پیشنهاد‌های جدید این طرح‌ها را بهتر می‌توان تغییر داد. بنابراین با اصل تغییر موافق هستیم اما در محتوای طرح یکسان سازی کنکور تحصیلات تکمیلی موافق نیستیم.»


عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه در نهایت نظرات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در این طرح اعمال خواهد شد عنوان کرد: «به هر صورت در هر روشی آزمون برگزار خواهد شد. اما باید بر روی محتوا به اجماع برسیم و برگزاری آزمون را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم و نظارت را انجام دهیم. اما باید در محتوا باید توافق ایجاد شود تا اختلافات حداقلی شود.»


نماینده مردم رشت: مخالف برگزاری آزمون مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت یکسان هستیم


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره طرح سنجش و پذیرش اظهار کرد: «اجرای این طرح برای مقاطع تحصیلات تکمیلی هنوز زود است. در کنکور کاردانی و کارشناسی به دلیل اینکه جامعه به اشباع رسیده است و متقاضی زیادی وجود ندارد وجود این کار خللی وارد نمی‌کند. در مقاطع کارشناسی و کاردانی حتی در پذیرش بدون کنکور هم مشاهده می‌شود که بازهم ظرفیت‌ها تکمیل نمی‌شود. اما برای تحصیلات تکمیلی هنوز باید فیلتر‌هایی هرچند به صورت سختگیرانه وجود داشته باشد تا نخبگان گزینش شود.»


جعفرزاده ادامه داد: «این سخت گیری به چند دلیل باید وجود داشته باشد. ابتدا به این دلیل است که هر کسی که امکانات را در اختیار دارد، به ازای این امکانات نتواند وارد یک مجموعه علمی برای گذراندن تحصیلات تکمیلی شود.»


نماینده رشت در مجلس گفت: «دلیل دیگری که بسیار هم اهمیت دارد این است که دانشگاه‌ها باید با کنکور متفاوت باشند. از لحاظ نوع آموزشی امکان ندارد آزمون دانشگاه دولتی با دانشگاه آزاد با تفاوت‌های مختلف این دو مجموعه با هم برگزار شود. این طرح منطقی و کارشناسی به نظر نمی‌رسد.»


جعفرزاده تاکید کرد: «نه تنها موافق یکی کردن آزمون‌های تحصیلات تکمیلی نیستیم بلکه مخالف اجرای این طرح هستیم.»


او در پایان عنوان کرد: «هنوز در مقاطع تحصیلات تکمیلی نمی‌توانیم مدرک را بدون در نظر گرفتن شرایط صادر کنیم. باید افرادی که مدرک دکتری اخذ می‌کنند از نخبگان کشور باشند و کسانی که واقعا دارای رتبه‌های بالای علمی هستند در این آزمون به عرصه آورده شوند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته