تدوین دانش فنی و توسعه سیستمهای ترمز/ تحقیق روی سیستم ABS تا شکست انحصار ادامه دارد
گروه استانهای خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه رسید که اگر امور تحقیقاتی را به فعالیتهای علمی خود اضافه نکند به برخی موفقیتها نمیرسد و رسالت دانشگاه تحقق نمییابد؛ بنابراین سال ۸۵ مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی در زمینه آب به یکی از واحدهای دانشگاهی داده شد.
اکنون در مجموع بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت میکنند. ۱۶۴ مرکز تحقیقاتی از این مراکز در زمینههای تحقیقاتی غیرپزشکی از جمله فنی، مهندسی، کشاورزی و ... و ۳۹ مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعال هستند.
سیستم ترمز مفهوم وسیع و طیف وسیعی از سیستمها و موارد را شامل میشود و این تکنولوژی در انحصار چند کشور و شرکت محدود است و همه شرکتهای خودروسازی در جهان خدمات ترمز خود را از این شرکتها دریافت میکنند.
با توجه به بومیسازی صنایع مختلف و تولید سالانه خودرو در کشور که مکلف به نصب سیستم ABS روی خودروهای تولیدی شدهاند، مرکز تحقیقات سیستمهای ترمز دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی در این زمینه راهاندازی شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور آشنایی بیشتر با این مرکز تحقیقاتی و معرفی فعالیتها، دستاوردها، مأموریتها و برنامههای مرکز تحقیقات سیستمهای ترمز دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی با آرش رنجبران رئیس این مرکز که همزمان ریاست واحد ایلخچی را نیز عهدهدار است، گفتگو کرده که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
آنا: در مورد چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات سیستمهای ترمز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی توضیح دهید.
رنجبران: سیستمهای مورد استفاده در خودرو و قطعاتی که استفاده میشوند بهطور کلی به دو بخش تقسیم میشوند. یک گروه، قطعات و سیستمهای عادی هستند و گروه دیگر قطعات و سیستمهای ایمنی هستند که سه بخش تعلیق، فرمان و ترمز را شامل میشوند.
در یک طبقهبندی صحیحتر، بخشهای ترمز و فرمان بهعنوان سیستمهای فوقایمنی شناخته میشوند. صنعت ترمز یک صنعت خیلی خاص است. تعداد شرکتها یا مؤسساتی که دانش فنی ترمز را در جهان دارند، از انگشتان دو دست کمتر است، تمام شرکتهای خودروسازی هم از این شرکتهای معدود خدمات ترمز میگیرند؛ هم طراحی، هم ساخت، هم تضمین و کنترل، به همین دلیل دانش سیستمهای ترمز یک دانش بسیار تخصصی و خاص در دنیا تلقی میشود. اصلیترین دلیلی که برای ایجاد این مرکز تحقیقات در نظر گرفتیم، کار و تحقیق روی ترمزهای ABS است.
در کشورمان برای بخشهای مختلف خودرو مرکز تحقیقات داریم، مثلاً مرکز تحقیقات موتور و بهطور کلی مرکز تحقیقات تخصصی حوزههای مختلف خودرو را داریم؛ اما در مورد ترمز هیچ مرکز تحقیقاتی در کشور وجود نداشت. ما بر اساس نیازی که برای مباحث ترمز در کشور وجود داشت با همکاری گروه خودروسازی سایپا این مرکز تحقیقات را برای نخستینبار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی راهاندازی کردیم، امکانات خیلی خوبی هم دارد و طبق تفاهمنامهای هم که با خودروسازی سایپا داریم، تمام امکانات این مرکز میتواند در اختیار سایپا باشد و تمام امکانات آزمایشگاهی سایپا هم در اختیار این مرکز تحقیقاتی است.
آنا: چه مأموریتهایی برای این مرکز تعریف شده است؟
رنجبران: مأموریتهایی که برای این مرکز تعریف شده، تدوین دانش فنی و توسعه سیستمهای ترمز در کشور است، منتهی ترمز خیلی مفهوم وسیع و طیف وسیعی از سیستمها و موارد را شامل میشود. اصلیترین دلیلی که برای ایجاد این مرکز تحقیقات در نظر گرفتیم، کار و تحقیق روی ترمزهای ABS است.
سالانه بیش از یک میلیون خودرو در کشور تولید میشود. بر اساس استاندارد اجباری سال 1384 خودروهایی در کشور مجوز شمارهگذاری دریافت میکنند که مجهز به سیستم ABS باشند، یعنی تمام خودروهای تولیدی باید مجهز به سیستم ABS باشند.
این سیستم در ایران تولید نمیشود و وارداتی بوده و محصول استراتژیک صنعت خودرو محسوب میشود و در وزارت صنایع نیاز سطح یک خودرو احصا شده است، ارزبری بسیار بسیار سنگینی دارد و با قیمتهای جدید سالانه نزدیک 3 هزار میلیارد تومان برای واردکردن این سیستم هزینه میکنیم؛ بنابراین کار روی سیستم ABS یکی از ضرورتهای مهم کشور تلقی میشود و ما این مرکز تحقیقات را برای این موضوع ایجاد کردیم.
سال 97 یک آزمایشگاه تخصصی تحقیقات روی سیستم ABS در مرکز ایجاد کردیم. این آزمایشگاه یک تجهیز منحصربهفرد در کشور دارد که امکان تست کامل ترمز ABS را داراست، اکنون هم با مجموعههای وزارت دفاع ارتباط داریم که آنها روی ترمز ABS کار میکنند، تستهایشان را روی این دستگاه انجام میدهند.
آنا: بر اساس مأموریتها تاکنون چه فعالیتهایی داشتهاید؟
رنجبران: بخش قابل توجهی از دانشجویان کارشناسی ارشد را بهمنظور انجام پروژهها با پژوهش هدفمند به مرکز تحقیقات ارجاع دادهایم. تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاههای دولتی و آزاد دیگر هم برای اینکه روی ترمز کار کنند در این مرکز تحقیقات در حال انجام آزمایشهایشان هستند.
بخشی از فعالیتمان هم در حوزه فعالیتهای پژوهشی است. در این رابطه قراردادهایی با مجموعههای خودروسازی داریم، آنها پروژههایی دادهاند که ما روی آنها برای سیستم ABS کار کنیم، بخش مکانیکی ABS را هم توانستهایم نمونهزنی کرده و مورد آزمایش اولیه قرار دهیم.
الان با یکسری مجموعههای نظامی که روی سیستم ترمز ABS کار میکنند بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند مجموعههای نظامی که توانمندی بالایی دارند در مورد قطعات استراتژیک خودرو همکاری کنند، وارد کار شدهاند و تفاهمنامههای خوبی منعقد شده و روی تست ترمز ABS که آنها بهصورت اولیه طراحی کردهاند، کار میکنیم؛ اما از آنجایی که مرکز نوپاست، در حال پیمودن فرآیندهای تثبیت و شناخته شدنش است که آینده نزدیک خروجیهای آن را میبینیم.
آنا: پایاننامههای دانشجویی و طرحهای پژوهشی استادان در این مرکز تحقیقات چه جایگاهی دارند؟
رنجبران: خیلی جالب است بدانید که حتی دانشگاههای معتبر دولتی، دانشجویان مقطع دکتری خود را برای گذراندن تز دکتریشان به این مرکز ارجاع میدهند، از دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه ارومیه دو دانشجوی دکتری در مرکز مشغول به کار بودند و تعداد بسیار زیادی از دانشجویان خودمان تز پایاننامه خود را در این مرکز تحقیقات در حال سپریکردن و گذراندن واحد هستند؛ زیرا یک موقعیت ویژه پژوهشی است که در این منطقه ایجاد شده و فرصت بسیار خوبی است که بتوانند پایاننامهشان را برای یک بحث کاربردی در مرکز شکل دهند.
آنا: تعامل نهادها و مراکز با شما برای همکاری و بستن تفاهمنامه چگونه است؟
رنجبران: با صنعت و معدن، وزارت ارتباطات، سازمان شهرکهای صنعتی و ... تفاهمنامه داریم. یکی از واحدهای خیلی فعال در حوزههای ارتباط با صنعت هستیم. حتی یک مرکز مقیم در بزرگترین شهرک صنعتی استان آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور به نام شهرک شهید سلیمی داریم. جزء معدود دانشگاهها یا تنها واحد دانشگاه آزاد هستیم که دفتر مقیم در شهرکهای صنعتی داریم و مسئولان ارتباط با صنعت ما هفتهای دو روز در آن دفتر هستند و ارتباط خوبی با صنایع مستقر در شهرک شهید سلیمی دارند.
نکته خیلی مهم که میخواستم روی آن تأکید کنم، موضوع آموزشهای مهارتمحور است که جزء سیاستهای کلان دانشگاه آزاد هم هست و یکی از مفیدترین بحثهایی است که به نظر من تمام واحدها باید پیگیری کنند.
در این راستا با سازمان فنی حرفهای کشور اقدامی مشترک انجام دادیم که دانشجویانی که از دانشگاه آزاد ایلخچی فارغالتحصیل میشوند، علاوه بر اینکه آموزشهای گرفتن یک مدرک تحصیلی دانشگاهی را میبینند، یکسری آموزشهای مکملی هم بر اساس استانداردهای بینالمللی فنی حرفهای میبینند و بعد در سازمان فنی حرفهای آزمون مربوطهاش را میدهند و موقع فارغالتحصیلی دو مدرک میگیرند. یک مدرک تحصیلی مثلاً مهندسی مکانیک خودرو، یک مدرک مهارتی فنی حرفهای مربوط به حوزه مکانیک خودرو.
آنا: از چه زمانی این کار را آغاز کردید؟
رنجبران: نزدیک یک سال است این فعالیت را انجام دادهایم و تاکنون بیش از 30 دانشجوی ما هم با دو مدرک فارغالتحصیل شدهاند، در واقع یک مجوز مرکز مقیم اشتغال و مهارت را که مربوط به سازمان فنی حرفهای است، گرفتهایم که آموزشهای تکمیلی را در کارگاههای خودمان به دانشجویان بر اساس استانداردهای تعیین شده آموزش میدهیم و برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان را به فنی حرفهای میفرستیم آنجا هم دوره میبینند. یک هزینه جزئی دارد که دانشگاه قبول کرده این کار انجام شود تا دانشجویان بتوانند با مهارت فارغالتحصیل شوند و به نظرم این تضمین آینده دانشگاه هم هست؛ چراکه دانشگاه علاوه بر اینکه آموزش تئوریک میدهد، آموزشهای مهارتی را هم میدهد و میتواند در بخش کارآفرینی و آینده شغلی بسیار مفید باشد.
آنا: این موضوع فقط برای رشتههای فنی است؟
رنجبران: عمدتاً رشتههای فنی و رشتههایی که میتوانند مرتبط با رشتههای فنی شوند؛ مثلاً حسابداری هم میتواند جزء اینها باشد، اما عمدتاً رشتههای فنی است.
انتهای پیام/4117/4062/
انتهای پیام/