دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1399 - 13:25
رئیس شورای شهر تهران:

شهرداری تهران از بانک‌ها شکایت کند/ بهای تمام شده بلیت مترو 15 هزار تومان است

رئیس شوای شهر تهران گفت: اگر بانک‌ها از شهرداری تهران تضمینی برای ضمانت بازپرداخت 50 درصد سهم دولت در تخصیص اوراق مشارکت دارند، ظلم و خطا است و شهرداری باید بابت این موضوع شکایت کند و اگر بخشنامه‌ای از طرف بانک مرکزی وجود دارد را باطل کند.
کد خبر : 544440
5305106.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در حاشیه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با جزئیات جلسه امروز شورای شهر تهران عنوان کرد: در این جلسه دستوری دوفوریتی توسط اعضا مبنی بر نامگذاری یک خیابان به نام شهید فخری‌زاده داده شد که با رأی همه اعضا نخست این دوفوریت تصویب شد و سپس خود نامگذاری هم انجام شد و به تصویب رسید.


وی در ادامه در خصوص نقد شدن 200 میلیارد تومان از یک هزار و 500 میلیارد اوراق مشارکت شهرداری تهران نیز گفت: اوراق مشارکت وقتی در مجلس به تصویب می‌رسد در همان جا مشخص می‌کند که چه کسی باید تضمین‌کننده بازپرداخت باشد.


رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در مورد اوراق مشارکت مربوط به شهرداری‌ها 50 درصد توسط دولت و 50 درصد دیگر هم توسط شهرداری تضمین به بازپرداخت می‌شود و به‌نظر می‌رسد که بانک مرکزی و سیستم بانکی یک بند اضافی برای شهرداری‌ها ایجاد کردند مبنی بر این‌که ضمن این‌که دولت تضمین بازدپرداخت کرده و تاکنون هم تعهد خود انجام داده، شهرداری‌ها هم باید (ضمانت دولت) را تضمین کنند که این به‌نظر بحث بروکراسی بیش از اندازه است و باید تصحیح شود.


هاشمی افزود: به چه دلیل وقتی دولت یک وامی را می‌دهد و تضمین می‌کند، مجدد از شهرداری‌ها هم بابت آن تضمین می‌خواهند، مگر اعتبار دولت کم شده است؟ من در ارتباط با این موضوع هم با آقای شریعتمداری و هم برای آقای همتی پیغام فرستادم که این موضوع به‌نظرم صحیح نمی‌آید که بگویند شهرداری اعتبار دارد ولی دولت اعتبار ندارد؛ این موضوع زیرسؤال بردن دولت جمهور اسلامی است.


وی اذعان کرد: زمانی‌که ماده 62 می‌آید بانک‌ها به هیچ وجه نباید تضمینی را از شهرداری بگیرند و در گذشته هم همین‌طور بود و زمانی‌که ما در مترو ماده 62 را می‌گرفتیم فقط برای 50 درصد سهم شهرداری ضمانت می‌گذاشتیم. اگر بانک‌ها چنین تضمینی برای ضمانت شهرداری بابت سهم دولت می‌خواهند ظلم و خطا است و شهرداری باید از این موضوع در کمیسیون اصل 90 شکایت کند و اگر بخشنامه‌ای از طرف بانک مرکزی وجود دارد باطل شود.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با صحبت‌های مطرح شده مبنی بر افزایش نرخ بلیت مترو نیز گفت: صحبت‌های معاون حمل و نقل و ترافیک در ارتباط با اظهارات مطرح شده مبنی بر این بود که با توجه به افزایش قیمت‌ها و کم شدن تعداد مسافر، خود به خود قیمت تمام شده بلیت مترو افزایش پیدا کرده است. ما در حال حاضر در فصل بودجه هستیم و باید یارانه دولت برای سیستم حمل و نقل عمومی دیده شود.


هاشمی ادامه داد: معاون حمل و نقل شهرداری تهران به درستی اشاره کردند که قیمت تمام شده بلیت مترو قیمت قبل نیست و الان 15 هزار تومان است. براساس آنچه قبلاً تصویب شده بود یک سوم سهم حمل و نقل عمومی را مردم، یک سوم را دولت و یک سوم دیگر را شهرداری تهران می‌دادند که طبیعی است در حال حاضر 5 هزار تومان آن را باید شهرداری و 5 هزار تومان دیگر را هم دولت پرداخت کند ولی باید در ارتباط با 5 هزار تومان مردم تصمیم‌گیری شود.


وی اذعان کرد: پیشنهاد معاون حمل و نقل شهرداری تهران این است که سهم مردم را هم باید شهرداری و دولت پرداخت کنند و منظورشان این نبود که در حال حاضر بلیت باید گران شود و لازم است که هم شهرداری و هم دولت نسبت به پرداخت سهم خودشان در قیمت تمام‌شده بلیت اقدام کنند.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته