دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1399 - 09:29
دانشگاه کمبریج اعلام کرد؛

دفاتر میلیون‌ها پوندی «چارلز داروین» گم شد/ 20 سال جستجوی بی‌نتیجه در قفسه‌های 200 کیلومتری+تصاویر

دانشگاه کمبریج اعلام کرده است که پس از 20 جستجو در قفسه‌های 200 کیلومتری این کتابخانه هنوز نتوانسته دو دفتر یادداشت چارلز داروین به ارزش میلیون‌ها پوند را پیدا کند.
کد خبر : 543342
_115609941_18a82b1a-a8d4-4fad-8b2b-92c7bbe7cebe.jpg

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از «بی‌بی‌سی»، کتابخانه دانشگاه کمبریج اعلام کرده است که دو دفتر یادداشت نوشته چارلز داروین (دانشمند زیست‌شناس و زمین‌شناس انگلیسی) به ارزش میلیون‌ها پوند به مدت 20 سال مفقود شده است.


یکی از این دفاتر حاوی طرح معروف درخت زندگی دانشمند قرن نوزدهم است که به بررسی رابطه تکاملی بین گونه‌ها می‌پردازد. پس از جستجوی گسترده اکنون متصدیان این کتابخانه به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالاً آثار به سرقت رفته‌اند.


در عین حال آنان فراخوان عمومی داده‌اند تا دیگران نیز برای یافتن این اسناد کمک کنند.


دفاتر چارلز داروین


این دفترها آخرین بار در نوامبر سال 2000 پس از درخواستی برای بیرون بردن آنها از انبار ویژه دست ‌نوشته‌ها به منظور عکسبرداری مشاهده شده است. با این حال دو ماه بعد مشخص شد که مفقود شده‌اند.


دکتر جسیکا گاردنر ، کتابدار دانشگاه کمبریج گفته است: ما می‌دانیم که از آنها در ماه نوامبر عکس گرفته شده اما نمی‌دانیم که بین آن زمان و ژانویه 2001  که معلوم شد آنها در جای مناسب خود در قفسه‌ها نیستند، چه اتفاقی رخ داده است.


دفاتر چارلز داروین


در ابتدا كتابداران تصور می كردند كه ممكن است آنها در جای نادرستی قرار گرفته باشند. با این حال طی این سال‌ها بارها جستجوی بسیاری  انجام شده اما اثری از این دفاتر پیدا نشده است.


دفاتر داروین


البته با توجه به وسعت کتابخانه این امر چندان تعجب آور نیست چرا که شامل بیش از 200 کیلومتر قفسه‌بندی است؛ چیزی شبیه به فاصله جاده‌ای تقریبی کمبریج تا ساوتهمپتون!


اکنون به پلیس ناپدید شدن دفترها به عنوان آثار فرهنگی ثبت ملی اطلاع داده شده است.


دکتر گاردنر میگوید: ما دست از جستجو نخواهیم کشید اما برای جستجوی کامل در قفسه‌ها و انبارهای باقیمانده، پنج سال دیگر زمان لازم است. در این بین، کتابخانه از عموم مردم کمک می خواهد.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه کمبریج
ارسال نظر
هلدینگ شایسته