دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1399 - 14:10
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی:

152 هزار دانش‌آموز استثنائی در کشور در حال تحصیل هستند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: در حال حاضر 152 هزار دانش‌آموز استثنایی در یک هزار و 600 مدرسه ویژه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی تحت پوشش این سازمان است.
کد خبر : 543169
1398050612095793417980844.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید جواد حسینی در مراسم امضا تفاهم نامه همکاری سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور که ظهر امروز در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، اظهار کرد: ‎از 158 هزار دانش آموز‬ در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، 78 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.


وی ادامه داد: 50 هزار نفر از دانش‌آموزان مدارس استثنائی نیز از خدمات توانبخشی بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی با بیان این‌که فعالیت این دو سازمان به حدی به هم نزدیک است که سازمان آموزش و پرورش استثنائی می‌تواند به‌عنوان یکی از معاونت‌های سازمان بهزیستی کشور باشد، گفت: هیچ دو وزارتخانه یا سازمانی در کشور نیست که به اندازه بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تا این حد با هم همکاری نزدیک داشته باشند.


حسینی در ادامه با اشاره به این مطلب که آموزش و پرورش استثنائی تمامی مأموریت‌های آموزش و پرورش عادی به‌علاوه برخی از مأموریت‌های سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت را بر عهده دارد، عنوان کرد: آموزش و پرورش استثنائی علاوه بر این‌که می‌بایست به امور تعلیم و تربیت افراد توجه کند باید نیازهای ویژه توانبخشی آنها را نیز مدنظر قرار دهد.


معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش استثنائی مولود انقلاب است و در حال حاضر 152 هزار دانش‌آموز استثنائی را در یک هزار و 600 مدرسه ویژه استثنائی و ۲۰ هزار مدرسه عادی تحت پوشش دارد.


وی در ادامه در خصوص اهداف انعقاد تفاهم‌نامه میان آموزش و پرورش استثنائی و سازمان بهزیستی گفت: توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنائی نیازمند همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در ادامه ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت، راه‌اندازی واحدهای تجمیعی ارائه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی و انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه برشمرد و افزود: آموزش و پرورش استثنائی بر خلاف آموزش و پرورش رسمی باید مداخله‌اش از بدو تولد باشد در حالی‌که ما از 6 سالگی رسماً کار را شروع می‌کنیم.


وی در ارتباط با عدم تعامل دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای شناسایی افراد دارای معلولیت گفت: یک غربالگری وزارت بهداشت در ۴ سالگی انجام می‌دهد که ما از نتیجه آن اطلاع نداریم. یک غربالگری توسط بهزیستی در ۵ سالگی انجام می‌شود که باز هم ما از نتیجه آن اطلاع نداریم و یک غربالگری وسیع برای یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر را ما در بدو ورود به مدرسه انجام می‌دهیم که شما از نتیجه‌اش اطلاع ندارید.


حسینی تصریح کرد: عدم تبادل اطلاعات یک ضعف است و باید براساس یک تفاهم‌نامه میان سه وزیر به یک همکاری بین‌بخشی کامل برسیم.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در پایان در ارتباط با بحث توسعه آموزش‌های فردی و حرفه‌آموزی در آموزش و پرورش استثنایی هم گفت: این موضوع در این سازمان کلید خورده و در حال حاضر در ۳۹ حوزه ۱۱ هزار دانش آموز را تحت پوشش داریم اما مشکلی که وجود دارد این است که ما توانمندشان می‌کنیم اما در بحث اشتغال باید بهزیستی به ما کمک کند.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب