دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1399 - 11:13
سعدالله زارعی تبیین کرد؛

آمریکا از حضور در خاورمیانه دست کشیده است؟/ ارتباط ظهور انقلاب اسلامی و سقوط نظام مارکسیستی

کارشناس برجسته امور بین‌الملل عنوان کرد: برخلاف برخی تحلیل‌های ساده‌انگارانه که بر این باورند آمریکا به‌دلیل بی‌نیازی به نفت خاورمیانه دیگر علاقه‌ای به حضور در این منطقه ندارد، این کشور همچنان به این منطقه کاملاً توجه دارد.
کد خبر : 543078

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شیراز، نشست هم‌اندیشی «انتخابات آمریکا و پیامدهای منطقه‌ای آن» با سخنرانی سعدالله زارعی استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس امور بین‌الملل از طریق فضای مجازی (نرم‌افزار ادوب کانکت) برگزار شد.


در این نشست هم‌اندیشی که با مشارکت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دفتر هم‌اندیشی، بسیج اساتید و معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد، بیش از 100 نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف اعم از آزاد اسلامی، دولتی، صنعتی، علوم پزشکی و ... از اقصی نقاط کشور (استان‌های گلستان، زاهدان، کردستان و ...) به‌ویژه استادان دانشگاه‌های استان فارس حضور داشتند.


کارشناس امور بین‌الملل در این نشست با تشریح وقایع بعد از جنگ جهانی دوم که منجر به ظهور آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی در عرصه‌ بین‌الملل شد، زمینه‌های قدرت آمریکا در عرصه‌ سیاسی، اقتصادی، نظامی، علمی و رسانه‌ای را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و به ظهور نظام دوقطبی بعد از جنگ جهانی دوم اشاره کرد.


زارعی بیان کرد که با ظهور انقلاب اسلامی، فلسفه‌ نظام دوقطبی زیرسؤال رفته، به‌گونه‌ای که حتی در تحلیل عمیق‌ می‌توان یکی از اصلی‌ترین عوامل فروپاشی بلوک شرق را انقلاب اسلامی دانست، چراکه ظهور انقلاب اسلامی، پایه‌ها و مبانی تئوریک نظام مارکسیستی را به نحو جدی به چالش کشید و به همین دلیل از عوامل سقوط بلوک شرق بوده است.


وی اضافه کرد: همین ویژگی انقلاب اسلامی همزمان موجب دشمنی بلوک غرب از ابتدای پیدایش انقلاب اسلامی شده است؛ چراکه جهان غرب و لیبرال دموکراسی غربی، انقلاب اسلامی را دشمن هویتی خود می‌دانست.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد: با تمام این دشمنی‌ها و توطئه‌ها، برخلاف سایر انقلاب‌های جهان که به‌زودی سقوط کرده و ماهیت و شعارهای اصلی خود را فراموش می‌کنند، انقلاب اسلامی همچنان استوار با حفظ شعارهای اصلی خود، وجهه‌ انقلابی خود را حفظ کرده است.


تحلیل انتخابات آمریکا از سال 2000 تاکنون


زارعی در ادامه به تحلیل انتخابات آمریکا از سال 2000 تاکنون پرداخت و با اشاره به اینکه به نحو جالبی شعار همه‌ نامزدهای انتخاباتی آمریکا از سال 2000 با عبارات گوناگون «تغییر» بوده است، یادآور شد: شعار بایدن در این دوره انتخاباتی یعنی «تغییر به نفع آمریکا» شده و ضمن بیان جمله‌ بایدن که گفته است «ما دست کم به 5 هزار میلیارد دلار نیاز داریم تا آمریکا به شرایط عادی برگردد.»


وی، اینگونه شعارها و بیانات را نشانه‌ مشکلات جدی داخلی آمریکا دانست و تبعات آن را بر سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا مورد تحلیل و بررسی قرار داد.


کارشناس امور بین‌الملل تبیین کرد: آمریکای بایدن دارای مشکلات فراوان بوده و از این جهت عمده توجه خود را معطوف به مشکلات داخلی خواهد کرد و به این دلیل قطعاً از مداخلات آمریکا در سایر کشورها کاسته خواهد شد.


زارعی متذکر شد: البته عمده قدرت آمریکا ناشی از حضور در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه است و از این جهت این منطقه اهمیت بسیار زیادی برای آمریکا دارد.


وی ادامه داد: برخلاف برخی تحلیل‌های ساده‌انگارانه که بر این باورند آمریکا به‌دلیل بی‌نیازی به نفت خاورمیانه دیگر علاقه‌ای به حضور در این منطقه ندارد این کشور همچنان به این منطقه کاملاً توجه داشته و حضور و تأثیرگذاری خود در این منطقه را حفظ خواهد کرد.


استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: با توجه به این وضعیت برای هر دو حزب آمریکا، ایران دشمن شماره یک آن‌ها محسوب می‌شود و همچنان دشمنی با ایران را ادامه خواهند داد.


کارشناس امور بین‌الملل توضیح داد: در زمان ترامپ تندترین فشارها بر ایران وارد شد و همه به این حقیقت معترف هستند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و نکته دوم اینکه جمهوری اسلامی در این دوره مقاوم شده است.


زارعی گفت: با توجه به این دو نکته و قدرت ایران در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی ممکن است تغییراتی در تاکتیک‌ها صورت بگیرد.


به گزارش آنا، در ادامه این نشست استادان دانشگاه‌های مختلف به طرح سوالات و دیدگاه‌های خود درباره تأثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران، بحران و شکاف صورت گرفته در جامعه آمریکا، احتمال فروپاشی آمریکا، تأثیر انتخابات آمریکا بر روابط ایران با کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و ... پرداختند و زارعی نیز به این سؤالات پاسخ داد.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته