دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1399 - 11:47
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد؛

جای خالی 300 هزار معلم در نظام آموزشی کشور

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تفکر خصوصی سازی باعث شده تا با کمبود 300هزار معلم روبرو شویم.
کد خبر : 541551
_MG_2151.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حمیدرضا حاجی بابایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره بودجه وزارت آموزش و پرورش و اهمیت آن در آینده کشور گفت: آموزش و پرورش مهمترین، بزرگتری و تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی، مولد سرمایه اجتماعی و یک امر حاکمیتی از دوره پیش دبستانی تا دیپلم به شمار می آید و این بدان معناست که نظام باید برای نظام آموزش و پروش خرج کند. بنابراین در کشور نهادی مهمتر از نظام تعلیم و تربیت نداریم.


وی افزود: میزان و قدرت پرواز یک کشور، به میزان قدرت و پرواز آموزش و پرورش و رشد هر کشور در دنیا بستگی مستقیم به رشد آموزش و پرورش آن کشور دارد. بنابراین هر چه برای آموزش و پرورش کشور هزینه کنیم، همان قدر دریافت خواهیم کرد و معلم گران سنگ، دانش آموز گران سنگ تحویل جامعه خواهد داد.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه عنوان کرد: نوع نگاه به آموزش و پرورش هنوز هم در نزد مسئولین ما و صاحبنظران متفاوت است گروهی در کشور بر این باورند که آموزش و پرورش را باید خصوصی کرد و دولت فعلی بر این قضیه بسیار معتقد است و این موضوع با بحث حاکمیتی صد درصد مغایرت دارد.


حاجی بابایی اضافه کرد: در اصل 30قانون اساسی به این جمع بندی رسیده ایم که از منابع ملی برای مدرسه و آموزش و پرورش خرج کنیم و این سیاست نظام است و رهبر انقلاب نیز صددرصد بر این باور هستند.


وی درباره خصوصی سازی آموزش و پرورش توضیح داد: سال 1391، بودجه آموزش و پروش 18/15 درصد، بودجه عملیاتی دولت بود و در سال 1397، 82/11 درصد بوده و این کاهش به این دلیل بوده که تمام وزیران بر این باور بودند که باید خصوصی سازی شکل بگیرد و تمام تلاش خود را به کار گرفتندکه مدرسه را واگذار کنند و یکی از افتخاراتشان بوده که هزینه آموزش و پرورش را کاهش داده اند و این نگاهی است که به مهمترین نهاد اجتماعی و روح و روان جامعه شده است.


حاجی بابایی همچنین عنوان کرد: در حالی که باید دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم، دانشجو بگیرد در آزمون شرکت کند و به طور مثال بین یک میلیون نفر شرکت کننده، 50هزار نفر را انتخاب کند و در دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کند. در این دانشگاه چهار سال فقط در حوزه تخصص ابتدایی درس بخواند تا بتواند دوره ابتدایی را تربیت کند و به محض آغاز تحصیل باید حقوق و مزایا برای او در نظر بگیریم. معلمی که می خواهد عزت تزریق جامعه کند نباید برای استخدام سر کج کند.


وی افزود: مقام معظم رهبری، فرمودند که پول و تعداد معلم را درباره آموزش و پروش نباید حساب کرد، در حالی که تفکر خصوصی سازی باعث شده تا با کمبود 300هزار معلم روبه رو شویم و متاسفانه نگاه به بودجه و آموزش و پروش نگاهی غلط است.


حاجی بابایی درباره هوشمند سازی مدارس گفت: هوشمند سازی مدارس از شیوه های مدرنی است که باید در مدارس انجام پذیرد و بی شک نیاز روز ماست. در برنامه ششم وزارت ارتباطات را مکلف به مدارس هوشمند کرده ایم که تمامی روستاها، شهرهای 20هزار و حاشیه شهرهای بزرگ شامل این طرح می باشند.


وی هوشمند سازی مدارس را اینگونه معنا کرد: باید هر کلاسی به تمام تکنولوژی های جدید مجهز شود و به نوعی اینترانت داخلی مبدل می شد که هدف بروز کردن تمامی معلمان و خانواده ها بود.
حاجی بابایی عنوان کرد: تلویزیون در کلان، مسیر خوبی را پیش گرفته است، در گذشته سهم آموزش و پرورش از صدا و سیما هیچ بود.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب