دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر نفت خبر داد؛ بررسی زمینه‌های همکاری ایران و سوئد

وزیر نفت بهینه سازی مصرف انرژی، پتروشیمی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات را مهم‌ترین زمینه‌های همکاری میان ایران و سوئد عنوان کرد.
کد خبر : 53958

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، بیژن نامدار زنگنه صبح امروز در دیدار با میکاییل دامبرگ، وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد با اشاره به همکاری‌های ایران و سوئد در گذشته اظهارکرد: امیدواریم بعد از لغو تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده است، روابط دو کشور گسترش پیدا کند.


وی با بیان اینکه ظرفیت همکاری دو کشور در بخش انرژی پیش از این نیز وجود داشته و قابل گسترش است، افزود: در زمینه ماشین‌های مورد نیاز صنعت نفت همکاری‌هایی در گذشته با شرکت‌های سوئدی وجود داشته و در دوران پساتحریم این شرکت‌ها می‌توانند با مشارکت شرکت‌های ایرانی اقدام به ساخت این ماشین‌آلات کنند.


به گفته وزیر نفت، ماشین‌آلات ساخته شده مشترک میان دو کشور می‌تواند علاوه بر ایران، در بازارهای منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد.


زنگنه بخش پتروشیمی را دیگر زمینه همکاری میان دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین خوراک پتروشیمی را در منطقه در اختیار دارد.


وزیر نفت زمینه با بیان اینکه دو بخش صنعتی ولوو و اسکانیا هم‌اکنون در ایران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: ناوگان حمل‌ونقل ایران نیاز به نوسازی دارد و ده‌ها هزار کامیون و اتوبوس باید از مدار خارج و جایگزین شوند.


وی مصرف سوخت را در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در ایران را بالا عنوان کرد و افزود: با همکاری سوئد می‌توان مصرف سوخت را در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها را کاهش داد که در این زمینه ایران می‌تواند بازار بزرگی برای شرکت‌های سوئدی باشد.


زنگنه با بیان این‌که شرکت‌های سوئدی باید جایگزینی این ماشین‌آلات را فاینانس کنند تا مشتریان رغبت به خریداری داشته باشند، بیان کرد: ایران نیز مابه‌التفاوت حاصل از صرفه‌جویی ناشی از جایگزینی خودروها را در اختیار خریداران قرار خواهد داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته