دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1394 - 11:06

یک ساعت در روز؛ زمان پیشنهادی محققان برای استفاده نوجوانان از ابزارهای دیجیتال

مطالعات اخیر محققان نشان می دهد نوجوانانی که زمان زیادی را جلوی صفحه‌های دیجیتالی کامپیوتر یا تلویزیون می‌گذرانند، ممکن است افسرده‌تر از همسن و سالانشان که به طور کل از دنیای دیجیتال استفاده نمی‌کنند باشند؛ اما نوجوانانی که در نشستن جلوی صفحه‌های دیجیتال میانه‌رو هستند، از دو گروه دیگر خوشحال‌ترند.
کد خبر : 53557

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، بسیاری از پزشکان و متخصصان کودک به پدر و مادرها توصیه می‌کنند که زمان تماشای تلویزیون و نشستن جلوی کامپیوتر را به دو ساعت در روز محدود کنند چراکه خیره شدن به صفحات دیجیتال منجر به چاقی مفرط و مشکلات دیگری در سلامت جسمی و شکل‌گیری هوش شناختی کودک می‌شود.


در این تحلیل تازه که از بررسی داده‌های تحقیق‌هایی سابق با مشارکت بیش از 125 هزار نفر به دست آمده است، یافته‌های محکمی برای محدود کردن زمان استفاده از صفحه‌های دیجیتال برای نوجوانان وجود دارد.


نوجوانانی که حداقل پنج ساعت در روز جلوی صفحات مختلف دیجیتال مثل تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و موبایل نشسته‌اند، 80 درصد بیشتر از نوجوانانی که اصلا از این وسایل استفاده نمی‌کنند در معرض ابتلا به افسردگی هستند.


اما تفاوت اندکی بین ریسک افسردگی در بین نوجوانانی که اصلا زندگی دیجیتال ندارند و آنها که روزی تقریبا دو ساعت جلوی صفحات دیجیتال وقت می‌گذارنند، وجود دارد: نوجوانانی که روزی نیم ساعت از این صفحات استفاده می‌کنند هشت درصد کمتر از آنها که اصلا از آنها استفاده نمی‌کنند در معرض ریسک افسردگی هستند.


وقتی میزان استفاده به دو ساعت می‌رسد ریسک افسردگی تا ۱۲ درصد کاهش می‌یابد. یعنی نوجوانانی که تا روزی دو ساعت جلوی صفحات دیجیتال هستند، کمی بیشتر از آنها که اصلا استفاده دیجیتال ندارند، خوشحالند.


دکتر یو شاکیو، رهبر این گروه تحقیقی، که در دانشگاه هونان کشور چین انجام شده است، می‌گوید: «یافته‌های ما درباره رابطه میزان ریسک افسردگی و زمان استفاده از صفحات دیجیتال نشان می‌دهد که استفاده متعادل از این وسایل می‌تواند نقش مثبتی در رشد سلامت روانی نوجوانان داشته باشد».


شاکیو می‌گوید که زمان پیشنهادی آنها برای نشستن جلوی صفحات کامپیوتر و تلویزیون یک ساعت در روز است.


نتایج این تحقیقات از نظر علمی برای نوجوانان تا ۱۴ سال معنا دارد و بعد از این سن رابطه‌ای بین افسردگی و استفاده از صفحات دیجیتال مشاهده نشده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب