دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1399 - 13:23
آنا گزارش می‌دهد؛

چه زمانی قرار است مشکلات آموزش غیر حضوری دانش‌آموزان حل شود؟/ «شاد» آینده تحصیلی دانش‌آموزان را تضمین نمی‌کند

همه قرائن حکایت از آن دارد که بی‌توجهی به شرایط اسفبار روند آموزشی کشور و نابسامانی نظام تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی و افزایش چند میلیونی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، صدای نهاد نظارتی مجلس را هم در خواهد آورد.
کد خبر : 528809
شاد.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- فرشته صائمی؛ پس از انتشار کرونا در کشور، نظام آموزشی هم متأثر از این بیماری قرار گرفت و شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی مدارس شد. البته این اولین بار نبود که مدارس در روزهای پیش‌بینی‌نشده در تقویم، تعطیل می‌شدند، چنانکه قبل از این هم مدارس استان‌هایی همچون تهران، خوزستان، البرز و آذربایجان غربی به دلیل آلودگی هوا تعطیل ‌شدند و یا مدارس استان‌های گلستان، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، قم، سیستان و بلوچستان، خراسان‌های شمالی و رضوی و قزوین به دلیل پیشگیری از شیوع آنفولانزا روزهای تعطیل بسیاری داشتند.


تنها تفاوت کرونا با سایر عللی که منجر به تعطیلی ناگهانی مدارس شد، این بود که کرونا مدارس را به صورت سراسری و دائمی تعطیل کرد. بسته شدن درهای مدارس با تعطیلی آموزش همراه بود که در نهایت وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از هدر رفتن فرصت آموزش دانش‌آموزان، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سامانه شاد رونمایی کرد، سامانه‌ای که بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش طی قرارداد صلحی به وزارت آموزش و پرورش «هبه» شده است.


دانش‌آموزان محروم حضوری تحصیل می‌کنند؟


«هبه» مذکور از همان ابتدا با مشکلات فراوانی همراه بود به نحوی که از همان ابتدا معلم‌ها و دانش‌آموزان در خصوص استفاده از این نرم‌افزار اظهار نارضایتی می‌کردند. به هر روی با شروع سال جدید آموزشی و گذشت بیش از 6 ماه از رونمایی سامانه شاد انتظار می‎رفت که اختلالات این پلتفرم تا میزان قابل توجهی حل شده باشد اما وزارت آموزش و پرورش نه تنها در راستای حل مشکلات سامانه شاد گامی برنداشت، بلکه محسن حاجی میرزایی در واکنش به اینکه برخی از دانش آموزان به ابزارهای هوشمند نظیر گوشی و تبلت دسترسی ندارند، گذری به مشکلات مالی کشور زد و گفت تحصیل دانش‌آموزانی را که به تلفن هوشمند دسترسی ندارند از طرق دیگری جبران می‌کنیم که با مشکل مواجه نشوند.


اما این همه ماجرا نیست، در حالی که بسیاری از کارشناسان قرنطینه خودخواسته در منزل را به عنوان بهترین راه حل قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس کرونا اعلام کردند، وزیر آموزش و پرورش چند روز بعد از شروع سال تحصیلی به حضور اختیاری دانش‌آموزان در مدارس تأکید کرد و گفت آموزش افرادی که در مدرسه حاضر می‌شوند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی خواهد بود ضمناً خطری که در مدرسه دانش آموز را تهدید می‌کند، بیشتر از سایر فضا‌ها نیست.


آیا مجلس بر اقدامات وزارت آموزش و پرورش نظارت می‌کند؟


اشاره حاجی میرزایی به حضور اختیاری دانش‌آموزان در مدارس و از طرفی عدم دسترسی تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به وسایل ارتباطی هوشمند، بازتاب‌دهنده این نکته است که منظور وزیر از راه‌های جبران کردن تحصیل دانش آموزان محروم حضور آنها در مدارس است، هر چند اختیاری. در مواجه با سهل‌انگاری‌های وزارت آموزش و پرورش در خصوص آموزش از راه دور این سوال مطرح می‌شود که نهادهای نظارتی مانند مجلس در این زمینه چه اقدامی انجام دادند؟ آیا در مسیر پاسخگو کردن وزیر آموزش و پرورش در مورد نارسایی‌های آموزش از راه دور قدمی برداشتند؟


در همین رابطه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، به تلاش نمایندگان برای پاسخگو کردن وزیر آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت فعلی آموزش از راه دور با اشاره کرد و تصریح کرد: نماینده‌ها از وزرای آموزش و پرورش و اطلاعات و فناوری ارتباطات سوال کردند. علیرضا منادی سفیدان راه حل مشکلات آموزش از راه دور را در تخصیص بودجه و همکاری مجموعه دولت قلمداد کرد و افزود: سوال از وزیر به تنهایی کافی نیست و دولت باید بودجه تخصیص دهد. در حقیقت دولت باید بر روی آموزش از راه دور تمرکز کند و گوشی توزیع کند چرا که آموزش رایگان تا دیپلم در زمره وظایف دولت قرار دارد.


3 و نیم میلیون دانش‌آموز محروم از تحصیل هستند


این نماینده مجلس شورای اسلامی بر این نکته که سامانه شاد نمی‌تواند همه نیازها را برطرف کند، تاکید کرد و افزود: حدود 3 و نیم میلیون دانش‌آموز وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و بهره‌مندی از آموزش مجازی و از راه دور ندارند. به این ترتیب رقم 140هزار نفر بازمانده از تحصیل به عدد بسیار بزرگ و خطرناکی رسیده است.


علاوه بر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، سایر اعضای این کمیسیون نیز عزم خود را برای پیگیری و حل مشکلات سامانه شاد جزم کردند چنانکه «احمد نادری» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا از پیگیری این مسئله خبر داد و خاطرنشان کرد بحث آموزش از راه دور را پیگیری خواهم کرد چراکه روزانه هزاران پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیامک، از طرف والدین و دانش آموزان معترض نسبت به سیستم آموزش از راه دور، برای بنده ارسال می‎شود.


نادری بر نادیده‌گرفتن مشکلات سامانه شاد از طرف وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد و یادآور شد که پیش از این وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور پیدا کرده و نمایندگان به وی تذکر دادند که باید سیستم جدی برای آموزش از راه دور درنظر گرفته شود، منتها در وزارت آموزش و پرورش هیچ‌گونه اهتمامی برای بهبود شرایط آموزش از راه دور وجود ندارد و همه تعاریفی که مسئولین وزارت آموزش و پرورش از سامانه شاد می‌کنند، بزرگنمایی است و بسیاری از آنها صحت ندارد.


حاجی‌میرزایی تسلطی به وزارت آموزش و پرورش ندارد


این نماینده مجلس شورای اسلامی از شیوه مدیریت حاجی میرزایی در وزارتخانه خرده گرفت و خاطرنشان کرد: از طرف دیگر آقای وزیر آموزش و پرورش رها است و هیچ‌گونه تسلطی به وزارتخانه خود ندارد. در شرایط فعلی هرج و مرج در قسمت‌های مختلف آموزش و پرورش از جمله سامانه شاد مشاهده می‌شود که این موارد باید اصلاح شود.


عملکرد و نحوه پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با مشکلات ناشی از سامانه شاد و عدم بهبود کیفیت این سامانه، همگی نشان از آن دارد که وزارت آموزش و پرورش اراده‌ای برای حل مشکلات مربوط به آموزش از راه دور ندارد. در این میان چشم امیدها به سمت نهادهای نظارتی مانند مجلس است که از طریق ریل‌گذاری و وادار کردن نهادهای اجرایی مانند وزارت آموزش و پرورش، به حرکت در مسیر ریل‌گذاری شده، این قبیل مشکلات را که در بلند مدت می‌توانند باعث وارد کردن صدمات جدی به کشور شود، حل کند.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته