WhatsApp و Skyroom جانشینان غیر رسمی «شاد» در مدارس/ خلأ ناشی از مشکلات شاد چگونه پوشش داده میشود؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، «شاد» از زمان راهاندازی تا امروز فراز و فرودهایی را طی کرده است. این پلتفرم6 ماهه که در راستای گام برداشتن در مسیر تکیه بر توان و ظرفیت داخلی راهاندازی شد به دلیل عدم درنظر گرفتن همه جوانب و ابعاد توسط مجریان آن، مشکلاتی را بر سر راه ارتباط معلمان با دانشآموزان در شرایط ناشی از قرنطینه کرونایی به وجود آورده است.
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش 6 مهرماه، در توجیه مشکلات سامانه شاد به تعداد بالای کاربران اشاره میکند و میگوید در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار مدرسه در سراسر کشور داریم که بیش از ۵۵۰ هزار کلاس دارند و در برخی از روزها بیش از ۱۰۰ هزار ارتباط زنده بر بستر شاد انجام میشود. ممکن است حجم انبوه ارتباطات، ایراداتی را در حوزه عملیات به وجود آورد اما همه تلاش ما این است که این ایرادات در اسرع وقت برطرف شود.
وزیر آموزش و پرورش در شرایطی به تلاشهای مسئولین برای رفع مشکلات سامانه شاد تاکید میکند که وی 17 شهریور ماه سال جاری در طی نشستی با شورای معاونین، مدیران کل استانی و روسای760 منطقه آموزشی کشور از ارتقای پلتفرم شاد خبر داد و گفت استفاده از آن برای همه رایگان است و عملاً برای خانواده و مدرسه هزینهبردار نیست.
آیا در شاد روند آموزش جریان دارد؟
اما واقعیت این است که مشکلات سامانه شاد به اندازهای معلم و دانشآموز را تحت فشار قرار میدهد که عطای آن را به لقایش میبخشند و برای برقراری ارتباط به سمت استفاده از پلتفرمها و نرمافزارهای خارجی سوق داده میشوند.
یک معلم که در مناطق محروم مشغول به تدریس است، ضمن تاکید بر اینکه سامانه شاد مشکلات فراوانی دارد، به خبرنگار خبرگزاری آنا میگوید: «در هنگام تدریس ناگهان سامانه شاد قطع میشود و در این مواقع مجبور هستم که روند آموزش را در نرم افزارهایی نظیر WhatsApp و Skyroom ادامه بدهم.»
وی در توضیح روند آموزش در فضای پلتفرمهای خارجی و انتقال آن به شاد میافزاید: «با توجه به اینکه روند برگزاری کلاسها و همچنین محتویات آن از طرف وزارت آموزش و پرورش رصد و بررسی میشود، بعد از اتمام آموزش در WhatsApp، مواردی که برای دانش آموزان ارسال کردم به علاوه مواردی که از طرف دانش آموزان دریافت کردم را در سامانه شاد آپلود میکنم.»
واکنش مدیران مدرسه نسبت به مشکلات شاد چیست؟
معلم دیگری در رابطه با مشکلات دانشآموزان برای استفاده از شاد تصریح میکند: «دانشآموزان از سرعت پایین شاد ناراضی هستند چراکه به راحتی نمیتوانند فایلهای آموزشی را دانلود کنند، در صورتی که همان فایلها را به راحتی در WhatsApp دانلود میکنند.»
این معلم هم که در مناطق محروم تدریس میکند در خصوص صحبتها و توضیحات مدیر مدرسه و مسئولین آموزش و پرورش در رابطه با قطع بودن شاد و مشکلات ناشی از آن میگوید: «از ابتدای شروع سال تحصیلی سامانه شاد قطع بود و هر زمان که این مسئله را با اداره آموزش درمیان میگذاشتم در پاسخ میگفتند مشکل نرمافزاری است و در روزهای آینده حل میشود، در نهایت در تعطیلات ایام پایانی ماه صفر و در حالی که بیش از 20 روز از شروع سال تحصیلی میگذرد، این مشکل برطرف شد و توانستم وارد شاد شوم.»
یک معلم دیگر نیز از سرعت پایین سامانه شاد ابراز نارضایتی کرد و در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار میکند: «معلمها و دانشآموزان باید فعالیتهای خود را در سامانه شاد ثبت کنند اما این سامانه مشکلات بسیاری دارد که یکی از آنها سرعت پایین است. سرعت شاد به حدی پایین است که فیلم در آن آپلود نمیشود.»
نرم افزار شاد به گوشیها آسیب وارد میکند؟
این معلم به مشکلساز بودن سامانه شاد برای گوشیها اشاره کرد و تصریح میکند: «برخی از والدین دانش آموزان میگویند نه تنها سامانه شاد بر روی گوشی باز نمیشود بلکه باعث آسیب رساندن به گوشی و هنگ کردن آن هم شده است.»
وی همچنین میافزاید: «در حال حاضر همزمان در شاد و WhatsApp روند آموزش را ادامه میدهم اما درصورتی که تعطیلیها ادامه پیدا کنند، به دلیل سرعت پایین شاد و محدودیت حجم در WhatsApp ، مدرسه نرم افزاری را ساخته است که از این طریق مدرسه آنلاین برگزار شود.»
وی ضمن ابراز نارضایتی نسبت به نواقص سامانه شاد، در رابطه با تشکیل گروههای آموزشی در این نرمافزار یادآور میشود: «برخی از دانش آموزان به گروه اضافه میشوند و برخی دیگر ناخودآگاه از گروه حذف شدند.»
هر چند که حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و آذری جهرمی وزیر ارتباطات مکرراً از تلاشهای این وزارتخانهها برای رفع مشکلات آموزش مجازی خبر میدهند و بر طبل حمایت استراتژیک دولت از شاد و آموزش در کشور میکوبند اما شواهد حاکی از آن است که این تلاشها تاکنون بینتیجه باقی ماندهاند و رفع مشکلات آموزش مجازی به تلاشهایی بیش از این نیاز دارد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پهنای باند و آموزش و پرورش کاربری تسهیل شده در شاد را بر عهده دارند و این همه مشکل در این نرم افزار آیا دلیلی جدی بر ناکارآمدی این دو وزارتخانه در فراهم آوردن سادهترین امکانات برای رهایی مردم از مشکلات آموزشی نیست؟ شاید در این بین، سود اصلی به اپراتورهای تلفن همراه میرسد که با به اصطلاح هبه کردن اپلیکشن شاد، حالا جیبشان را از ترافیک فروخته شده به بیش از ده میلیون کاربر پر میکنند.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/