دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1399 - 12:25
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا کرونا از چشم وارد بدن می شود؟

در حالی که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بر لزوم استفاده از ماسک در اماکن عمومی برای جلوگیری از پیشرفت زنجیره کرونا تأکید دارند، برخی از کارشناسان دیگر بر این موضوع اعتقاد دارند که باید از چشم‌ها نیز در برابر کرونا محافظت کرد.
کد خبر : 528460
1.jpg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در حالی که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بر لزوم استفاده از ماسک در اماکن عمومی برای جلوگیری از پیشرفت زنجیره کرونا تأکید دارند، برخی از کارشناسان دیگر بر این موضوع اعتقاد دارند که باید از چشم‌ها نیز در برابر کرونا محافظت کرد؛ زیرا ممکن است ویروس از طریق چشم افراد نیز منتقل شود؛ در واقع ویروس جدید آن‌قدر ناشناخته است که محققان در تلاش هستند تا هر روز موضوع جدیدی درباره آن کشف کنند. اخیراً متخصصان به یافته‌های جدیدی در خصوص امکان سرایت این بیماری از راه چشم‌ها دست یافته‌اند.


کرونا ویروس چگونه از طریق چشم وارد بدن می‌شود؟


به گفته برخی چشم‌پزشکان بافت شفافی که سفیدی چشم را می‌پوشاند و قسمت داخلی پلک را پنهان می‌کند، ممکن است به ویروس‌های دیگری مانند «آدنوویروس‌های» مرتبط با سرماخوردگی و ویروس «هرپس سیمپلکس» (عامل تبخال لب و تبخال تناسلی) آلوده شود. همین امر در مورد کروناویروس جدید نیز صادق است؛ یعنی قطرات تنفسی فرد آلوده ممکن است از طریق سرفه، عطسه یا حتی صحبت کردن و لمس زیاد چشم‌ها وارد این عضو حساس شود.


یک مطالعه وجود گیرنده‌های ACE2 را در سلول‌های سطح چشم نشان داد؛ این گیرنده‌ها با اتصال به ویروس کرونا، زمینه ورود آن را به چشم فراهم می‌کند. علاوه بر‎ این محققان دریافتند سلول‌های سطحی چشم آنزیمی بنام TMPRSS2 تولید می‌کنند. این آنزیم به ورود ویروس به سلول‌های چشم کمک می‎کند. همه شواهد حاکی است که به احتمال زیاد سلول‌های سطح چشمی مستعد ابتلا به عفونت ناشی از کروناویروس هستند؛ بنابراین ویروس می‎تواند از طریق مجاری اشک که چشم را به حفره بینی متصل می‌کند، به بینی راه یافته و سلول‌های تنفسی را آلوده کند.


راه پیشگیری از ورود کرونا ویروس به چشم چیست؟


بسیاری از پزشکان معتقد هستند که انتقال این ویروس از طریق چشم نیز ممکن است. اگرچه شایع‌ترین راه انتقال کرونا ویروس از طریق بافت‌های مخاطی دهان و بینی بوده و احتمال انتقال از طریق چشم‎ها کمتر است، رعایت نکات بهداشتی مانند شستشو یا ضدعفونی دست‌ها قبل از هرگونه تماس با دهان، بینی و چشم ضروری است. در صورت امکان می‌توان در کنار استفاده از ماسک که مانع ورود ویروس از طریق دهان و بینی می‌شود، برای محافظت از چشم‌ها از محافظ صورت و یا عینک‌های مخصوص کمک گرفت.


احتمال ابتلا به کرونا از راه چشم


مخاط چشم یکی از راه‌های ورود ویروس به بدن انسان است، اما دقیقاً نمی‌دانیم چند درصد افرادی که مبتلا شده‌اند از طریق چشم آلوده‌ شده‌اند، بااین‌وجود احتمال داده می‌شود که درصد بسیار ناچیزی بوده و کماکان راه اصلی انتقال ویروس دهان و بینی است. ولی اگر کسی بخواهد درصد ابتلا به ویروس را به صفر برساند باید مراقبت انتقال ویروس از طریق مخاط چشم هم باشد و در این زمینه می‌توان از عینک و شیلدهای پلاستیکی برای محافظت استفاده کرد.


از صورت خود در برابر کرونا محافظت کنید


در مورد کرونا و اثرگذاری در شبکیه چشم نیز باید گفت تغییرات خیلی ریز و میکروسکوپی در قسمت شبکیه چشم بیماران بهبود یافته کرونا گزارش‌شده است، ولی اینکه این تغییرات تا چه زمان باقی می‌مانند به مطالعات بیشتری نیاز دارد، اگرچه احتمالاً تغییرات گذرایی هستند که بعد از بهبودی بیمار، سلول‌ها به حالت اول خود برمی‌گردند، اما کماکان باید منتظر باشیم تحقیقات به چه سمتی می‌رود.


انتهای پیام/4148/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا پزشکی چشم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته