دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1399 - 00:10
آنا بررسی می‌کند؛

جذب دانشجوی خارجی در عصر کرونا در گرو همت مسئولان دانشگاهی/ فرصتی که نباید از دست برود

جذب دانشجوی خارجی و تعامل بین‌المللی دانشگاه‌ها نیز تحت تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است؛ اما با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در بستر آموزش مجازی این رویه را تغییر داد.
کد خبر : 528345
991172_403.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جذب دانشجوی خارجی و تعامل بین‌المللی دانشگاه‌ها هم مثل خیلی چیزهای دیگر، تحت تأثیر منفی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. شیوع کرونا در برخی از کشورها منجر به تعطیلی موقت مراکز آموزشی شد و در اکثر کشورها نیز آموزش غیرحضوری جایگزین آموزش حضوری شده است. بر اساس آمار یونسکو، یک و نیم میلیارد محصل تحت تأثیر محدودیت آموزش در دوران کرونا قرار گرفتند و همه سیستم مجازی را انتخاب کردند.


ادامه روند آموزش غیرحضوری در کشور را می‌توان تهدید و یا فرصت برای جذب دانشجویان خارجی دانست. این موضوع یک تهدید است زیرا دانشجویان غیرایرانی کشور را ترک کردند و به کشورهای خود بازگشتند و در خصوص چگونگی جذب دانشجویان جدید غیرایرانی در شرایط کنونی هم راهکار دقیقی ارائه نشده است. هم‌چنین یک فرصت است؛ زیرا می‌توان با ارائه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و یا بلند مدت و البته با کیفیت، دانشجویان غیرایرانی بیشتری را در آموزش مجازی جذب کرد. 


تدوین قوانین جدید و فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجویان غیرایرانی


 به گفته مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان بیش از ۶ میلیون دانشجوی بین‌المللی در کل دنیا مشغول به تحصیل هستند و این عدد نسبت به سال ۲۰۰۲ میلادی سه برابر شده است. پیش بینی می‌شود جمعیت دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۵ به هشت میلیون نفر برسد اما کرونا ممکن است همه این آمارها را تحت تأثیر قرار دهد و شاید همه به سمت جذب و آموزش‌های غیرحضوری پیش بروند.


مجتبی صدیقی


وی می‌افزاید: بعد از شیوع کرونا سه رویکرد برای جذب دانشجویان غیرایرانی خواهیم داشت، نخست جذب به صورت حضوری است و تا جایی که امکان داشته باشد شیوه حضوری را ادامه می دهیم؛ دوم شیوه نیمه حضوری و حضوری به صورت تلفیقی است. هم اکنون بیش از ۱۶ هزار دانشجوی غیرایرانی به علت شیوع کرونا از کشور خارج شدند. رویکرد سوم جذب دانشجویان به صورت غیرحضوری است که نیازمند قوانین جدید هستیم که در این زمینه زیرساخت‌ها باید تقویت شود.


مزایای آموزش مجازی چیست؟


عدم نیاز به حضور فیزیکی و رفت و آمد، کاهش هزینه‌ها، تنظیم سرعت یادگیری، آموزش محتوای مورد نیاز، به روز بودن محتوا، افزایش کیفیت یادگیری، رعایت عدالت آموزشی، مطالعه مجدد و چندباره، استفاده از جدیدترین متدهای آموزش و امکان استفاده از محتوا در حین سفر و کار و... و هم‌چنین استفاده از بهترین اساتید از جمله مزایای آموزش مجازی و غیرحضوری است. 


با تکیه بر این مزایا و شرایط حاکم بر دنیا که اکثر کشورها برای حفظ سلامت دانشجویان و اساتید خود آموزش مجازی را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند، می‌توان ظرفیت «آموزش مجازی» به‌خوبی استفاده کرد و به دانشجویان غیرایرانی با ارائه دوره‌های آموزشی با کیفیت کوتاه و یا بلند مدت و هم‌چنین ارائه مدرک معتبر به جذب دانشجوی غیرایرانی و درآمدزایی پرداخت. البته  این امر تنها با همت مسئولان دانشگاهی محقق خواهد شد. 


در همین راستا، حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به تغییر شکل تعاملات بین‌المللی با توجه به تحولات پرشتاب عصر کرونا گفت: مسلما کرونا بازتاب‌های منفی گسترده‌ای بر تبادلات علم و فناوری داشته است، ولی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی سازوکارهای جدیدی را برای انطباق با شرایط جدید یافته‌اند.
اکنون باید منتظر ماند و دید این سازوکار جدید دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی برای این امر چیست؟


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب