آغاز تکاپوی مدیریت شهری برای انتخابات 1400/ اقدامات تبلیغاتی شهرداری سرعت میگیرد
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ در حالی شورای پنجم ماههای آخر فعالیت خود را در پایتخت پشت سر میگذارد که دستاورد آنها برای پایتختنشینان تا پیش از ورود 100 دستگاه اتوبوس و مینیبوس در چند روز گذشته چیزی جز اورهال کردن چند دستگاه اتوبوس، ورود چند واگن مترو، تغییر نام خیابانها و مواردی از این دست نبود.
در حالیکه در ماههای پیش رو به انتخابات شوراها نزدیک میشویم مدیریت شهری سعی میکند همه بهانههای خود مبنی اینکه توان تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی بدون دریافت یارانه از دولت را ندارد, فراموش کرده و در آئین ورود 100 دستگاه اتوبوس و مینیبوس از ورود 800 دستگاه اتوبوس و مینیبوس، مناقصه تولید ۸۰ دستگاه اتوبوس دو کابین تولید داخل برای ایجاد یک خط BRT، مناقصه تولید یک هزار دستگاه اتوبوس LNG با همکاری بخش خصوصی و مناقصه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز تک کابین خبر میدهد.
افزایش نرخ حمل و نقل عمومی تا بیش از 400 درصد جواب میدهد!
این در حالی است که تا پیش از این محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ناکارآمدی شهرداری در دریافت یارانه حمل و نقل از دولت بارها از کمبود ریسکپذیری و فقدان جسارت مدیران شهری سخن بهمیان میآورد و حتی در آخرین مورد هم که شهرداری پیشنهاد افزایش بهای نرخ حمل و نقل عمومی را به شورا آورد، عنوان کرد که «پول گرفتن از مردم مشکلی را حل نمیکند زیرا افزایش و نیاز مالی با هم تطابق ندارد و شاید چیزی حدود 25 درصد از مشکلات حمل و نقل عمومی را حل کند. بهتر است که شهرداری تلاش کند یارانههایی که دولت تاکنون پرداخت نکرده را دریافت کند و از آنها خواستیم که جدیتر پیگیر آن باشند و حتی به شوخی گفتیم که لحاف و تشک بیندازند جلوی ریاست جمهوری و این پول را دریافت کنند.»
علیرغم نظر شورای شهر که افزایش نرخ حمل و نقل عمومی برای مردم را قابل توجیه نمیداند ولی سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنان بر این باور است که میتوان بیش از اینها برای کسب درآمد بر مردم فشار آورد و میتوان سهم مردم از حمل و نقل عمومی را از ۱۲۰۰ تومان در بخش اتوبوس و ۱۵۰۰ تومان در بخش مترو به ۵ هزار تومان هم افزایش داد.
آیا مدیریت شهری با ارتقاء حمل و نقل عمومی دندان برای انتخابات تیز کرده؟
معمولاً در جایگاههایی که افراد با رأی مردم بر سر کار میآیند مجموعه اقداماتشان آن هم در پایان دوره فعالیت بیشتر در ذهن مردم میماند و میتواند در انتخابات اثربخش باشد؛ موضوعی که مدیریت شهری در دوره پنجم به خوبی از آن آگاهی دارد و از قبل برای آن برنامهریزی کرده است.
احمد صابری ظفرقندی شهردار اسبق منطقه 12 تهران و یکی از متخصصین امور شهری در گفتگویی که چندی قبل با خبرنگار خبرگزاری آنا داشت، در این خصوص عنوان کرده بود: «بودجه شهرداری تهران در سال 97، 17 هزار و 900 میلیارد تومان بوده که از این بودجه درآمد پایدارش که ثابت بوده و آنچه میتوانستند محقق کنند 3 هزار و 900 میلیارد بوده است. بودجه سال 98 شهرداری با یک جهش تصاعدی به 30 هزار و 200 میلیارد، یعنی نزدیک به 100 درصد افزایش بودجه داشته است.»
وی اینگونه ادامه داد که «بودجه عمرانی شهرداری تهران هم در سال 99، 43 درصد افزایش داشته است و مجموع این اقدامات نشان میدهد که این بودجه عمرانی نیز قطعاً باید در عملیاتهای عمرانی مانند آسفالت معابر و خیابانها و گل و بلبل کردن شهر و چیزهایی از این دست تا قبل از انتخابات شورای شهر ششم هزینه شود تا بتوانند با تبلیغات گسترده حرفی برای گفتن در انتخابات آبنده شوراها داشته باشند.»
افتتاحها را به پایان دوره منتقل میکنیم، علی برکت الله!
با وجود تمام کسری بودجههای شهرداری در سال 99 که بنا به اذعان مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بین ۳۲ تا ۵۶ درصد برآورد شده است, شهرداری تهران وعده داده بود تا پایان سال 99، حداقل ۱۲ ایستگاه مترو را نیز افتتاح کند ولی تا به امروز خبری از آن نشده است.
شاید شهرداری تهران این افتتاحها را نیز دپو کرده تا در زمان نزدیک انتخابات مردم را شگفتزده کرده و خاطره خوشی را در ذهن مردم بر جای بگذارد تا در انتخابات آینده حداقل اصلاحطلبان این شانس را داشته باشند تا بار دیگر بر صندلی بهشت تکیه زده و امور پارلمان شهری را در دست بگیرند.
انتهای پیام/4105/
انتهای پیام/