شیوه نامههای آموزشی دانشگاه علامه اصلاح شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از تدوین و اصلاح آئین نامهها و شیوه نامههای آموزشی خبر داد و گفت: این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی دانشگاه که در معرض آسیب از ویروس کرونا بودند، شد.
وی افزود: به دنبال نشستهای تخصصی، تدوین انواع آئیننامهها و بخشنامههای مختلف و همچنین آماده سازی زیرساختهای مورد نیاز، برگزاری کلاسهای درس را از نیمه دوم اسفندماه ۱۳۹۸ آغاز کرد، در حال حاضر در حال برنامهریزی برای راهاندازی کلاسهای هایبریدی و تولید محتوا و آموزش آفلاین برخی از دروس با جمعیت بالا نظیر دروس عمومی، آموزشهای تعاملی برای استفاده از همه ظرفیتهای آموزش و یادگیری الکترونیکی توسط استادان و دانشجویان، تدارک نظامهای جدید سنجش و ارزیابی برای سوق دادن امتحانات پایانی به ارزیابی عملکرد و سنجش مستمر فعایتهای کلاسی و ارزشیابی جامعتر دانشجویان است.
احمدوند تصریح کرد: اقدامات انجام شده در دانشگاه علامه طباطبایی در جهت ارتقای سیستم آموزش الکترونیکی شامل اقداماتی در حوزههای اجرایی، حقوقی، فرهنگی و سنجشی میشود. در بخش اقدامات اجرایی، فعالیتهای این دانشگاه در دو حوزه تقویت زیرساختهای فنی و تکنولوژی و تقویت و تدارک زیرساختهای اجرایی (کلاسها، پایاننامهها و جلسات)تقسیم میشود.
وی ادامه داد: مذاکره و تفاهم با شرکت ارائه دهنده خدمات مجازی دانشگاه، اجاره سرور از شرکت ابرآوران و تهیه ۱۰ سرور جدید و جایگزین نمودن آن با سرورهای اجارهای از جمله اقدامات در بخش نخست و صدور بخشنامههایی با هماهنگی بخشهای مختلف داخل و بیرون دانشگاه از جمله اقدامات در بخش دوم میباشد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در بخش حقوقی، معاونت آموزشی دانشگاه به تدوین و اصلاح آئین نامهها و شیوه نامهها پرداخت که این اقدام منجر به تدوین ضوابط حذف ترم برای چهار گروه اصلی که در معرض آسیب از ویروس کرونا بودند، تمدید و طولانیتر کردن نیم سال و همینطور مهلت زمان حذف اضطراری برای کمک روحی و ایجاد آرامش خاطر، تدوین شرایط و مقررات لازم برای امکان تصویب طرح نامه، تعیین داور و بررسی درخواستهای دانشجویی و انجام سایر امور آموزشی دانشجویان و تدوین سازوکار نظارت بر کلاسهای برخط از طریق کارشناس دانشکده و ارسال روزانه گزارش برگزاری کلاسها شد.
احمدوند افزود: چهار گروه مورد اشاره درخصوص آسیب از ویروس کرونا شامل کسانی که خود یا افراد درجه اول خانواده شان مبتلا به کرونا شده بودند، دانشجویانی که به علت واقع شدن در مناطق کم برخوردار زیرساختهای اینترنتی از شرکت در کلاسهای مجازی محروم بودند، دانشجویانی که دروس عملی داشتند و امکان ارائه آن درس به تشخیص استاد به شیوه الکترونیکی ممکن نبود و دانشجویان فعال در کمکرسانی به آسیب دیدگان از کرونا میشود.
تکلیف دروس عملی چیست؟
به گفته وی، در بخش بعدی اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه علامه میتوان به تعیین تکلیف دروس عملی، انجام هماهنگیهای لازم با کتابخانه مرکزی دانشگاه برای تأمین منابع مورد نیاز پژوهشها از طریق سامانه مجازی، کتابخانه مرکزی و سامانه به پژوه، تعیین تکلیف مبالغ پرداخت شده بابت اسکان در خوابگاه از طریق ذخیره سازی آن برای ترمهای آینده و عودت آن به دانشجویان فارغ التحصیل و اعطای تخفیفهای لازم از طریق هیئت امنای دانشگاه به دانشجویان به دلیل برگزاری مجازی کلاسها به رغم افزایش هزینه این گونه کلاسها اشاره کرد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اقدامات فرهنگی و سنجشی دانشگاه نیز گفت: در بخش اقدامات فرهنگی دانشگاه فعالیتهایی همچون برگزاری ۴۴ دوره آموزش مجازی برای استادان با هدف وارد کردن ایشان به فاز آموزش مجازی، تکنیکهای تدریس در فضای مجازی، تهیه طرح درس، نحوه ارزیابیهای مستمر و آزمونهای پایان نیم سال به شیوه الکترونیکی، برگزاری دورههای متعدد آموزش مجازی برای دانشجویان و اطلاع رسانی مناسب در سایتهای رسمی دانشگاه و فضای مجازی، تهیه کلیپهای ویدئویی آموزش کوتاه مدت(۳ تا ۵ دقیقه) برای دانشجویان و استادان با هدف ارتقای توانمندیهای آنها در استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی، شرکت در برنامههای زنده با هدف پاسخگویی به دانشجویان، رفع ابهامها و آماده سازی آنها برای ورود به گونهای جدید از آموزش که پیش از آن تجربه آن را نداشتهاند از جمله این برنامه ها بود.
احمدوند خاطرنشان کرد: بررسی آمارها نشان از برگزاری مناسب بالغ بر ۹۶ درصدی کلاسها و حضور بالغ بر ۹۹ درصدی استادان و شرکت بالغ بر ۹۸ درصدی دانشجویان در کلاسها دارد. سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاه از مزایای مناسبی برخوردار است به طوری که در طول هفته بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کلاس با حضور ۵۰ هزار کاربر (حضور همزمان بالغ بر ۳۵۰۰ دانشجو در یک روز و یک ساعت) تشکیل میشود. همچنین امکانات صوتی، تصویری، ضبط کلاسها توسط دانشجویان و استادان، امکان رصد کلاسها به لحاظ حضور استاد و دانشجو و استفاده از ابزار کمک آموزشی نظیر پاورپوینت، موشنگرافی، فیلم، اسلاید و گفت و گوی چندنفره در کلاس از دیگر مزایای سامانه آموزش مجازی دانشگاه است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی؛ وی ادامه داد: آنچه در بخش چشم انداز آینده این گزارش آمده، با توجه به نیاز انطباق مقررات آموزشی با شرایط جدید، هم اکنون نظام آموزشی دانشگاهها بر پایه آموزش حضوری استوار شده و هم اینک لازم است بازخوانی جدید آنها متناسب با شرایط جدید انجام شود و راهکارهای حقوقی و قانونی برای آن تدارک و تدوین شود. مدیریت امتحانات به شکل مجازی، یکی از چالشهای فرآروی آموزش مجازی در واپسین روزهای نیمسال دوم ۱۳۹۹ -۱۳۹۸ چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم بود که دانشگاه توانست تمامی امتحانات را (از صفر تا صد) به صورت مجازی برگزار کند و البته که باید تحولی در نظام آزمونها و تکیه بر آزمون مستمر برای آینده به عمل آید.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: آموزش مجازی فرآیندی سنگین و پرهزینه و نیازمند زیر ساختهای قوی، سرورهای پرقدرت، آموزشهای مختلف در همه سطوح استادی، دانشجویی و کارمندی است، لذا باید در کنار پیشبرد امور جاری آموزش مجازی، تقویت زیرساختها و تأمین بودجه ارتقای سطح کیفی آن را نیز در نظر داشت. از الزامات مهم آموزش مجازی تولید محتوا چه به لحاظ آفلاین و چه ارائه مناسب محتواهای آموزش به شکل آنلاین است، لذا دانشگاه با پیگیری تأسیس کلاسهای هایبریدی و تدارک ساختارهای حقوقی، آموزشی و فنی لازم، شرایط امکان تولید محتوای الکترونیکی را در دستور کار دارد.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/