اوضاع «پیگمنتهای معدنی» در بازار چگونه است؟/ از تقابل علم و مدیریت بینظم تا هشدار تعطیلی شرکتهای رنگسازی
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1390 با در اختیار داشتن زیربنای 13 هزار و 100 مترمربع و 2 هزار و 500 مترمربع فضای قابل ارائه به واحدهای فناور، فعالیت اجرایی خود را با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری آغاز کرد.
شرکت دانشبنیان پیگمنت مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در زمینه رنگدانههای معدنی فعالیت میکند و دارای چهار رنگدانه معدنی اصلی شامل رنگ زرد کروم، نارنجی کروم، نارنجی مولیپیلین و زرد لیمویی است که از پرمصرفترینهای رنگدانههای معدنی هستند.
اگر میخواهیم صنعت رنگ و رزین بهعنوان یک صنعت مهم در کشور به بلوغ، پیشرفت و خودکفایی برسد باید به صنایع رنگدانهسازی و پیگمنتسازی توجه شود.
شرکت پیگمنت زیرنظر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین فعالیت میکند و ظرفیت تولید آن روزانه 20 تا 30 تُن در ماه است. این شرکت دومین مجموعهای است که رنگدانههای معدنی را تولید میکند.
رنگدانههای معدنی در رنگهای ساختمانی، رنگهای ترافیکی و ... استفاده میشوند و شرکت پیگمنت قادر است پنج درصد نیاز بازار کشور را تأمین کند.
5 درصد بازار رنگدانههای معدنی در اختیار پیگمنتهاست
خبرنگار آنا برای بررسی فعالیتهای شرکت پیگمنت و چگونگی پیشرفت این شرکت در حوزه رنگدانههای معدنی گفتگویی را با رسول صفدری مشاور فنی این شرکت، متخصص رنگدانههای معدنی و دکتری شیمی معدنی ترتیب داده است که این گفتگو را در زیر میخوانید:
آنا: ابتدا بگویید پیگمنت چیست و چه کاربردهایی دارد؟
صفدری: مواد رنگی به طور کلی به دو گروه رنگها و رنگدانهها (پیگمنتها) طبقهبندی میشوند. همانطور که میدانید پیگمنتها با رنگها متفاوت هستند. رنگدانهها فقط سطح اجسام را رنگی میکنند و در آب حل نمیشوند، در حالی که رنگها باید جذب ماده مورد رنگرزی شوند.
رنگدانهها بهصورت جامد هستند و اشکال و اندازههای گوناگونی دارند. رنگهای مختلف آنها شامل رنگهای سیاه، سفید و چندرنگ هستند. رنگدانهها در رنگرزی انبوه، رویه زدن و دیسپرسیون در هوا مورد استفاده قرار میگیرند.
امروزه پیگمنتها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از پوشش سطوح وسایل فلزی و چوبی گرفته تا بناها و وسایل نقلیه که در همگی از رنگدانهها استفاده میشود. با پوشش دادن سطوح وسایل مختلف توسط رنگدانهها میتوان از آنها در برابر ترکیبات شیمیایی، رطوبت و شرایط جوی مختلف محافظت کرد.
همچنین رنگ زدن به اشیا موجب زیباتر شدن آنها میشود. در ساخت مستربچهای رنگی نیز از پیگمنت استفاده میشود، به این صورت که پیگمنت با رزین پلیمری به داخل دستگاه گرانولساز دو مارپیچ ریخته و باهم ترکیب میشود.
آنا: درباره شرکت متبوع خود و زمینه کاری آن توضیح دهید.
صفدری: در دو شرکت رنگسازی فعالیت دارم. یکی از آنها تحت حمایت پارک علم و فناوری استان زنجان است که آنجا عضو هیئت مدیره و فرمولاتور آن هستم.
در استان قزوین نیز تحت همکاری با شرکت کالا اسپیکار نوین صنعت تاک هستم که رنگدانههای معدنی تولید میکند. شرکت پیگمنت نیز زیرنظر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین آغاز به فعالیت کرده و رنگدانه معدنی تولید میکند.
آنچه در شرکت پیگمنت تولید میشود چهار رنگدانه معدنی اصلی با عنوان رنگ زرد کروم، نارنجی کروم، نارنجی مولیپیلین و زرد لیمویی است. این چهار رنگ جزء پرمصرفترینهای رنگدانههای معدنی هستند که در رنگهای ساختمانی، رنگهای ترافیکی و ... استفاده میشوند.
آنا: رنگدانههای معدنی چگونه تبدیل به رنگهای ساختمانی میشوند؟
صفدری: رنگدانهها را بهعنوان موادر پودری به رنگسازها میفروشیم و آنان این رنگدانهها را با حلال، رزین و بقیه افزودنیها به شکل رنگ قابل استفاده خود درمیآورند.
شرکت پیگمنت (تولید رنگدانههای معدنی) یک مجموعه دانشبنیان است که از سالها قبل فعالیت خود را آغاز کرده و در ایران دومین مجموعهای است که رنگدانههای معدنی را تولید میکند.
آنچه در شرکت پیگمنت تولید میشود چهار رنگدانه معدنی اصلی با عنوان رنگ زرد کروم، نارنجی کروم، نارنجی مولیپیلین و زرد لیمویی است
ظرفیت تولید این شرکت اکنون 20 تا 30 تُن در ماه است، در حالی که نیاز بازار فوقالعاده بیشتر است و مجبوریم برخی از سفارشهای خود را نگه داریم که حرفهای نیست.
وضعیت شرکت رنگسازی در ایران چگونه است؟
مشتریان 20 تا 30 روز منتظر نیازشان میمانند. در صورتی که اگر حمایت میشدیم میتوانستیم وسعت کار را افزایش دهیم. اکنون برآورد ما پنج درصد سهم بازار است؛ اما میتوانیم بهراحتی 30 تا 40 درصد سهم بازار را به خودمان اختصاص دهیم.
آنا: اکنون چند درصد سهم بازار را در اختیار دارید؟
صفدری: برآورد من پنج درصد است، چراکه مصرف این پیگمنتها در بازار فوقالعاده بالاست، بهخصوص اکنون که واردات با مشکل مواجه شده و بازار بهشدت تشنه است؛ اما بهدلیل مشکل نقدینگی باید مواد اولیه را نقداً انجام دهیم و نیاز به افزایش سرمایه داریم تا با افزایش تجهیزات و فضای کافی بتوانیم خطوط خود را جدا کرده و افزایش ظرفیت داشته باشیم که بهدلیل مسائل مالی این امکان مقدور نیست.
ظرفیت لازم را به لحاظ علمی، صنعتی و تجربهای داریم و فقط باید حمایت شویم.
آنا: تولید پیگمنتها توسط شرکتهای داخلی انجام میشود یا خارجی؟
صفدری: تا دلتان بخواهد در ایران شرکت رنگسازی داریم که مواد اولیه خود را از شرکت ما تأمین میکنند. در ایران دو تا سه شرکت تولیدکننده مواد اولیه رنگسازی داریم؛ بنابراین اگر میخواهیم صنعت رنگ و رزین آینده روشنی داشته باشد باید از شرکتهایی که مواد پایهای تولید میکنند، حمایت کنیم.
پیش از این پیگمنتها عمدتاً از چین و هند وارد میشدند؛ اما با شرایط اقتصادی موجود باید بسازیم، بسیاری از شرکتهای رنگسازی در حال تعطیلی هستند.
آنا: به چه دلیل؟
صفدری: بهدلیل اینکه نمیتوانند مواد اولیه را تأمین کنند و از سوی دیگر شرکتهای تأمینکننده مواد اولیه پیگمنتها حمایت نمیشود.
برای کوچکترین فعالیت در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت و اداره مالیات با مشکلات همیشگی مواجه هستیم، در حالی که امسال سال جهش تولید است و باید از تولید ملی و کالای ایرانی حمایت شود.
در صورت حمایت مسئولان شرکت پیگمنت میتواند بهصورت عمده فعالیت کند؛ اما متأسفانه حمایتی صورت نمیگیرد.
آنا: مواد اولیه را خودتان تولید میکنید یا وارد میکنید؟
صفدری: 90 تا 95 درصد از مواد اولیه که مصرف میکنیم، داخلی است که از پتروشیمیهای داخل تهیه میکنیم.
آنا: قادر به تولید مواد اولیه نیستید؟
صفدری: صرفه اقتصادی ندارد که دنبال تولید آن برویم. کربنات سدیم، سولفات آلومینیوم، سدیم سیلیکات و ... به وفور در بازار یافت میشود، مواد اولیه در هزاران صنعت استفاده میشود؛ بنابراین این مواد خریداری شده و مواد رنگدانه ساخته میشوند.
رنگدانهها در رنگسازیها مورد استفاده قرار میگیرند. چند شرکت محدود این مواد را تولید میکنند از جمله شرکت پیگمنت. متأسفانه از این چند شرکت حمایتی صورت نمیگیرد. پیش از این با شرکتهای رنگسازی در نمایشگاههای مختلف تفاهم داشتیم.
آنا: اکنون چند شرکت رنگ در ایران وجود دارد و مواد اولیه خود را چگونه تأمین میکنند؟
صفدری: 350 تا 400 شرکت رنگ در ایران وجود دارد که برای تهیه مواد اولیه دو راه دارند؛ نخست یا باید از واحدهای داخلی که انگشتشمارند مواد اولیه را تهیه کنند یا باید واردات انجام دهند که گزینه دوم تقریباً منتفی است (بهدلیل ارزهای دولتی برداشته شده، مشکلات تحریمی و ...)، بنابراین شرکتهای داخلی در دسترس قرار میگیرند.
برای کوچکترین فعالیت در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت و اداره مالیات با مشکلات همیشگی مواجه هستیم، در حالی که باید از تولید ملی و کالای ایرانی حمایت شود.
بهعنوان مثال مشتریان از ما درخواست مواد عمده دارند، اما چه فایده که سرمایهای نداریم که از پس همه درخواستها بربیاییم. اکنون X تومان مواد خریداری میکنیم تا ماه بعد تولید کنیم، اگر با این سرمایه دنبال افزایش فضا و تجهیزات باشیم، کار تعطیل میشود.
آنا: در حوزه صادرات چه فعالیتهایی داشتهاید؟
صفدری: هزاران تُن واردات رنگدانه داریم که در بازار داخل تقاضا خواهیم داشت. گرچه ایران در کنار چین و هند میتواند از قدرتهای رنگسازی در صنعت رنگ و رزین باشد و میتوانیم به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم.
وضعیت بازار داخلی در حوزه رنگسازی چگونه است؟
کیفیت رنگهای ما قابل رقابت با رنگهای خارجی هستند؛ اما متأسفانه بستر برای صادرات مهیا نیست. اکنون 30 تُن تولید در ماه عدد بالایی نیست. شاید در استان اصفهان این مقدار تولید مصرف شود. چند استان مانند قزوین و تهران داریم که شرکتهای رنگسازی بزرگی دارند که چندین برابر این مقدار را در ماه مصرف دارند.
آنا: وضعیت بازار داخلی را در حوزه رنگسازی چگونه ارزیابی میکنید و سهم دانشگاه آزاد اسلامی از بازار چگونه است؟
صفدری: متأسفانه وضعیت بازار آشفته است و نظم خاصی ندارد و دلیل آن مدیریت نادرست است. به صنعت رنگ و رزین به عنوان صنعت مهم توجه چندانی نمیشود. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا نشستهای تخصصی در صنعت رنگ و رزین برگزار کرد.
نشست مفیدی را با حضور رنگسازها و رؤسای صنعت، معدن و تجارت استان قزوین و شركت شهرکهای صنعتی استان قزوين برای تسهیل بازار رنگ و رزین برگزار کردیم؛ اما این کار فقط دید و بازدید بود و هیچ پروتکل یا دستورالعملی برای فرآیند تسهیلسازی و حمایتی اتفاق نمیافتد. متأسفانه این قبیل نشستها فقط در قالب پوشش خبری و شوی تبلیغاتی است.
در قالب یک ایده فناور وارد مرکز رشد نشده بودم و بهعنوان تولیدکنندهای که چند تُن در ماه رنگدانه تولید میکند، توقع حمایت دارم و باید بهصورت صنعتی وارد کار شویم. صرف داشتن یک دفتر کفایت نمیکند و کاری از پیش نخواهد رفت.
جنس صنعتیها فرق میکند و نیازهایشان نیز متفاوت است. برای تغییر یک پروانه از حقیقی به حقوقی نزدیک 6 تا هفت ماه است که در رفت و آمد هستیم و این موضوع انرژی را مستهلک میکند و تمرکز را به هم میزند. اکنون در حال کار در شرکت دانشبنیان هستیم که تولید صنعتی دارد، بنابراین وقتی تسهیلاتی میخواهیم، باید عملی شود.
آنا: غیر از تولید رنگدانه ایدههای دیگری نیز در ذهنتان دارید؟
صفدری: بله. رنگدانهها دنیای بسیار متنوعی دارند. دهها کُد رنگ و کُد پیگمنت داریم که قابل استفاده هستند، بهعنوان مثال رنگ زرد کروم دارای چند نوع است، رنگ قرمز هم همینطور. در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دارای چهار کُد هستیم، در حالی که دهها مورد دیگر هستند که برای ما هدف است.
علاوه بر تولید رنگهای زرد، نارنجی، لیمویی و آبی دنبال رنگهای سبز و سایر رنگها هستیم. همچنین دنبال نانورنگدانهها، حوزههای جدید رنگ، رنگهای پودری، رنگهای الکترواستاتیک، رنگهایی که به درد صنایع خودرو یا صنایع نساجی برود و ... هستیم، رنگهای عاملداری که انعطافپذیر و در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. کارهای اولیه برای تولید این ایدهها وجود دارد، اما واقعیت این است که نیاز به توجه و حمایت هستیم.
آنا: در صورت حمایت نکردن، خلّاقیت و ایدهای که در ذهنتان دارید ممکن است از بین رفته و تبدیل به محصول نشود.
صفدری: کاملاً درست است.
آنا: تعامل شما با نهادها و ارگانها چگونه است؟
صفدری: اگر بخواهم خلاصه بگویم باید به «خوش استقبال و بدبدرقه» اشاره کنم. در آغاز کار وعده وعیدهای زیادی داده شد؛ اما بدون نتایج خاص. با صنعت، معدن و تجارت در ارتباطیم یا با فلان رئیس بانک یا صندوق تعامل داریم، بهدلیل اینکه برای این نهادها مطلوب است که یک شرکت دانشبنیان یا یک ایدهمحور زیرپوشش آنها قرار بگیرد و وارد آن مجموعه شود.
در بازدید دکتر سورنا ستاری از مرکز ما به دلیل نداشتن اتاق مجبور شدیم سرپا بایستیم و حتی مقرر شده بود در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اتاقی به ما داده شود و ماههاست همچنان منتظریم تا جایی که اصلاً منصرف شدیم. دانشجوی ترم اول و دوم نیستیم که جایی بنشینیم تا روی ایدههایمان فکر کنیم و برای یک اتاق خالی بدویم.
دنبال کرامت و رفتار متقابل هستیم، اینکه مثلاً نهاد یا ارگانی دارای 100 شرکت دانشبنیان هستند و با ما میشوند صد و یکمین شرکت. این برای ما خوشایند نیست. از آن پس طرز رفتارشان نیز تغییر میکند. اینکه میگویم «خوش استقبال و بدبدرقه» همین است.
آنا: فکر میکنید عملکرد و کارکرد مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در مقایسه با گذشته تغییر کرده است؟
صفدری: نه به شکل کامل. تشکیل مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری کار درستی بوده و ایده درستی است، اما حال باید با عملکرد 10 سال پیش فرق کند و باید صنعتیتر و عملیاتیتر به آن نگاه کرد.
تقاضایی که داریم اینکه مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری وارد فاز جدید شوند؛ چراکه اکنون دیگر نیاز ما در بازار در حد ایده نیست، الان ایده به اندازه کافی وجود دارد؛ بلکه جنس حمایتها باید متفاوت شود.
برخی پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و حتی صندوق اجرایی فرمان امام(ره) در کار رنگدانه که در واحد نیلگون رنگدانه زنجان انجام میشود، وارد شدند و کمک زیادی به ما کردند.
صنعت رنگ و رزین یکی از صنایع مهم در کشور است. در صنعت رنگ و رزین مهمترین مشکلی که در کشور داریم، تأمین رنگدانهها و پیگمنتهاست. ما از نظر حلال، رزین و افزودنیها مشکل حادی نداریم، مشکل اصلی رنگدانه است.
اگر میخواهیم صنعت رنگ و رزین به عنوان یک صنعت مهم در کشور بهبلوغ، پیشرفت و خودکفایی برسد باید به صنایع رنگدانهسازی و پیگمنتسازی توجه شود.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/