باید در مباحث فرهنگی تهاجمی عمل کنیم، دفاعِ صرف کافی نیست/ رسانههای ما برای مبارزه با غولهای رسانهای دنیا تجهیز شوند
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امروزه دیپلماسی نوین جای خود را در دنیا باز کرده و به ابزاری قدرتمند در دست حکمرانان تبدیل شده است. این شکل از تعامل بین کشورها با بهره گیری از ظرفیتهای گوناگونی همچون فیلم و سریال و اخبار و سایر بسترهای رسانهای اثرگذاری فراوانی بر روی مردم دنیا دارد.
در این میان جمهوری اسلامیایران هم با راه اندازی شبکههای برون مرزی و پخش برنامه به زبانهای گوناگون دنیا سعی دارد، در مقابل هجمه گسترده رسانههای معاند عرض اندام کند. ضعفها و قوتهای فعالیت رسانهای ایران در عرصه دیپلماسی نوین و بررسی ظرفیتهای رسانههای برون مرزی ایرانیف موضوع گفتگوی ما با یکی از نمایندگان مجلس است که در ادامه آن را از نظر میگذرانید.
عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامیدر گفتگو با خبرنگار آنا درباره کارکرد شبکههای برون مرزی صداوسیما گفت: طبیعتا تمام مسائل ما در حوزه داخلی و در حوزه بین الملل اگر خروجی خوبی در رسانهها نداشته باشد گاهی اوقات میتواند فرصتی را تبدیل به تهدید و بالعکس تهدیدی را تبدیل به فرصت کند. قطعا در دنیایی که غولهای رسانهای بزرگ فعالیتهای چشم گیری دارند و سعی میکنند واقعیتها را به نحو دیگری نشان دهند، آن چه که حقیقت را نمایان میکند، رسانه انقلابی و واقعیت گرا است. داشتن رسانه در اینجا بسیار میتواند موثر باشد. این موضوع در تمام مسائلی که در این 40 سال بعد از انقلاب با آن درگیر بودهایم و آن چیزی که انعکاس پیدا میکند، مصداق دارد.
رسانهها شکل دهنده تصویر کشورها در اذهان مردم جهان هستند
وی در همین باره افزود: آن چه که از ایران در دنیا معرفی کردهاند چه در زمان جنگ تحمیلی و چه بعد از جنگ قطعا توسط رسانههای جهان که عموما تحت تاثیر جریان استکبارند، صورت گرفته، بنابراین رسالت رسانههای ما این است که چهره واقعی جمهوری اسلامیرا نشان دهند و تعریفهای غلطی که از ایران در رسانههای استکباری در ابعاد مختلف حتی فرهنگ و ادب و استفادههای صلح آمیز از تکنولوژیهایی که در اختیار داریم و .... با ابزار رسانه اصلاح و ترمیم کنند.
قرار گیری سیاستهای فرهنگی در موضع دفاعی ضعف است
رحیمی مظفری با انتقاد از قرارگیری سیاستهای فرهنگی ایران در موضع دفاعی، گفت: در مباحث فرهنگی ما معمولا در موضع دفاع قرار گرفتهایم؛ یعنی دائما در حوزه رسانه باید آنها حمله کنند و ما جواب دهیم و کمتر فرصتی ایجاد کردهایم که ما به آنها حمله کنیم، لذا باید ضمن اینکه تمام تبلیغاتی را که علیه ایران در ابعاد مختلف صورت میگیرد، خنثی و رفع ابهام کنیم، راهبرد حمله را نیز اتخاذ کنیم.
وی افزود: یک برجام به وجود میآید، ایران به تعهداتش عمل میکند آنها به تعهدات شان عمل نمیکنند و آخر طلبکار هم میشوند، این جنگ رسانه قطعا موثر است. البته یک نکتهای هم اینجا حائز اهمیت است، اینکه ما هماهنگ با رسانه حرکت کنیم. مسئولان ما باید سعی کنند به کمک رسانه اطلاعاتی را که باید در راستای شفاف سازی منتشر شود، به سمع و نظر مخاطب برسانند، نه اینکه رسانههای ما محل پخش اطلاعات سوخته رسانههای غربی شوند. وقتی این اتفاق افتاد طبیعتا ما نمیتوانیم ضریب نفوذ داشته باشیم. اولویتهای رسانه ما طبیعتا با اولویتهای فعلی ما در عرصههای مبارزه، دفاع و گرفتن حقمان در عرصههای بین المللی باید هماهنگ باشد.
رسانههای ما باید برای مبارزه با غولهای رسانهای دنیا تجهیز شوند
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: ما ضمن اینکه دفاع میکنیم و به مطالبی که علیه ما منتشر میکنند در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و تروریسم و ... به نحوی پاسخ میدهیم، باید علیه آنها جنگ رسانه ای هم ایجاد کنیم، این جنگ رسانه ای نیازمند ابزار و حمایت است، نیازمند تلاش و گسترش رسانه است. طبیعتا در برابر غولهای رسانهای دنیا مبارزه کار بسیار سختی است. در موضع دفاع و پاسخ دادن هم کار، کار سنگینی است، لذا اگر بخواهیم در موضع تهاجم علیه شان بر بیاییم آن موقع کار خیلی سختتر است. بنابر این حمایت و گسترش از شروط اولیه تجهیز کردن شبکههای برون مرزی صداوسیما به توان و ابزار حضور در میدان جنگ رسانهای است.
وی عنوان کرد: طبیعتا ما اگر بخواهیم در بعد رسانه موفق باشیم یک روز باید به این نقطه برسیم که خود آغاز کننده جریان باشیم، برای اینکه ما بخواهیم حملهای علیه غرب ایجاد کنیم، باید بتوانیم در فضای رسانهای خودمان آن را به وجود بیاوریم.
راه مقابله با ایران هراسی، افشاسازی جنایات امریکا و اسرائیل در پرس تی وی است
رحیمی مظفری درباره نقشی که شبکههای برون مرزی در کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی القا شده از سوی شبکههای معاند ایفا میکنند، تصریح کرد: باید فرهنگ مان را آن گونه که واقعا هست، نشان دهیم، مردم دنیا چقدر میدانند که آمریکا چه جنایتهایی را مرتکب میشود، اسرائیل چه نقشی در آشوبهای جهان ایفا میکند، آنها هر کاری را با رسانه پوشش میدهند، طبیعتا ما هم باید این موضوع را پوشش دهیم. در بحث ایران هراسی و اسلام هراسی طبیعتا رسانههای برون مرزی کشورمان میتوانند پاسخگو باشند، وقتی ما یکی از رسانههای اصلی مان شبکه ای مثل پرس تی وی است قطعا میتواند نقش اصلی را در این زمینه داشته باشد. شبکههای برون مرزی صداوسیما و از جمله پرس تی وی در بعضی از ابعاد موفق بودهاند و من بعد هم میتوانند موفق باشند، اگر هم در بعضی موضوعات نتوانستهاند به رسالتشان به صورت صد در صدی عمل کنند ما باید ببینیم آیا امکانات مورد نیاز را در اختیارشان قرار داده ایم؟ ما چه مقدار توانستهایم شبکههایی مثل پرس تی وی را حمایت کنیم، چه مقدار توانسته ایم فعال عمل کنیم و آنها را توسعه دهیم.
وی افزود: این اهداف نیازمند اعتبار بخشی است، من اسمش را هزینه نمیگذارم اینها سرمایه گذاری است ما وقتی میخواهیم خودمان را معرفی کنیم، برای این معرفی باید سرمایه گذاری کنیم، هزینه جایی مصداق مییابد که ما میخواهیم صرفا دفاع کنیم ولی وقتی میخواهیم خودمان را معرفی کنیم آن موقع دیگر بحث سرمایه گذاری است. امیدواریم شبکههای برون مرزی صداوسیما را در این عرصه هم مورد حمایت قرار دهیم.
نماینده سروستان، کوار و خرامه با عنوان اینکه شبکههای معاند تمام تلاش خود را برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامیکردهاند، نقش پرس تی وی را در خنثی سازی این پیامها اینگونه توصیف کرد: برای این موضوع باید معیار سنجشی در نظر بگیریم، برای اینکه این را اندازه گیری کنیم. باید ببینیم چقدر پتانسیل در اختیار این شبکه بوده و با توجه به آن خروجی کار مورد ارزیابی قرار بگیرد، ما وقتی شاهد این هجمههای رسانهای هستیم باید هزینه، سرمایه گذاری و برنامه ریزی را که آنها میکنند در مقابل آنچه که ما برای پرس تی وی در نظر گرفتهایم مورد ارزیابی قرار دهیم.
وی افزود: قطعا ما به نسبت امکاناتی که تزریق شده، عملکرد موفقتری در مقایسه با شبکههای معاند داریم. اما این دو مقوله را نمیتوان کنار هم گذاشت، امکانات، تعداد شبکهها و برنامه چندین ساعته آنها باید همیشه مد نظر مسئولین باشد. ما در شبکههای برون مرزیمان میخواهیم صادقانه کار کنیم ولی شبکههای استکبار به هر تزویری دست میزنند، کارشناسان دروغین میآورند هر چه دلشان میخواهد میگویند و به خورد مردم میدهند و برایشان هم اصلا اهمیتی ندارد ولی ما ملزم به رعایت اصول اخلاقی در بحث رسانه هستیم. با این اوصاف ما با محدودیتها و خطوط قرمز زیادی نسبت به رسانههای معاند رو به روییم پس حمایت بیشتری هم نیاز است.
در همه جای دنیا شبکههای بین المللی از حمایت دستگاه دیپلماسی بهره مندند
وی اضافه کرد: یک طرف دیگر این است که ما چه قدر خودمان در بحث اخبار و اطلاعات به این شبکهها کمک کرده ایم، یقینا اگر خبرنگار صرفا بخواهد برای جمع آوری اطلاعات به اینجا و آنجا سرکشی کند از این مقام و آن مقام بپرسد و بعضا هم همکاری نشود قدرت رقابتش پایین میآید. اطلاعات ناب و دسته اول وقتی از طرف خیلی از مقامات در اختیار شبکههای خودمان قرار بگیرد و به اصطلاح خبر دست اول در انحصار رسانههای برون مرزی خودمان باشد، وزن اطلاع رسانی در شبکههای ایرانی بسیار بالا خواهد بود.
رحیمی مظفری با توجه به تحریمهایی که در برخی مواقع علیه شبکههای برون مرزی صورت گرفته و از جمله آنها مسدودسازی اکانتهای این شبکهها در فضای مجازی است، نقش وزارت امور خارجه به عنوان نهاد دیپلماسی جمهوری اسلامی را در مقابله با این تحریمها اینگونه شرح داد: وزارت امور خارجه قطعا میتواند به این شبکهها کمک کند، شبکههای برون مرزی رسانه ملی میتوانند زبان گویای جمهوری اسلامیایران باشند و از طرفی آنها میتوانند از ابزاری که دارند بهره ببرند. به هر صورت وقتی که وزیر، سفیر یا کاردار یک کشور جایی اظهار نظری میکند، باید ابزاری برای پاسخگویی به آن وجود داشته باشد.
وی افزود: از طرفی آنها شعارهای دروغین مبنی بر آزادی بیان میدهند و از طرفی بسیاری از اخبار را سانسور میکنند. وقتی اینها به کمک وزارت خارجه منعکس شود قطعا میتواند موثر باشد و از طرفی وزارت امور خارجه میتواند اطلاعاتی را در دسترس این شبکهها قرار دهد و آنها را مرجعی برای پاسخگویی بداند و مخاطب به جای اینکه دنبال اخبار دست اول از جاهای دیگر بگردد، سر وقت این شبکهها بیاید.
این نماینده مجلس قانونگذار با توجه به اینکه شبکههای برون مرزی تریبون نظام جمهوری اسلامیایران هستند و همه فراجناحی عمل میکنند، این شبکهها را پرچم دار نظام در مقابله با دشمنان متخاصم دانست و نقش دولت و مجلس را در حمایت از این شبکهها را اینگونه عنوان کرد: بحث حمایت دولت و مجلس طبیعتا در وهله اول تامین نیازهای مادی این شبکهها است. تامین نیازهای معنوی آنها در مرحله بعدی قرار میگیرد. فراهم کردن بستر اطلاعات زود هنگام خیلی مهم است، بسیاری از مردم دنیا دنبال این هستند که بتوانند به خبرهای جدید برسند وقتی مخاطب نتواند به خبرهای دست اول دست پیدا کند، قطعا میدان به دست رقیب میافتد.
انتهای پیام/4139/
انتهای پیام/