دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1399 - 11:26
حجت‌الاسلام باغشنی:

عدالت ولی‌فقیه در مسئله شیوع کووید ـ 19 بر همگان ثابت شد

یک استاد فلسفه با بیان اینکه عدالت ولی‌فقیه در مسئله شیوع کووید ـ 19 بر همگان ثابت شد، گفت: مقام معظم رهبری در دوران کرونا نیز در هر مسئله‌ای نظر متخصص مربوط را گرفتند و اعمال کردند.
کد خبر : 522905
photo_۲۰۲۰-۰۹-۲۶_۱۲-۳۲-۴۲.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از علی‌آبادکتول، حجت‌الاسلام ابراهیم باغشنی در نشست علمی و تخصصی مرجعیت دینی و مصوبات ستاد ملی کرونا که با حضور استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آبادکتول برگزار شد، اظهار کرد: ویروس کرونا بزرگ‌ترین مشکل تاریخ بشر نیست، کمااینکه بیماری‌هایی مانند وبا، طاعون و بحران‌ جنگ‌های جهانی کشتار بیشتری داشته‌اند و اقتصاد را نیز تحت تأثیر قرار داده‌اند.


وی اضافه کرد: جهل بشریت درباره ویروس کرونا (در منشأ، زمان پایان و نحوه انتقال) ساحت علم تجربی را به چالش کشیده و متخصصان با چالش‌های مختلف حاصل از کرونا در حوزه‌های مختلف پزشکی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... درگیر هستند.


این استاد فلسفه تأکید کرد: در عین حال این بیماری ساحت علوم انسانی، الهیون و دین را با چالش مواجه کرده و هیچ بحرانی مانند کرونا به این گستردگی، سرعت و تأثیرگذاری وارد ساحت علوم انسانی نشده است.


اهمیت عقلانیت در مکتب تشیع 


باغشنی با بیان اینکه در بُعد کلان، کرونا بر سبک زندگی تأثیر گذاشته است، یادآور شد: کووید ـ 19 در بُعد دین نیز بر روی مناسک و اعتقادات دینی اثرگذار بوده است.


وی توضیح داد: یکی از مسائلی که در دوره نسبتاً کوتاه شیوع کرونا مورد توجه قرار گرفته و باید بیشتر بر آن دقت کرد، نحوه برخورد و مدیریت مراجع دینی مسلمین و حتی سایر ادیان در  دنیاست.


این استاد فلسفه متذکر شد: در حکومت شیعی ایران به رهبری ولی‌فقیه، درخواست رهبری از مردم برای تبعیت کامل از دستورات ستاد ملی کرونا به‌عنوان نظر تخصصی حتی درباره برگزاری آیین‌های دینی و تبعیت ایشان از این دستورات نشان از اهمیت عقلانیت در مکتب تشیع است.



باغشنی تبیین کرد: اتفاق رخ‌داده در رنسانس این بود که دین مسیحیت در تقابل با علم و عقل‌گرایی دچار بحران‌ شد که با گذشت قرن‌ها نمی‌تواند از آسیب‌های آن بگریزد.


وی با بیان اینکه مدل مدیریت مرجعیت دینی چند مسئله را به‌خوبی در حکومت شیعی ایران رفع کرد، گفت: یکی از این موارد اثبات عملی تعارض نداشتن علم با دین است و وقتی بهره‌گیری از ظرفیت عقلانی دین به جوامع نشان داده شد همه درک کردند حکومت شیعه می‌تواند به مدیریت دینی در عین عقلانیت بپردازد.


مدیریت رهبری در امور نیاز به اشراف در همه علوم ندارد


این استاد فلسفه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رعایت متدینین در جامعه، مساجد و ... نشان داد که دین‌داران بسیار قانون‌پذیرتر از دیگران هستند و قوانین را بیشتر رعایت می‌کنند.


باغشنی اظهار کرد: در این زمینه مسائل اعتقادی راحت‌تر قابل درک شده به‌عنوان مثال اگر تقلید را رجوع به متخصص معنا کنیم، فهم آن راحت‌تر شده، حتی مرجع تقلید در بیماری به پزشک متخصص رجوع می‌کند و نسخه‌اش را می‌پذیرد و رجوع به متخصص امری کاملاً عقلانی است.


وی با طرح این سؤال که مگر ولی‌فقیه به همه علوم واقف است که بتواند همه چیزها را مدیریت کند؟ اظهار کرد: همانگونه که در مدل تصمیمات مقام معظم رهبری در دوران کرونا عملاً ثابت شد، عدالت ولی‌فقیه اقتضا می‌کند که در هر مسئله‌ای نظر متخصص مربوط را بگیرد و اعمال کند.


این استاد فلسفه عنوان کرد: مدیریت رهبری در امور نیاز به اشراف در همه علوم ندارد، بلکه شرط فقیه بودن، عدالت، مسئله و موضوع‌شناسی می‌تواند اتکای به او را با اطمینان بیشتری در مقایسه با رهبران دیگر برای جامعه قابل پذیرش کند.


باغشنی مطرح کرد: مدل مدیریت مرجعیت دینی، نعمتی عمیق است که هرچه بیشتر باید با اندیشه در این نعمت گرانبها به شکرگزاری عملی آن پرداخت.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته