دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1399 - 11:10
صالحی امیری:

هیچ یک از اعضای هیئت اجرایی استعفا نداده است/ ارسال اساسنامه به شورای نگهبان ضرورت ندارد

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: تاکنون هیچ یک از اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک استعفا ندادند و طبق اساسنامه هم تغییری در اعضای هیئت به وجود نمی‌آید.
کد خبر : 522591

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: کمیته بین‌المللی المپیک برگزاری رویداد بازی‌های توکیو را قطعی اعلام کرده است. برای این کار 2 رویداد پیش‌بینی شده که یکی با واکسن و دیگری بدون واکسن. ارزیابی من این است که تا پایان 2020 واکسن ویروس کرونا ساخته شود و به همین دلیل بازی‌ها سال آینده در مردادماه برگزار خواهد شد. فعالیت‌های کسب سهمیه هم از آذرماه شروع می‌شود.


زیرساخت‌های آکادمی بازسازی شده است


وی در مورد بازسازی زیرساخت‌های آکادمی گفت: سال آینده چند رویداد داریم از جمله بازی‌های کشورهای اسلامی، بازی‌های ساحلی و.... این نشان می‌دهد دنیا مطمئن است سال آینده شرایط عادی خواهد شد. در داخل هم برخی از فدراسیون‌ها اردوی خود را آغاز کرده‌اند و در حال فعالیت هستند. ما هم زیرساخت‌های آکادمی را بازسازی کردیم. در حال خرید تجهیزات هستیم تا سخت‌افزار جدیدی در اختیار قهرمانان قرار دهیم.


کرونا باعث افت قهرمانان شد


رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید فدراسیون‌ها به برنامه‌های خود در این مدت برسند و چه اقداماتی کمیته انجام داده، گفت: ما در آکادمی کمپ آموزشی فعال کردیم، تجهیزات تهیه شده را به منازل قهرمانان فرستادیم. در اقدام سوم مجوز اردوهای 20 رشته صادر شد. ارزیابی تیم همکاران من در کمیته این است که برای رسیدن به اوج آمادگی دغدغه‌ای وجود ندارد. نکته دیگر اینکه این اتفاق جهانی بود. ورزشکاران سایر کشورها برای ورود به توکیو دچار افت شدند و ما هم از این شرایط مستثنی نیستیم. قطعا کرونا آسیب‌های جدی و افت قهرمانان را به دنبال داشت. توقفی شکل گرفت و خسارتی هم صورت گرفته است. ما هم همین شرایط را داریم اما همه دنیا چنین شرایطی دارند و از الان باید همه ظرفیت خود را برای آمادگی المپیک بسیج کنیم.


صالحی ‌امیری در ادامه صحبت‌هایش در نشست خبری در پاسخ به این سوال که مدیرکل امور بین‌الملل وزارت ورزش صحبتی کرده مبنی بر اینکه چقدر این صحبت‌ها به ضرر منافع ملی است، تصریح کرد: اجازه دهید صحبتی در این خصوص نداشته باشم چون به نفع منافع ملی کشور نیست.


تغییری در آکادمی صورت نمی‌گیرد


وی درباره اینکه برخی از اعضای هیئت اجرایی انتقاداتی به عملکرد قراخانلو داشتند و پیشنهاد گزینه دیگری دادند، این موضوع چقدر صحت دارد، گفت: این موضوع به کل شایعه است. قراخانلو مدت زیادی در آکادمی وقت گذاشته و با خبرگان ورزشی طرح تهیه کردند. سند 10 ساله راهبری آکادمی تهیه شده و بحثی هم وجود نداشته است. 50 درصد ظرفیت آکادمی باید در اختیار فدراسیون‌ها برای آمادگی جسمانی، پزشکی، روانشناسی، سنجش و ... باشد. 50 درصد هم باید ظرفیت علمی باشد.


صالحی‌امیری افزود: برخی دوستان این نظر را داشتند که آکادمی صرفا برای تمرینات ملی باشد و برخی هم برخلاف آن نظر می‌دادند. نقطه نظرات جمع‌بندی نشد. قرار شد قراخانلو طرح را با 53 فدراسیون به اشتراک بگذارد و نظرات آنها در مجمع دی‌ماه امسال به تصویب برسد. برنامه‌ای برای تغییر در آکادمی نداریم.


هیچ عضو هیئت اجرایی استعفا نداده است


صالحی امیری در پاسخ به این سوال که برخی اعضای هیئت اجرایی در جلسات حضور ندارند و امکان تغییر آن‌ها وجود دارد، عنوان کرد: جواب شما منفی است. اساسنامه می‌گوید عضویت اعضای هیئت اجرایی تا پایان دوره است و چیزی برای تغییر در میان دوره پیش‌بینی نشده است. بنابراین ما امکان تغییر در پایان دوره نداریم. از طرفی هیچ عزیزی هنوز استعفا نداده و اگر کسی استعفا دهد بلافاصله باید در مجمع دی ماه انتخابات برگزار کنیم. اگر استعفایی تقدیم شود یک ماه زودتر اعلام می‌کنم تا انتخابات را در مجمع برگزار کنیم. اگر کسی گفت من شرکت نمی‌کنم بگویید استعفا دهند که یک نفر را جایگزین کنیم. هنوز به ما چیزی نگفته‌اند. غیبت غیرموجه بیش از 6 ماه مستعفی شناخته می‌شود.


کسب کرسی در IOC کار سختی است


صالحی امیری در پاسخ به این سوال که برنامه برای کسب کرسی در انتخابات IOC  گفت: ما موقعی می‌توانیم مدعی کرسی باشیم که ظرفیت لازم را داشته باشیم. کسب کرسی در IOC ممکن است اما کار سختی خواهد بود که به 3 دسته فعالیت نیاز دارد؛ مجموعه ورزش به دنبال کسب کرسی است و حتی ظرفیت مجموعه ملی از جمله وزارت خارجه باید به کمک ما بیایند و حمایت کنند، میزان تعامل ما با IOC و نهادهای مشابه در این مسیر کمک می‌کند. در فضای فعلی با شرایطی که هست این پروژه را سخت می‌کند.


ورود کمیته به مشکلات تیراندازی


رئیس کمیته ملی المپیک در مورد حواشی تیراندازی وترک اردو توسط ورزشکاران و عدم تمدید قرارداد سرمربی تیم ملی اظهار کرد: یک اختلاف جدی بین نگاه سرمربی و رئیس فدراسیون تیراندازی وجود دارد و من هم سه جلسه با دادگر در این خصوص صحبت کردیم اما ملاحظاتی مطرح شده که قابل توجه است. از طرفی برخی از ورزشکاران و مربی هم صحبت‌هایی دارند که باید شنیده شود. در چند جلسه این مسائل باید بررسی و به یک نتیجه برسد. فدراسیون تیراندازی نیاز به آرامش دارد و باید آن را برقرار کنیم و قطعاً اختلافات به فدراسیون ضربه می‌زند. قرار است با همکاری وزارت این مسئله را حل کنیم. ضمن اینکه امروز فرهادی‌زاده هم با الهام هاشمی جلسه دارد. من آماده هستم که همه عزیزان به کمیته ملی بیاید و این موضوع را حل کنیم. فدراسیون باید آرامش داشته باشد.


وی تأکید کرد: برخی اقدامات انجام شده در فدراسیون مورد تأیید من نیست. از طرفی طبق اطلاعاتی که به ما رسیده برخی از عزیزان تقاضای غیرقابل تأمین دارند. مثلا در خصوص ساچمه به فدراسیون کمک کردیم و تا سال 1400 ساچمه تهیه شده اما تهیه فشنگ خارج از عهده فدراسیون است به این دلیل که باید به آلمان سفر کرد و فشنگ را تهیه کنیم. ما برای تأمین منابع ریالی فشنگ و تجهیزات فشنگ مشکلی نداریم اما امکان‌پذیری آن مطرح است. وقتی عزیزی می‌گوید تا فشنگ آلمانی نباشد کار نمی‌کنم باید این مسیر باز شود تا بتوانیم آن را تهیه کنیم.


صالحی‌امیری همچنین خاطرنشان کرد: ما به آقای دادگر گفتیم تا سقف 200 میلیون تومان کمک می‌کنیم تا تجهیزات تهیه شود اما در شرایط تحریم هستیم. سفری صورت نمی‌گیرد اما اگر بتوانیم این کار را انجام خواهیم داد. مشکل اصلی نجمه خدمتی سلاح است، برای او احترام زیادی قائل هستم. به او 5 هزار دلار دادیم تا سلاح تهیه کند واقعا برخی مشکلات در اختیار رئیس فدراسیون تیراندازی نیست و اینگونه نیست که دادگر نخواهد. اگر اعزامی داشته باشیم حتما حمایت ارزی می‌کنیم تا فشنگ برای ملی‌پوشان تهیه کنند. باید مسائل پذیرفته شود و رئیس فدراسیون هم باید شنونده حرف‌های آن‌ها باشند.


اجازه دهید احسان حدادی در آرامش باشد


صالحی امیری در مورد سفر حدادی به آلمان برای خار پاشنه و مخالفت هیئت اجرایی اظهار کرد: به جای انتقاد از حدادی، حرف‌ها را به من بگوید. حدادی یکی از امیدهای ایران در المپیک است و ترجیح ما این است که او در آرامش باشد. اگر به من خرده بگیرید احساس بهتری دارم، البته شما هم حق دارید از من و وزارت ورزش سوال کنید و و وظیفه ما هم پاسخگویی است. ما درباره احسان اعتقاد دارم قهرمانان ما که الان سهمیه گرفته‌اند و یا برای سهمیه تلاش می‌کنند باید در فضای آرامش باشند. از طرفی من تخصص پزشکی ندارم که دخالت کنم. مسئله حدادی مالی نیست بلکه تشخصی در مورد شرایط درمانی پای او است که برعهده فدراسیون پزشکی ورزشی است. ما از همه قهرمانان خود دفاع می‌کنیم همانطور که برای سهراب یا حمیده عباسعلی  این کار را انجام دادیم. در نهایت جمع‌بندی ما این بود که سهراب به آلمان برود اما فدراسیون پزشکی گفت مشکل مالی دارد، اما با هزینه کمیته این اعزام صورت گرفت. حمیده عباسعلی  هم یکی از امیدهای ما در المپیک است که با غیرت مثال زدنی در اتریش مقاومت کرد تا سهمیه را کسب کرد. ما حمایت کردیم تا او جراحی کند.


امیدواریم برای سوریان کرسی بین‌المللی کسب کنیم


صالحی امیری در مورد کسب کرسی در فدراسیون‌های جهانی و ورود کمیته به این موضوع اظهار کرد: مذاکرات صورت گرفته است. برای سوریان هم برای کسب کرسی کشتی در جهان لابی‌هایی داشتیم. با نناد لالوویچ صحبت کردیم، ظرفیت‌ها بسیج شد تا یک کرسی جهانی برای فدراسیون کشتی داشته باشیم. باید سه مسیر را در راه کسب کرسی دنبال کنیم، راه اول رایزنی‌های رسمی که مکاتباتی است که من با دیگر کمیته کشورها انجام دهم. دوم لابی‌هاست که خوشبختانه رابطه من با لالوویچ خوب است و در چند دیداری که با او داشتم مسائل خوب پیش رفت.   در وزنه‌برداری  و کسب کرسی در جهان، هم علی مرادی با توجه به سابقه و تجربه مدیریتی‌اش چهره شناخته شده‌ای در جهان است. نقش کمیته ملی المپیک برای کسب کرسی‌های جهانی فدراسیون‌های ورزشی، حمایتی است اما فدراسیون هم باید جداگانه رایزنی کنند. ما امیدوار هستیم برای سوریان هم بتوانیم این جایگاه را کسب کنیم.


تا دو هفته آینده در مورد لباس کاروان ایران در المپیک تصمیم می‌گیریم


رئیس کمیته ملی المپیک در مورد لباس کاروان ایران در آوردگاه توکیو خاطرنشان کرد: در مورد لباس کاروان ایران هفته گذشته جلسه‌ای برگزار کردیم و با دوستان ستاد مد و لباس صحبت شد. قرار بر این است که تا یک یا 2 هفته آینده نمونه‌هایی را که در فراخوان قبلی انتخاب شدند یک بار دیگر در سالن آکادمی به نمایش بگذاریم و داوران از بین لباس‌ها چند گزینه را انتخاب کنند. این برنامه برای المپیک، بازی‌های آسیایی و ساحلی است. بعد از آن هم فراخوانی برای اسپانسر خواهیم داشت که لباس‌ها تولید شوند. تأخیری که به وجود آمد به خاطر شیوع کرونا بود که با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار شد طراحانی که در فراخوان‌های قبلی انتخاب شده‌اند در یک جلسه نهایی با حضور وزیر، معاونان، هیئت اجرایی و داوران مدل لباس را انتخاب کنند.


کمیته به تعهدات ورزشکاران در خصوص پاداش عمل کرده است


صالحی‌امیری در مورد پاداش ملی‌پوشان و گلایه‌های صورت گرفته، اظهار کرد: قهرمانان ما باعث افتخار هستند و از همین‌جا قدردان زحمات آن‌ها هستم.در خصوص بحث پاداش‌ها تقسیم کاری صورت گرفته که هزینه پاداش‌های ریالی برای عهده وزارت و پاداش پای سکو برعهده کمیته است. کمیته تا به امروز به 100 درصد تعهدات خود عمل کرده و برنامه ما این است که در صحنه کار را انجام می‌دهیم. برای المپیک حداقل یک میلیون دلار هزینه پیش‌بینی ماست. وزارت ورزش هم برای کارش دلایلی دارد که آنها باید به این سوال پاسخ دهند.


ارسال اساسنامه به شورای نگهبان ضرورت ندارد


رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به خبرنگار آنا درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک و ایرادهایی که از سوی شورای نگهبان به آن وارد شده است، عنوان کرد: تمامی ایرادها در قالب 24 محور و در 7 صفحه نوشته و به صورت رسمی به شورای نگهبان پاسخ دادیم، اما نکته‌ قابل توجه این است که معاون حقوقی رئیس‌جمهور معتقد است ارسال اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی آماتوری و کمیته ملی المپیک به دلیل اصل 85 قانون اساسی، به شورای نگهبان ضرورت ندارد. در اصل 85 قانون اساسی گفته می‌شود که دولت موظف است اساسنامه‌های دولتی را به شورای نگهبان ارسال کند، اما اشاره‌ای به نهادهای عمومی ندارد. بنابراین کمیته و فدراسیون‌ها مشمول اصل 85 نیستند. نکته دیگر اینکه مجلس می‌گوید اصلاحات اساسنامه باید به تصویب دولت برسد. از نظر ما اساسنامه با طی مراحل قانونی که آخرین آن تصویب در هیئت دولت بود لازم الاجرا و قانونی است. آن چیزی که وظیفه داشتیم به درستی انجام دادیم و نباید وارد مجادله حقوقی بین معاون حقوقی رئیس‌جمهور و شورای نگهبان شویم چرا که این بر عهده دولت است. در چارچوب مصوبات رسمی اساسنامه کمیته ملی المپیک قابل اجرا است.


نوبخت اهل عمل است


صالحی امیری همچنین در خصوص  دستاورد جلسه با نوبخت گفت: مسائل ورزش باید به اطلاع آقای نوبخت می‌رسید به همین خاطر درخواست جلسه با او را داشتیم که در مجموع شش ساعت و نیم در کمیته حضور داشتند. روسای فدراسیون‌های ورزشی دغدغه‌های خود را مطرح کردند و دکتر نوبخت گفتند مسائل را به حق می‌دانند و جبران می‌کنند. بحث ساختاری اولین بحث فدراسیون‌ها در این جلسه بود.  تقاضای اصلاح ساختاری در اساسنامه مطرح شده است. موضوع دوم بحث سخت افزارها و تجهیزات و امکانات ورزش برای قهرمانان کشور بود. افزایش هزینه‌ها به خصوص ارز از دیگر بحث‌ها بود. متأسفانه حجم سرسام آور ارز و کالاها و خدمات بر فدراسیون‌ها سایه افکنده است. در آن جلسه 6 رئیس فدراسیون صحبت کردند، سلطانی‌فر، خانم فرامرزیان و  علی‌نژاد نیز موضوعاتی را مطرح کردند. به نظرم نوبخت موضع گیری مثبت به جلسه داشت و یک امید و آرامش در ورزش ایجاد شد تا دغدغه کمتری داشته باشیم. نوبخت اهل عمل است و سازمان برنامه و بودجه برای تأمین منابع ورزش قهرمانی ایران فراتر از انتظار عمل کرد و در نیمه اول تخصیص 50 درصد را به ما داده است و می‌دانیم در بقیه بخش‌ها این تخصیص کمتر بوده است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته