توانمندسازی دانشجویان با برگزاری کارگاههای مهارتورزی/ 15 انجمن علمی در واحد ارومیه فعال هستند
گروه استانهای خبرگزاری آنا، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی از زمان شکلگیری تاکنون فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و با اندوختن تجارب گرانبها در مسیر نخبهپروری گام برداشته و از بدو تأسیس درصدد ارائه امتیازات مختلف به جوانان دارای استعداد برتر بوده و امروز مسئلهمحوری را در دستور کار خود قرار داده است.
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانغربی و واحد ارومیه بنا دارد با توانمندسازی دانشجویان و علاقهمندان نسلی خلاق را پرورش دهد تا با تکیه بر توانمندیهای خود در زمینه کارآفرینی فعال شوند.
بیشتر بخوانید:
کارآفرینی مهارتبنیان در دستور کار باشگاه پژوهشگران
مسابقات روباتیک سنندج آبان 99 برگزار میشود
راهاندازی انجمن علمی در رشتههای برق، مکانیک و هستهای
خبرنگار خبرگزاری آنا در ادامه سلسله گفتگوهای «در مسیر نخبهپروری» برای آشنایی بیشتر با فعالیتها، دستاوردها و برنامههای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانغربی و واحد ارومیه با افشین اخشانی رئیس این باشگاه گفتگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: درباره راهاندازی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانغربی توضیح دهید.
اخشانی: بنای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، سال 77 گذاشته شد؛ اما در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانغربی و واحد ارومیه دو سه سال بعد پایهگذاری شد.
بهتازگی امتیاز عضویت در باشگاه مختص اعضای دانشگاه آزاد اسلامی بوده و به نظر این روند، روند خوبی است. بهعبارتی فعالیتها و تمام تسهیلاتی که در باشگاه داریم، مختص دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شده است؛ البته ممکن است در مورد تعداد مقالات یک مقدار نزول داشته باشیم؛ زیرا قشر عظیمی از دانشجویان سراسری را از دست میدهیم با این حال باز هم مشقی میشود که دانشجویان دانشگاه آزاد بتوانند بهتدریج رشد کرده و این امکانات را از باشگاه کسب و استفاده کنند.
آنا: فعالیتهای شاخص و موفقیتهای باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجانغربی و واحد ارومیه را بیان کنید و بفرمایید که این فعالیتها چقدر تأثیرگذار بوده است؟
اخشانی: از لحاظ طرح پژوهشی کارهای خوبی انجام شده است؛ اما در دو سال اخیر به واسطه سیاستها و برنامههای جدید-که البته برخی از آنها قطع شده و سال گذشته تأثیر منفیاش را دیدیم؛ چراکه همه طرحها و ایدهها باید قابلیت تجاریسازی داشته باشد- هر طرحی که برای باشگاه ارائه شد به معاونت اقتصاد سرمایهگذاری و دانشبنیان دانشگاه ارجاع دادیم.
از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ویژه است و معاونت اقتصادی و دانشبنیان دارد هر طرحی که به این معاونت رفت بهدلیل اینکه ظرفیت تجاریسازی نداشت، رد شد و این امر باعث شد که دو سال اخیر نتوانستیم هیچ طرح پژوهشی بگیریم؛ اما قبل از آن طرحهای پژوهشی و مقالات زیادی داشتیم، بعضی از اعضای ما مقالاتی چاپ کردند که از لحاظ کیفیت جزء یک درصد جهانی بود.
باشگاه در حال پایهگذاری و ریلگذاری جدیدی است که امیدوارم که این ریلگذاری در مسیر موفقیت ادامه پیدا کند. سیاستهایی که اکنون در حال اجراست، میتواند برای دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر باشد و نتیجه آن را در سالهای بعد خواهیم دید.
مشکلی که در مدیریت کلان داریم این است که آیندهنگر نیستیم و میخواهیم خیلی زود نتایج را ببینیم در حالی که باید نگاه ما یک مقدار طولانیمدت باشد و بلندمدت به موضوع نگاه کنیم و اجازه دهیم این سیاست رشد کرده و خودش را نشان دهد.
آنا:مهمترین فعالیتهای حال حاضر باشگاه چیست؟
اخشانی: طرح فترت مهمترین فعالیت کنونی ما در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است که طرحهای پژوهشی را از دانشجویان اخذ میکنیم و در اجرای این طرح نمیخواهیم خروجی فقط مقاله باشد و دانشجو را تحت فشار بگذاریم، در واقع میخواهیم نتیجه این کار به محقق شدن دانشجو بینجامد و محقق تربیت کنیم.
ستاد مرکزی باشگاه با سازمانها و ارگانهای مختلف مانند ستاد نانو، همکاران سیستم و ... قرارداد همکاری دارد و مقرر شده دانشجویان را بهطریقی با آنان مرتبط کنیم که پس از آموزش و در درازمدت بهعنوان نیروی کار از آنان در این نهادها استفاده شود بهعبارتی ایجاد اشتغال در درازمدت است. در حالت کلی باشگاه خلأ بین کلاس درس و بازار کار را پرمیکند که حرکت جالبی است.
آنا: برای اینکه بتوانید بهتر از گذشته فعالیت خود را ادامه دهید چه پیشنهاد یا خواستههایی از مسئولان در ستاد مرکزی باشگاه دارید؟
اخشانی: باشگاه دیدگاهی در مورد توانمندسازی دارد که میخواهد این موضوع را از یک منظر دیگر بررسی کند، اگر رسالت باشگاه میخواهد پرکردن فاصله بین بازار کار و کلاس درس باشد، باید کارگاههای آموزشی را زیاد کنیم و نگوییم که صرفاً با ارتباط برقرارکردن بین شرکتهای مختلف و دانشگاه میتوانیم این فاصله را پرکنیم.
دانشجویانی هستند که میتوانیم روی آنان سرمایهگذاری کرده و با برگزاری کارگاههای مختلف توانمندشان کنیم. آنان دانشجویان و اشخاصی هستند که میخواهند خودشان کار کنند و نمیخواهند کارمند شوند، اگر کارگاههایمان را افزایش داده و از دیدگاههای مختلف تقویت کنیم، میتوانیم برای این افراد اشتغال ایجاد کنیم، چهبسا بتوانند خودشان کارآفرین باشند تا اینکه کارمند شوند. با وجودی که سیاست کلی برای توانمندسازی برگزاری کارگاه نیست؛ اما عقیده دارم باید به کارگاهها توجه بیشتری کرد.
آنا: چگونه میتوان این توانمندسازی را انجام داد؟
اخشانی: با برگزاری کارگاههای مهارتافزایی. دانشجو در کلاس درس برای مثال در رشته مهندسی، مدار میخواند، الکترونیکتک میخواند؛ اما اگر کارگاهی بگذاریم، مثلاً نصب دوربین مداربسته، دانشجو با حضور در این کارگاه بعد از کسب مهارت میتواند با یک سرمایه جزئی همین شغل را برای خودش راه بیندازد و این فرد که مهارت نصب دوربین مداربسته را پیدا کرده دیگر نیازی نیست که کارمند شود، میتوانیم برای یک دانشجوی مهندسی برق یا کامپیوتر چنین کارگاههایی برگزار کنیم، در قسمت نصب و تعمیرش کارگاه برگزار و او را توانمند کنیم؛ البته این یک مثال است و دهها مثال میتوان در این بحث عنوان کرد و در عمل هم موفق بود.
آنا: اکنون چند انجمن علمی دارید و در چه زمینههایی فعالیت دارند؟
اخشانی: بالای 15 انجمن علمی در رشتههای پرستاری، مامایی، مهندسی، حقوق، روانشناسی و ... دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه داریم که اکثراً فعال هستند.
انجمنها بهتازگی زیرمجموعه باشگاه شدهاند و قبلاً خودشان بهطور مستقل کار میکردند. حالا در باشگاه برای خودشان دبیر و عضو دارند و درخواستهای آنها مبنی بر برگزاری دورهها، بازدیدها و ... را تصویب میکنیم و بهسوی شکوفایی فعالیتهای علمی انجمنها حرکت میکنیم.
آنا: باشگاه در استان و منطقه شما تا چه اندازه تأثیرگذار بوده یا میتواند تأثیرگذار باشد؟
اخشانی: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ظرفیتهای زیادی دارد بهویژه با روند کنونی میتواند خیلی تأثیرگذار باشد؛ اما گاهی اوقات اتفاقاتی افتاده که نتوانستهایم فاصله ایجادشده را پرکنیم. برای مثال در مدیریت گذشته هدف جذب حداکثری در باشگاه بود که این برنامه و برخی تغییرات ایجادشده در مدیریت جدید نیاز به ساماندهی و سازماندهی دارند تا اثرگذاری باشگاه بهتر و بیشتر از حالت کنونی باشد.
انتهای پیام/4117/4062/پ
انتهای پیام/