دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی اهر عنوان کرد؛

امکان تحصیل در رشته آب و هواشناسی تا مقطع دکتری

مدیر گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر گفت: این واحد دانشگاهی به‌عنوان تنها دارنده رشته آب و هواشناسی با گرایش سینوپتیک امکان تحصیل در این رشته را از کارشناسی تا دکتری فراهم کرده است.
کد خبر : 520778
photo_2020-10-04_23-06-37.jpg

کریم امینی‌نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در اهر درباره ویژگی‌ها و مزایای رشته جغرافیا با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر تنها دارنده رشته آب و هواشناسی با گرایش سینوپتیک در مقطع ارشد و دکتری است،  اظهار کرد: پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی جغرافیای طبیعی این واحد دانشگاهی از سال 76 آغاز شد.


وی افزود:  زمینه تحصیل در رشته آب و هواشناسی از کارشناسی تا دکتری در این واحد دانشگاهی فراهم شده و سال 1384 موفق به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آب و هواشناسی و ژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی محیطی شدیم.


این استاد دانشگاه افزود: در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی در این رشته، همزمان با گسترش روز‌افزون اهمیت اقلیم و بحث تغییر اقلیم در جهان و کشور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر سال 95 با اخذ مجوز از وزارت علوم، گرایش سینوپتیک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را برای نخستین‌بار بین واحدهای دانشگاه آزاد ایجاد و به پذیرش دانشجو اقدام کرد.


مدیر گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر افزود: رشته آب و هواشناسی پراکندگی آب و هوای روی زمین را بررسی می‌کند و یکی از شاخه‌های مهم جعرافیاست و ایران به سبب موقعیت جغرافیایی در مدارهای جنب حاره‌‌ای و نوار بیابانی کره زمین، ویژگی‌های منطقه‌‌ای و محلی در منطقه گذر انواع مختلف سامانه‌های جوی قرار دارد.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و ضرورت استفاده بهینه از آن، تنوع مخاطرات اقلیمی مانند خشکسالی، سیلاب، تگرگ، یخبندان، امواج گرمایی و سرمایی و توانمندی‌هایی مانند انرژی‌های خورشیدی و بادی، گستردگی و اهمیت پژوهشی علم آب و هواشناسی را نشان می‌دهد. 


این مسئول دانشگاهی درباره بازار کار فارغ‌التحصیلان این رشته به آنا گفت: این افراد باید شناختی از علل تکوین پدیده‌های اقلیمی و تأثیرات آن بر فضای جغرافیایی و ارتباط آن با سایر عوامل جغرافیایی داشته باشند.


وی ادامه داد: دانش‌آموختگان دوره ارشد و دکتری آب و هواشناسی می‌توانند در مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی یا سازمان‌های مختلف مانند سازمان هواشناسی، وزارت کشور، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، وزارت نفت و دفاع، شهرداری‌ها، ستاد حوادث غیر‌مترقبه و شرکت‌های خدماتی مهندسین مشاور به انجام وظیفه بپردازند.


امینی‌نیا تحلیل و تفسیر داده‌های نقشه‌های هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای و راداری هواشناسی، تحلیل و به‌کارگیری داده‌های هواشناسی در امور هوانوردی، طرح‌های عمرانی و زیر‌بنایی و مسائل زیست‌محیطی، همکاری در هدایت و برنامه‌ریزی توسعه پایدار کشور، همکاری در انواع طرح‌های جامع و تفصیلی توسعه‌ای ملی، منطقه‌ای، شهری و روستایی ازجمله زمینه‌های شغلی فارغ‌التحصیلان علم آب و هواشناسی و جغرافیاست.


این استاد گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر بیان کرد: این واحد دانشگاهی با داشتن مجله علمی –پژوهشی فضای جغرافیایی که بر اساس آخرین رتبه‌بندی مجلات علمی وزارت علوم و دانشگاه آزاد جزء مجلات دارای رتبه بالا و سطح علمی (A+)است در چاپ مقالات علمی-پژوهشی دانش‌آموختگان مقاطع ارشد و دکتری رشته‌های مختلف و مرتبط با جغرافیا از سراسر کشور نقش بسزایی در ارتقای این علم در منطقه و کشور دارد.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته