دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1399 - 00:08
شهابی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

دستاوردهای باشگاه پژوهشگران واحد یادگار امام خمینی (ره) در ۱۰۰۰ روز گذشته/ از برگزاری ده‌ها استارت‌آپ تا تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری به ارائه دستاوردهای باشگاه پژوهشگران این واحد دانشگاهی در ۳۳ ماه گذشته پرداخت.
کد خبر : 516547
636798744997754316_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه ۴۰ درصد آموزش عالی کشور را در اختیار دارد، نسبت به تربیت نخبگان و جذب آنان به کارهای فناورانه و نوآورانه گام‌های موثری برداشته و به دنبال ارتقای علم و فناوری جمهوری اسلامی است تا درخت تنومند اقتدار علمی ایران، همیشه در دنیا بدرخشد.
این دانشگاه با تأسیس باشگاه‌های پژوهشگران جوان و نخبگان در واحدهای سراسر کشور به دنبال ترویج فرهنگ نخبه‌پروری و سوق دادن دانشجویان به سمت کارهای علمی و پژوهشی بوده و در این مسیر نخبگان بسیار موفقی به جامعه تحویل داده است.


برای جویا شدن از فعالیت نخبگان یکی از واحدهای جنوب تهران، با علی شهابی، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
آنا: از زمانی که شما مسئولیت باشگاه پژوهشگران جوان واحد یادگار امام خمینی (ره) را برعهده گرفتید تا الآن چند استارت‌آپ برگزار کردید؟
شهابی: یکی از وظایف مدیران جوان در گام دوم انقلاب، نگاه تحول‌گرایانه و تغییر مثبت در هر جایی که مسئولیت مدیریت آنجا را به عهده دارند باید باشد و از تمام توان، انرژی و داشته‌هایشان باید با انگیزه فراوان استفاده کنند تا بتوانند واقعاً ثابت کنند که امکان بهینه‌تر شدن شرایط وجود دارد و جوان‌ها می‌توانند بهترین کارها را ایجاد کنند.



از دیماه ۱۳۹۶ حدود ۳۳ ماه و به عبارتی ۱۰۰۰ روز از زمان مسئولیتم به عنوان رئیس باشگاه پژوهشگران واحد یادگار امام خمینی (ره) می‌گذرد.


در یک هزار روز گذشته به طور متوسط هر ماه یک رویداد استارت‌آپی برگزار کردیم، ۳۳ رویداد استارت‌آپی را به عنوان برگزارکننده به نتیجه رساندیم و در مجموع بیش از ۴۰ رویداد استارت‌آپی به عنوان همکار در برگزاری یا داشتن مسئولیت‌های متفاوت در حوزه برگزاری رویدادهای استارت‌آپی توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری به نتیجه رسید.
این اقدام واحد یادگار امام خمینی (ره) رکورد متفاوتی در برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در کشور و استارت‌آپ ویکندهاست که نمونه آن را در هیچ واحد دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه دولتی و حتی مؤسسه خصوصی مرتبط با حوزه فعالیت‌های استارت‌آپی شاهد نبودیم.


ما مبدع رویدادهای استارت‌آپی سریالی بودیم و با حجم بسیار بالایی این رویدادها را در حوزه حمل و نقلی‌ برگزار کردیم.
نخستین برگزار‌کننده رویدادهای استارت‌آپی در زمان کرونا
آنا: در دوران شیوع ویروس کرونا هم استارت‌آپ برگزار کردید؟
شهابی: بله، واحد یادگار امام خمینی (ره) اولین برگزار‌کننده رویدادهای استارت‌آپی در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور است که سه رویداد متفاوت و مجازی خانگی‌شو را توانستیم به صورت مجازی برگزار کنیم.


همچنین اولین دانشگاه در بین تمام دانشگاه‌های آزاد سراسری در کشور بودیم که در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضوری متفاوت داشتیم و اولین رویدادهای استارت‌آپی را در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی توانستیم برگزار کنیم که یک دستاورد بزرگ و البته بسیار کار سختی بود.



از این جهت می‌گویم دستاورد بزرگی بود که ما در بین تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که ممکن است تعدادی چالش داشته باشند و این چالش‌ها باید توسط جوان‌های پویا، خلاق و کارآفرین شناسایی و حل شود، ما دقیقاً در بین آن‌ها قرار گرفته بودیم، چالش‌های آن‌ها را درک می‌کردیم و شرکت‌کنندگان واحد شهرری که صاحب ایده‌های کسب و کاری بودند با توجه به ارتباطی که با آن‌ها می‌گرفتند می‌توانستند سریع‌تر مسئله را شناسایی کرده و برای آن راه‌حل پیدا کنند و به کمک همان عزیزان این راه‌حل‌ها را به نتیجه برسانند.


در واقع یکی از حلقه‌های گمشده‌ای که ارتباط دانشگاه با صنعت داشت را به این شیوه توانستیم حل کنیم و تعاملات بسیار خوبی در این مسیر برای واحد یادگار امام خمینی (ره) اتفاق افتاد.
اقدامات فرهنگی باشگاه پژوهشگران جوان واحد شهرری
آنا: آیا فعالیت‌های فرهنگی در باشگاه پژوهشگران جوان واحد یادگار امام خمینی (ره) وجود داشت؟
شهابی: بله، تعاملات فرهنگی و اجتماعی خوبی در ۳۳ ماه گذشته توسط باشگاه پژوهشگران جوان رقم خورد. با کمک جوان‌های عضو باشگاه سعی کرده‌ایم در حوزه‌هایی که مسئولیت آن حوزه با ما نیست اما ضعفی مشاهده می‌کنیم و خلئی وجود دارد، با حداکثر توان‌ ورود کرده و کمک کنیم که آن حوزه‌ها بهبود پیدا کند.
در ماه مبارک رمضان، ایام مذهبی و مراسم‌های خاص، باشگاه همیشه سعی کرده است همواره در مسیر فرهنگی جایگاه خود را داشته باشد و اثرگذاری مثبتی نشان دهد. به عنوان مثال همکاری کردیم و از مبلغی که خود من و بقیه اعضای باشگاه پرداخت کرده بودند توانستیم یک هزار و ۵۰۰ افطاری ساده‌ای امسال در مناطق اطراف دانشگاه توزیع کنیم.


همچنین مراسم روز عرفه فعالان استارت‌آپی را سال گذشته به صورت حضوری برگزار کردیم.



برگزاری رویدادهای استارت‌آپی مشترک میان واحد یادگار امام خمینی (ره) و دانشگاه‌های بزرگ کشور
آنا: آیا با دانشگاه‌های دولتی هم همکاری دارید؟
شهابی: بله. در دانشگاه‌های مختلف حضور فعالی داریم. مثلاً روز بازِ دانشگاه علم و صنعت، سال گذشته با حضور ما برگزار شد و آنجا توانستیم مراسم متفاوتی را ایجاد کنیم.


باشگاه واحد شهرری آنجا برگزار کننده رویداد کوتاه استارت‌آپی یک روزه در روز باز دانشگاه علم و صنعت بود و به غیر از آن، در دانشگاه تهران نیز توانستیم رویداد استارت‌آپی به صورت مشترک برگزار کنیم و همه اینها نشان‌دهنده این است که توانمندی و اثرگذاری باشگاه پژوهشگران واحد یادگار امام خمینی (ره) در آموزش عالی کشور به خوبی دیده و شناسایی شد.
آنا: چه دستاوردهای دیگری در باشگاه پژوهشگران داشتید؟
شهابی: در شهریورماه امسال هر یک روز در میان، یک وبینار آموزشی داشتیم و این هم رکورد دیگری در برگزاری وبینارهای آموزشی بود که با حضور و مشارکت فعال دانشجویان واحد شهرری توانستیم در این مسیر نیز موفق شویم و فعالیت‌هایشان را در فضای مجازی تقویت کنیم و برای این شرایطی که امروز کشور دچار آن است، فکر می‌کنم اتفاق بسیار خوبی افتاد.



در این مسیر به ضوابط و مقررات دانشگاه سعی کردیم به‌طور کامل پایبند باشیم و همه اعضای باشگاه و انجمن‌های علمی را به این موضوع آگاه کردیم و از آن‌ها خواستیم که طبق قوانین دانشگاه پیش بروند. حتی در طراحی پوسترهای فعالان استارت‌آپی حساس، ضابطه‌مند و سختگیرانه عمل می‌کردیم که اسم واحد و لوگوها همه به درستی دیده شود.


همچنین سعی کردیم تغییری در لوگوهای انجمن‌های علمی باشگاه پژوهشگران داشته باشیم به‌گونه‌ای که لوگوها متحد، مشخص و تداعی‌کننده واحد یادگار و باشگاه پژوهشگران جوان باشد.
آنا: درباره شعار «هم‌باشگاهی شو» که در باشگاه پژوهشگران واحد یادگار امام خمینی (ره) دنبال می‌‌کردید، توضیح دهید.
شهابی: یکی از نکاتی که شاید باعث شد موفقیت باشگاه پژوهشگران واحد شهرری بیشتر دیده شود و اتفاقات بهتری برای این مجموعه له وجود بیاید، ارتباط صمیمی‌ای بود که با دانشجویان داشتیم و آن‌ها را هم‌باشگاهی نامیده بودیم و سعی ما این بود که با شعار «هم‌باشگاهی شو» علاقه بیشتری برای آن‌ها ایجاد کنیم. همچنین به سلامت آن‌ها نیز اهمیت می‌دادیم.


در این مدت با یک باشگاه ورزشی تعاملاتی را برقرار کردیم و خیلی از فعالان استارت‌آپی واحد یادگار امام خمینی (ره) می‌توانستند با تخفیف‌های ویژه‌ای که دیده شده بود به این باشگاه ورزشی معرفی شوند.


یک کلیپ تبلیغاتی مشترکی را هم با آن باشگاه تولید کرده بودیم و این عزیزان را تشویق می‌کردیم که بتوانند از مجموعه این باشگاه ورزشی استفاده کنند.
اتفاق دیگری که در باشگاه افتاد و فکر می‌کنم لازم باشد واقعاً در همه جا این نگاه وجود داشته باشد این است که به منابع انسانی‌مان، چه افرادی که به عنوان کارشناسان باشگاه با ما کار می‌کردند، چه دانشجویان و چه مسئولان انجمن‌های علمی و همکارانی که در حوزه‌های دیگر با ما کار می‌کردند، نگاه سرمایه‌ای داشتیم.


این افراد را واقعاً سرمایه‌های انسانی همکار و همراه خودمان دیده بودیم و این را سعی می‌کردیم نشان دهیم، ثابت کنیم و الگوسازی انجام دهیم.


لذا در مراحل و جایگاه‌های مختلف سعی کردیم از این عزیزان به گونه‌های مختلفی تشکر کنیم و با این نگاه و بینش، همکاران خودمان را از خودمان بدانیم و به آن‌ها ثابت کنیم که می‌توانیم با یکدیگر بهترین کارها را پیش ببریم.



آنا: آیا فعالان استارت‌آپ‌ها را به بازار کار هم معرفی می‌کردید؟
شهابی: بله، علاوه بر اینکه آموزش‌هایی را به فعالان دانشجویی و مشارکت‌کنندگان در رویدادهایمان به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌دادیم، سعی می‌کردیم اگر شرایطی فراهم شود، آن‌ها را به بازار کار معرفی کنیم و در این مدت، چند نفر از اعضای باشگاه و فعالان دانشجویی را به شرکت‌ها و کسانی که علاقه‌مند به استفاده از دانشجویان تربیت‌شده دانشگاه آزاد اسلامی بودند معرفی کردیم و الان مشغول به کار هستند.
آنا: در ابتدای مسئولیتتان با کسری بودجه مواجه بودید یا خیر؟
شهابی: از دی‌ماه ۱۳۹۶ که مسئولیت باشگاه پژوهشگران واحد یادگار امام خمینی (ره) را برعهده گرفتم با کسری بودجه همراه بود و معوقاتی داشت که سال‌های بعد باید معوقات آن را پرداخت می‌کردیم و در واقع از بودجه سال‌های بعد، برای اتفاقاتی که در سال‌های قبل افتاده بود هزینه کردیم و رویکرد دانشگاه کاملاً دانشجومحور شد.


مهارت‌افزایی و ایجاد انگیزه در دانشجویان در اولویت قرار گرفت و تمام تلاش خود را می‌کردیم که ارتباطمان با دانشجویان بیشتر شود و از خود آن‌ها نیز در هر چه بهتر برگزار شدن امور جاری باشگاه کمک می‌گرفتیم و در این سه سال گذشته عدد قابل توجهی از بودجه‌ای که در باشگاه در اختیار داشتیم، مصرف نکردیم و این نشان‌دهنده صرفه‌جویی ما در مصرف هزینه و در عین حال افزایش فعالیت‌ها و کارهایی بوده است که انجام دادیم.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که امروزه یک مدیر تحول‌گرا در دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند انجام دهد همین است که با کمترین هزینه، بیشترین دستاورد و خروجی را بتواند از فعالیت‌های خود داشته باشد و دانشگاه را سرافراز کند.


تمام سعی ما این بود که باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری را عَلمدار شایسته‌ای برای واحد و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی بدانیم و جایگاه آن را ارتقا دهیم و این اتفاق هم خدا را شکر افتاد.
برگزاری ۲۰۰ کارگاه آموزشی در حوزه استارت‌آپی
آنا: برای برگزاری استارت‌آپ‌ها، پیش‌رویداد هم برگزار می‌کردید؟
شهابی: بله، برای هر کدام از رویدادها، پیش‌رویدادهایی را تعریف کرده بودیم و آموزش‌هایی را به شرکت‌کنندگان به صورت رایگان ارائه می‌دادیم. در ۳ سال گذشته حدود ۲۰۰ کارگاه برگزار کردیم که برای شرکت‌کننده رایگان بود و همچنین برگزاری این کارگاه‌ها هیچ هزینه‌ای برای واحد یادگار امام خمینی (ره) نداشت.
اساتید بسیار خوبی در این کارگاه‌ها داشتیم که همینجا از همه آن‌ها تشکر می‌کنیم اما هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کردند و با اشتیاق و علاقه‌مندی در کارگاه‌ها حضور پیدا می‌کردند و بسیاری از آن‌ها صاحب کسب و کارهای استارت‌آپی در کشور بودند.


افراد تأثیرگذار در حوزه استارت‌آپی را توانستیم با واحد یادگار امام خمینی (ره) آشنا کنیم و آن‌ها هم در تمام رویدادهای بعدی و مثال‌هایی که ممکن بود در سر کلاس‌ها یا فضای کاری خودشان بزنند واحد شهرری را به خاطر داشتند و این می‌تواند به صورت غیرمستقیم در برندسازی واحد یادگار امام خمینی (ره) مفید باشد.



یکی از نکاتی که شاید کمتر به آن پرداخته شده اما در فضای امروز کشور و خصوصاً در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به منابع مالی که در اختیار دارد، مهم است، این است که در مدت برگزاری رویدادهای استارت‌آپی، هیچ هزینه‌ای از دانشگاه آزاد اسلامی نگرفتیم و حتی درآمدهای مادی و معنوی زیادی توانستیم ایجاد کنیم.


لذا همه این دستاوردهایی که حاصل شده صرفاً با تلاش و کوشش عده‌ای از درون دانشگاه و همچنین حمایت مالی و معنوی برخی سازمان‌ها و نهادها بوده است.
آشنایی ۲۰ هزار نفر با واحد یادگار امام خمینی (ره) از طریق برگزاری استارت‌آپ
آنا: با توجه به برگزاری ده‌ها استارت‌آپ، چه تعداد از افراد را توانستید با واحد یادگار امام خمینی (ره) آشنا کنید؟
شهابی: از نتایجی که برگزاری رویدادهای استارت‌آپی برای واحد امام خمینی (ره) شهر ری داشت، این بود که توانستیم به طور مستقیم حدود ۲۰ هزار نفر را با این واحد دانشگاهی آشنا کنیم و جمعیت قابل توجهی است.


تعداد بسیار زیادی در این رویدادها توانستند نسبت به فضای کارآفرینی و نوآفرینی در کشور با توجه به مسئولیتی که بر عهده دانشگاه‌هاست، آشنا شوند و آموزش‌های مربوطه را هم به صورت رایگان بگذرانند.
در برگزاری استارت‌آپ‌ها توانستیم تفاهم‌نامه‌های خوبی را امضا کنیم و ارتباطات بین دانشگاه و صنعت توسعه پیدا کر.


مسئولان بسیاری از غرفه واحد یادگار امام خمینی (ره) در نمایشگاه‌ها دیدار داشتند که تقریباً می‌توانم بگویم بیش از ۵۰ مقام عالی‌رتبه کشور از وزرا، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاونان وزرا و مدیران کل آن‌ها به صورت پیوسته و با علاقه‌مندی زیادی در رویدادهای ما شرکت می‌کردند، ارتباط می‌گرفتند و حتی برخی از آن‌ها در داوری ایده‌ها همراه می‌شدند و این هم‌به‌نوعی باعث افتخاری دیگر برای واحد یادگار امام خمینی (ره) بوده است. 


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب