دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1399 - 00:05
گزارش آنا از وضعیت صنعت گاز مایع؛

غفلت از LPG یارانه 18ماه را سوزاند/ 70 هزار میلیاردتومان درآمد منتظر عزم دولت

اگر از هدررفت 5 میلیون تن LPG جلوگیری و از آن در خودروها استفاده کنیم، با درآمد حاصل از آن می‌­توان به 78 میلیون نفر به مدت یک سال و نیم، ماهانه یارانه 45500 تومان داد.
کد خبر : 515228
156814386.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گاز مایع یکی از محصولات همراه نفت و گاز و یا حاصل از پالایش نفت است که بالاجبار تولید می‌شود و در صورتی توقف تولید این محصول ممکن است که تولیدات دیگر نیز تا حدی متوقف شود. همچنین این محصول جزء موادی است که به دلیل نیاز به مخازن خاص و تحت فشار برای انبار کردن، محدودیت انبار داری آن بسیار زیاد است.


اکنون سالانه 14 میلیون تن LPG در کشور تولید می­‌شود که تنها 1 میلیون تن نیاز مصرف خانگی و موارد مجاز مصرف است و 5 میلیون تن نیز صادر می­‌شود. مقدار 8 میلیون تن آن نه در داخل مصرف دارد و نه می‌توان به دلیل وجود تحربم­‌ها آن را صادر نمود. با توجه به توضیحات گفته‌شده توقف تولید آن زیانبار بوده و انبارداری مقدار زیاد آن امکان­‌پذیر نیست. از طرفی با توجه به اعلام ممنوعیت استفاده از این سوخت در خودروها، محل مصرف مناسبی برای این فرآورده در کشور وجود ندارد.


پس با این اوصاف 8 میلیون تن LPG روی دست می‌­ماند که برای ادامه تولید و تخلیه مخازن آن دو راه بیش­تر وجود ندارد: 1- سوزاندن در فلرها و 2- تزریق در خطوط لوله گاز طبیعی. این در حالی است که اکنون 1 میلیون خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد که صاحبان آن­ها برای تأمین سوخت آن، با مشکلات زیادی از جمله عدم تحویل سوخت، نبود جایگاه مجاز سوخت­گیری، نبود مکان‌­های فنی و استاندارد تبدیل خودرو و ... مواجه هستند.


اگر چه از نظر اقتصادی تزریق LPG در خطوط لوله گاز طبیعی چندان تفاوتی با سوختن آن در فلرها نمی­‌کند، اما ممکن است این گونه برداشت شود که حداقل نیاز مردم کشور برای سوخت را رفع می‌کند. این نوع دیدگاه شاید در صورتی درست باشد که کشور منابع عظیم گاز طبیعی نداشته باشد. اما برای ایران که منابع بزرگ گاز طبیعی در اختیار دارد، سوزاندن LPG به جای گاز طبیعی تنها هدر دادن LPG است و  خسارت اقتصادی زیادی به همراه دارد. بنابر این می‌توان خودروهای LPG سوز را به عنوان یک محل مصرف مناسب برای LPG مازاد در کشور به رسمیت شناخت.


در صورت توسعه سوخت LPG برای خودروها به همراه CNG، با مصرف تنها 5 میلیون تن از 8 میلیون تن LPG مازاد در خودروها به عنوان اتوگاز، می‌توان بنزین معادل آزاد شده را صادر نمود و درآمدی برابر 70 هزار میلیارد تومان برای کشور ایجاد نموده و از هدر رفت LPG نیز جلوگیری نمود.


یارانه یک سال و نیم مردم دود می­‌شود


به عنوان یک مثال ملموس می‌­توان اینگونه مطرح کرد که اگر تعداد افراد یارانه بگیر فعلی در کشور 78 میلیون نفر باشند که ماهانه 45 هزار و 500 تومان از دولت دریافت می‌­کنند، یارانه یک سال این افراد 42/5 هزار میلیارد تومان خواهد شد. بنابر­ این اگر از هدر رفت 5 میلیون تن LPG جلوگیری و از آن در خودروها استفاده کنیم، با درآمد حاصل از آن می‌­توان به 78 میلیون نفر به مدت یک سال و نیم، ماهانه یارانه 45500 تومان داد.


بنابر این نیاز است تا هرچه زودتر هر نوع کوتاهی در این زمینه برای کشور ضرر خواهد بود و ادامه آن بر این زیان خواهد افزود.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
۰
واقعا ظلم در حق مردم تا کی بنزین رو پارسال ۳ برابر کردید و گاز ال پی جی هم امسال نمیدید چرا انقدر ظلم میکنید به ملت منی که خرج رو با ماشین در میارم چرا باید از صبح تا شب تو صف گاز باشم ؟؟!!!
هلدینگ شایسته