دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1399 - 22:00

آیا گاز مایع ال پی جی گران شد؟ + قیمت

عمده مصرف این سوخت در ایران در بخشهای خانگی و حمل و نقل (به عنوان سوخت دوم خودروهای دوگانه سوز) است.
کد خبر : 509049
72200.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته مردم ترجیح می‌دهند سوخت ارزانی را برای مصرف انتخاب کنند که از نظر میزان پیمایش و ایجاد هزینه‌های فنی، کمترین بار مالی را داشته باشد.


در این میان پس از بنزین، ال.پی.جی بهترین گزینه برای پاسخ به همه نیازهای مصرف کنندگان آن می‌شود. چرا که از این پس مصرف سوخت را باید یکی از مهم ترین گزینه ها در خرید و نگهداری خودرو مدنظر قرار داد.


این در حالی است که با افزایش قیمت بنزین بسیاری از افراد به مصرف گازمایع روی آوردند. البته به صورت غیر استاندارد و غیرقانونی. علت این استقبال مردمی از ال.پی.جی علاوه بر قیمت ارزان آن نسبت به بنزین، میزان پیمایش بالای خودرو با این نوع سوخت در مقایسه با سی. ان. جی و ایجاد مشکلات کمتر برای سیستم مکانیکی ماشین بود.
پبه گفته مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هر سیلندر ۱۱ کیلویی ال پی جی حدود ۷۸۰۰ تومان عرضه می‌شود. درحالی که با این پول حدود ۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای و کمتر از ۳ لیتر بنزین آزاد می‌توان زد. همین موضوع باعث شده که برخی به فکر استفاده غیر استاندارد و غیر مجاز از این سوخت بیفتند و خطرات آن را به جان بخرند.



مزیت گاز مایع نسبت به بنزین
طبق گفته کارشناسان چون عدد اکتان این سوخت فسیلی بیش‌تر از عدد اکتان بنزین (۸۵-۹۷) است معمولاً باعث کارکرد بهتر موتور و جلوگیری از کوبش آن می‌شود. همچنین به دلیل انتشار آلاینده کمتر نسبت به بنزین و گازوئیل، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود.


قیمت ال پی جی
هر کیلوگرم گاز مایع معادل ۱.۵ لیتر بنزین پیمایش می‌کند. قیمت مصرف داخلی این فرآورده ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به مصرف کننده می‌رسد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته