نامه اشتباهی آقای شهردار/ مسئول تامین اعتبارات شهرداری کجاست؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، ماجرای شهرهای كشور و حملونقل عمومی فرسودهشان دیگر تبدیل به مثنوی هفتاد من كاغذی شده است كه حتی قانون مصوب مجلس هم نمیتواند گرهگشای آن باشد چراكه دولتها دوست ندارند جایی هزینه كنند كه در نهایت كار مربوطه به نام یكی دیگر تمام میشود. شاید برخی این نگاه را رد كنند اما واقعیتی كه در تمام سالها برای مردم اثبات شده است همین است. حالا اما كار به جایی رسیده است كه حتی شهردار فعلی پایتخت كه همراه و همسوی سلیقه سیاسی دولت است، از نارفیقی دوستانش دست به قلم شده و برای رییس دفتر رهبر انقلاب درباره فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی نامه نوشته است.
حملونقل عمومی تهران در دوره سالهای84 تا شهریور96 که مدیریت جهادی سکان اداره پایتخت را در دست داشت، شاهد تحولات گستردهای بود. این تحولات نه تنها در حوزه مترو دیدنی و ستودنی بود حتی در زمینه ناوگان اتوبوسرانی هم تحولی بزرگ بهوجود آمد. شهرداری تهران بدون کمکهای جدی و قانونی دولت دست به کاری بزرگ زد و با سرمایه شهروندان تهرانی خطوطBRT یا همان اتوبوسهای تندرو را در گوشه و کنار شهر به راه انداخت. اتوبوسهای قرمز رنگ و مدرن همانند خونی در رگهای خسته شهر موجب شدند تا شهروندان یکبار دیگر به خطوط اتوبوسرانی توجه کنند.
اتوبوسهای استاندارد و مدرن شهری با کولرها و بخاریهای روشن و نور کافی در داخل که امنیت را بهخصوص برای خانمها به ارمغان آورده بود کاری بزرگ بود که بدون کمک دولت وقت به سرانجام رسید. در همان سالها همزمان با بازگشایی مدارس و حتی در ماههای قبل و بعد از آن صدها واگن و اتوبوس به حملونقل عمومی شهر تزریق میشد تا مردم بیشتر به استفاده از این ناوگان تشویق شوند. حتی شبکه حملونقل عمومی تهران نیز با جدیت دنبال میشد.
به طوری که هر شهروندی بتواند با طی مسافت 300متری به یکی از ایستگاههای اتوبوس یا متروی تهران دسترسی داشته باشد. اما از سال89 به بعد دولت وقت تقریباً کوچکترین کمکها به توسعه ناوگان حملونقل عمومی تهران و حتی دیگر شهرها که میلیونها ایرانی از آنها نفع میبردند، را قطع کرد. البته در این عرصه تفاوتهای نگاه و سلیقه سیاسی دولت و مدیریت شهری یکی از اصلیترین دلایل قطع این کمکها بود که همگان به آن اذعان داشتند.
70درصد اتوبوسرانی تهران فرسوده است
با آغاز بهکار پنجمین دوره مدیریت شهری از شهریور سال96 این امید وجود داشت که دولت بهدلیل اینکه نزدیکان سیاسی آنها اداره تهران را بر عهده گرفته بودند به توسعه جدی ناوگان حملونقل عمومی تهران و حتی دیگر شهرهای بزرگ کشور کمک کند. البته در این زمینه بارها وعدههای مختلفی از جمله ورود 650دستگاه واگن جدید برای متروی تهران وعده داده شد اما نکته اینجاست که همین واگنها را هم هنوز کسی از نزدیک ندیده است. اما اتفاق جالب روزهای اخیر درباره حملونقل عمومی تهران مربوط به نامه اخیر شهردار تهران خطاب به رییس دفتر رهبر معظم انقلاب و استمداد برای تخصیص اعتبار و خرید اتوبوس برای پایتخت از محل صندوق توسعه ملی است. این نامه که در نسخههای جداگانه برای رییس سازمان برنامهوبودجه و دبیر شورای عالی هماهنگی و امور اقتصادی ارسال شده است یکی از نکات عجیب در شیوه اداره تهران در سالهای اخیر است.
آقای پیروز حناچی در این نامه به موضوع تأمین منابع مالی خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۲۱۰دستگاه واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرده است. حناچی در متن این نامه نوشته است: سامانههای مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابل توجهی از جابهجاییهای روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند با کمبودها و چالشهای قابلملاحظهای روبهرو هستند بهنحوی که در حال حاضربیش از ۷۰درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کردند و این درحالی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳هزار دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰دستگاه واگن مترو نیز مواجه است. شهردار تهران در بخش دیگری از این نامه نوشته است: این مهم در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزامات ناشی از مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبتنی بر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی بیش از پیش نمود یافته و عدم نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تبعات اجتماعی و امنیتی بسیار خطرناکی را در شرایط اقتصادی کنونی بهدنبال خواهد داشت.
شهرداری تهران به منظور رفع بخش از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید هزار دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰هزار میلیارد ریال و ۲۱۰دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰هزار میلیارد ریال اقدام کند لذا با توجه به محدودیتهای مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تأمین منابع از سوی شهرداری خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی خرید اتوبوسها و واگنهای مذکور به مبلغ ۸۰هزار میلیارد ریال آن اقدام لازم معمول نمایند.
مسئول پرداخت پول کیست؟
شهردار تهران در شرایطی به دفتر رهبر انقلاب نامه نوشته و درخواست پول برای خرید اتوبوس و واگن کرده است که گویا از قانون خبر ندارد. بر اساس قوانین جامع حملونقل عمومی دولت موظف است سالانه 4هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس ناوگان حملونقل عمومی درون شهری و 6هزار میلیارد تومان برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی برون شهری به شهرداریها بپردازد. (البته این قانون چند سال قبل و پیش از نوسانات فعلی اقتصادی و چند برابر شدن قیمت دلار در دولت دوازدهم تصویب شده است) همچنین شهرداریها از محل یارانه بلیت مترو و اتوبوس باید اعتباراتی را از دولت دریافت کنند.
غیر از این از محل اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی نیز سهم شهرداریها باید بهطور تمام و کمال پرداخت شود که دولت هیچکدام از این موارد را یا انجام نمیدهد یا بسیار ناقص به سرانجام میرساند. اما از همه این موارد مهمتر خسارتی است که آلودگی هوا و نیز گسترش شیوع کرونا به ساختار درمانی کشور وارد میکند و دولت مجبور به هزینه کرد درمان و تجهیزات در این بخشهاست. این در حالی است که سازمان برنامهوبودجه، وزارت نفت و وزارت صنایع که زیر مجموعه دولت هستند با یک حساب سرانگشتی میتوانند مقدار صرفهجویی ناشی از مصرف سوخت خودروهای شخصی که با توسعه حملونقل عمومی به دست میآید و نیز کاهش هزینههای درمان بیماران ناشی از آلودگی هوا را محاسبه کرده و همان را به حساب شهرداریهای کشور واریز کنند تا شهرداران برای دریافت اعتبار و بودجه مورد نظر خود به اشتباه برای دفتر رهبر معظم انقلاب نامه ننویسند.
همچنین دولت میتواند برای پرداخت بدهی خود به شهرداریهای کشور از خودروسازان داخلی که زیرمجموعه دولت هستند درخواست طراحی، ساخت و تحویل اتوبوس به شهرداریهای کشور را داشته باشد که با این اقدام هم چرخ صنایع خودروسازی کشور بهتر خواهد چرخید و اشتغال جریان خواهد داشت و هم بار بدهی دولت به شهرداریها سبکتر خواهد شد.
منبع: روزنامه صبح نو
انتهای پیام/
انتهای پیام/