دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1399 - 00:08
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد؛

اختلالات فیزیولوژیکی با گیاهان چه می‌کند؟/ کاهش خسارت در کشاورزی با مطالعه کتاب «اختلالات فیزیولوژیک گیاهی»

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت:‌ مهم‌ترین نتیجه مطالعه کتاب «اختلالات فیزیولوژیک گیاهی» برای کشاورزان این است که با شناخت دلایل بیماری گیاه از افزایش خسارت به محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کنند.
کد خبر : 512256
photo5924602511329702751 (1).jpg

هادی رهاننده در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره انتشار کتاب اختلالات فیزیولوژیک گیاهی، ویژگی‌ها و مزیت‌های مطالعه آن اظهار کرد:‌ مهم‌ترین ثمره‌ مطالعه این کتاب برای کشاورزان این است که با توجه به علائم روی گیاه تشخیص دهند در شرایط گلخانه یا زمین چه مقدار کود و سموم کشاورزی استفاده کنند تا خسارت و کاهش محصول کمتری متوجه‌ محصولات کشاورزی شود.


به گفته این مؤلف، کشاورزان می‌توانند از علائم ظاهری گیاه و محصول تشخیص دهند که چه کمبودی دارد و چه استرسی به آن وارد شده و در این صورت است که کمبود و استرس را به حداقل می‌رسانند.


وی درباره دلیل انتشار این کتاب عنوان کرد: اختلالات فیزیولوژیک تقریباً به اندازه عوامل بیماری‌زای مسری و یا آفات، خسارت می‌زنند. به‌ویژه در سال‌های اخیر که شرایط اقلیمی عوض شده و خسارت بیماری‌های فیزیولوژیک هم افزایش یافته است، علاوه بر این با توجه به افزایش گلخانه‌‌ها، وجود چنین کتابی ضروری به نظر می‌رسید.


رهاننده خاطرنشان کرد: کتابی در بازار نشر درباره بیماری‌شناسی گیاهی که فقط یک فصل آن درباره اختلالات فیزیولوژیک اختصاص یافته است، وجود داشت؛ اما کتابی که فقط در مورد اختلالات فیزیولوژیک گیاهی باشد، نداشتیم.


اختلالات فیزیولوژیکی چیست؟


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اضافه کرد:‌ دو نوع بیماری در گیاهان داریم. نخست بیماری‌های مسری که در اثر عواملی مانند قارچ، باکتری و ویروس ایجاد می‌شوند، همان عوامل بیماری‌زایی که در انسان و جانوران هم وجود دارند و نوع دیگر بیماری‌ها غیرمسری هستند که در اثر شرایط محیطی ایجاد می‌شوند.


وی توضیح داد: این شرایط محیطی به‌دلیل افزایش یا کمبود نور، PH نامناسب خاک (چه قلیایی یا بازی)، کمبود و یا زیادی عناصر به‌وجود می‌آیند. به‌عنوان نمونه کمبود ازت که یکی از کودهای مهم برای گیاه است، علائم خاصی داشته و زیادی آن هم علائم دیگری دارد.


رهاننده ادامه داد: سموم کشاورزی اگر زیاد از حد یا به میزبان نامناسب استفاده شود، بیشتر از اینکه مفید باشد، خسارت‌زاست. به‌عنوان نمونه به قسمتی از زمین علف‌کُش می‌زنیم؛‌ اما توسط باد روی محصول دیگری می‌نشیند که هدف نبوده و به آن خسارت می‌زند. همه این عوامل را -که عوامل محیطی هستند و قابلیت انتقال از گیاه به گیاه دیگر را ندارند- اصطلاحاً اختلالات فیزیولوژیکی می‌نامند.


تنظیم کوددهی به محصولات باعث سودآوری زیاد می‌شود


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان کرد: کمبود ترکیبات مورد نیاز رشد گیاه، زیادی آنها مانند شوری خاک -که باعث کُندی رشد گیاه شده - و نور زیاد که باعث آفتاب‌سوختگی و کمبود آن باعث درازشدن و افتادگی گیاه می‌شود از دیگر موارد اختلالات فیزیولوژیکی است.


وی خاطرنشان کرد:‌ در گلخانه‌ها و باغات، تنظیم کوددهی باعث سودآوری زیاد می‌شود و با تغییر یک‌سری از آیتم‌های محیطی می‌توان از ایجاد خسارت جلوگیری کرد. به‌عنوان نمونه در سال‌های اخیر با تغییر شرایط اقلیمی، بهمن‌ در سال هوا گرم می‌شود، گیاهان شکوفه می‌زنند، بعد در فروردین‌ با سردشدن ناگهانی هوا، شکوفه‌ها از بین می‌روند که همین اتفاق هم نوعی اختلالات فیزیولوژیکی است که می‌توان با یک‌سری ترکیبات، خسارت را به حداقل رساند.


رهاننده تبیین کرد:‌ متن کتاب «اختلالات فیزیولوژیک گیاهی» به‌صورتی تنظیم شده که عموم افرادی که در گلخانه‌ها یا باغات فعالیت دارند، می‌توانند با مطالعه مطالب این کتاب و با آگاهی از عواملی که باعث اختلالات فیزیولوژیکی می‌شوند، محصولات باکیفیت و بیشتری تولید کنند. علاوه بر این درسی با همین عنوان در رشته گیاه‌پزشکی و رشته باغبانی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داریم که دانشجویان می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند.


وی با بیان اینکه آماده کردن کتاب «اختلالات فیزیولوژیک گیاهی» پنج ساله طول کشید و به‌تازگی چاپ و منتشر شده است،‌ خاطرنشان کرد:‌ برای فهم بیشتر مطالب این کتاب،‌ عکس‌هایی از انواع اختلالات فیزیولوژیک گیاهی در انتهای آن ضمیمه شده و داخل کتاب توضیح داده‌ایم که با توجه به این علائم از چه راهکارهایی استفاده کنیم  تا علائم مربوط در گیاه برطرف شود.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته