سینما در رکود، سازمان سینمایی در خواب!/ اکران معیوب و بیمخاطب در روزهای کرونایی ادامه دارد
بهگزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، رکود گیشه سینمای ایران پس از پایان تعطیلات دهه اول محرم نیز همچنان ادامه دارد.
بر اساس آمار اعلامشده از سوی سامانه مدیریت فروش و اکران سینما(سمفا)، فیلمهای درحال اکران همچنان فروش پایینی دارند که با توجه به هزینههای تولید چند میلیارد تومانی فیلمها، قابل تأمل است.
پس از فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی «محمد کارت»که کمتر از یک ماه روی پرده بود و همچنان با ۲ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان فروش در صدر این جدول بیرونق است، فیلم کمدی «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی قرار دارد. این فیلم نیز تاکنون یک میلیارد و 496 میلیون تومان فروش را تجربه کرده است. اثری که مدتی است اکران آنلاین خود را نیز آغاز کرده است.
آمار فروش فیلمهای در حال اکران
اما آمار پایین فروش سایر فیلمهای روی پرده بیش از هرچیز نشاندهنده شکست مطلق گیشه در روزهای پس از بازگشایی سینماهاست. شکستی که باعث شده برخی پردیسهای سینمایی به اکران فیلمهای خارجی مثل «جوکر»، «۱۹۱۷» و «احضار۲» روی بیاورند.
اما این ایده هم که توسط برخی پردیسهای سینمایی دنبال میشد، از ابتدا با شکست مواجه شد. اضافه شدن برخی فیلمهای برگزیده یا پرفروش سالهای اخیر مثل «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و «آینه بغل» به فیلم های در حال اکران نیز نتوانست مخاطب قابل توجهی را به سالنها بیاورد.
آمار فروش فیلمهای سینمایی در حال اکران به شرح زیر است:
۱-خوب، بد جلف ۲:ارتش سری (پیمان قاسم خانی)/ یک میلیارد و 496 میلیون تومان
۲- زنها فرشتهاند۲ (آرش معیریان) / 516 میلیون تومان
۳- تا ابد (امید امین نگارشی)/ 48 میلیون تومان
۴- عطر داغ (علی ابراهیمی)/ ۳۱میلیون تومان
۵- یادم تو را فراموش (علی عطشانی)/ ۲۳میلیون تومان
۶-یلدا (مسعود بخشی)/ ۲۴ میلیون تومان
۷- خروج (ابراهیم حاتمیکیا)/ ۸ میلیون تومان
۸- چهل و هفت (احمد اطراقچی و علیرضا عطاالله)/ ۸میلیون تومان
۹- قتل عمد( سعید دولتخانی)/ 8 میلیون تومان
در کنار این آثار باید به دو مستند «جایی برای فرشتهها نیست» و «خط باریک قرمز» نیز اشاره کرد که در قالب گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است. «جایی برای فرشتهها نیست» ۷میلیون و «خط باریک قرمز» نیز ۶ میلیون تومان فروش داشتهاند.
این میزان فروش نشان میدهد که تماشاگران سینما فعلاً رغبتی برای حضور در سالنهای سینما ندارند و سازمان سینمایی باید به فکر راهکارهای جدید برای شیوه اکران فیلمهای سینمایی باشد.
عدم حضور فیلمهای پرمخاطب در چرخه اکران، ریزش شدید تماشاگران را به دنبال داشته است. بنا بر آمار اعلامی در «سمفا»، تعداد سالنهای فعال سینما کمتر از بیست سالن است و گاهی تعداد بلیتهای فروختهشده رقم 100 بلیت را نشان میدهد!
در نتیجه باید گفت نه حمایتهای مالی و اندک سازمان سینمایی تا به الان مؤثر افتاده و نه ابتکارات برخی سینماگران و سالندارها.
تمهیداتی مانند بلیت نیمبها نیز که مدتی پیش اعمال شد، تأثیر چندانی بر استقبال مردم نگذاشته است و باید به فکر شیوههای جدید اکران فیلم بود. شیوههایی که بتواند نگرانی مردم از حضور در اماکن مسقف و سربسته را برطرف کند تا مخاطبان حاضر شوند تا به سینما بروند.
از سوی دیگر تقویت اکران آنلاین و گسترش زیرساختهای آن میتواند تا حد زیادی در این زمینه راهگشا باشد. با این حال سازمان سینمایی همچنان به سیاست منفعلانه و بیتحرکی خود در این زمینه ادامه میدهد تا کالبد نحیف سینمای ایران روز به روز به ورطه ضعف مفرط نزدیکتر شود.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/