دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تضمین حیات گیشه در محرم و صفر با فیلم‌های جذاب غیرکمدی

در بین فیلم‌های پشت خط اکران، فیلم‌های جذاب غیرکمدی وجود دارند که برای پخش در دو ماه محرم و صفر مناسب هستند و می‌توانند عامل تداوم حیات گیشه سینمای ایران باشند.
کد خبر : 598810
سینمای ایران

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، جریان اکران سینمای ایران در آستانه ماه محرم و صفر همچنان به حرکت کج دار و مریز خود ادامه می دهد. معمولاً اهالی سینما از این دو ماه به عنوان ایام مرده اکران یاد کرده و صاحبان فیلم هم حساب چندانی روی فروش فیلم‌هایشان ندارند. البته این به آن معنا نیست که جریان اکران در این ایام تعطیل است؛ اتفاقاً بسیاری از فیلم‌های پرفروش سال‌های اخیر در این دو ماه توانستند بار خود را در گیشه ببندند.به عبارت دیگر برخلاف آن چه در افکار عمومی جا افتاده به جز دهه اول محرم و تعطیلی تاسوعا و عاشورا و دو روز پس از آن، معمولاً فروش سینماها روند عادی خود را طی می‌کند. ضمن این که با وجود اکران‌نشدن فیلم های کمدی، نمایش فیلم در سایر ژانرها با قوت ادامه خواهد داشت.


البته این معادله از سال گذشته و با محدودیت‌های کرونایی به شکل کلی دگرگون شد چرا که رکود گیشه به امری عادی و مربوط به همه ایام سال تبدیل شده است. این روزها هم با وجود ادامه فعالیت سالن‌های سینما استقبال چندانی از فیلم‌های روی پرده نشده است و به جز فیلم کمدی دینامیت، سایر آثار روی پرده همچنان با تماشگران بسیار اندک به اکران خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر فیلم‌های جدیدی هم که روی پرده رفته‌اند ظرفیت جذب مخاطب را ندارند و با میزان بسیار اندک فروش به کار خود پایان می‌دهند.


فیلم‌هایی که دردی از گیشه دوا نکردند


در آخرین روز تیرماه اضافه شدن دو فیلم «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا و «سیاه‌باز» به کارگردانی حمید همتی به فیلم‌های روی پرده تنوع بیشتری بخشید. البته همانطور که پیش بنی می‌شد فروش این فیلم‌ها بسیار پایین بود و بعید است که فیلم‌هایی در سطح مشابه آنها در هفته‌های آینده ریسک نمایش را به جان بخرند.«قصه عشق پدرم» تاکنون فقط ۷۵۶ مخاطب داشته و در مجموع حدود ۱۵ میلیون تومان فروش را تجربه کرده است. «سیاه‌باز» هم نتوانسته فروش خود را بیش از ۳۶ میلیون تومان برساند.


تضمین حیات گیشه در محرم و صفر با فیلم‌های جذاب غیرکمدی


فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و با بازیگرانی همچون مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی، قاسم زارع و علیرضا اسحاقی عهم که از چهارمین روز مرداد ماه روی پرده رفته تاکنون ۴۱ میلیون تومان فروش داشته است. در روزهای آینده هم قرار است فیلم «پوست» ساخته برادران ارک و «مورچه‌خور» به کارگردانی شاهد احمدلو نیز اکران خود را آغاز خواهند کرد.


در این میان عبور میزان فروش فیلم «دینامیت» از هفت میلیارد تومان نیز یکی دیگر از اتفاقات خوب سینمای ایران در روزهای اخیر بود. «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان و با حضور بازیگرانی همچون احمد مهران‌فر، پژمان جمشیدی، زیبا کرمعلی، نازنین بیاتی، امید روحانی و نادر سلیمانی تا امروز( چهارشنبه سیزدهم مرداد ) هفت میلیارد و هفتصد میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشته تا پرفروش‌ترین فیلم اکران شده در شرایط کرونایی لقب بگیرد.


هم جذاب و هم مناسب برای اکران در ایام عزاداری


اگر آثار کمدی را کنار بگذاریم،فیلم‌های زیادی هستند که می‌توانند گزینه‌های اکران در ماه محرم لقب بگیرند. «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با توجه به محتوای دراماتیک خود می‌تواند اولین گزینه در این دو ماه باشد. فیلمی که قرار بود همرمان با «دینامیت» از دهم تیرماه اکران خود را آغاز کند که در آخرین دقایق به تشخیص تهیه‌کننده از نمایش انصراف داد.


«آتابای» (نیکی کریمی)، «بی‌همه‌چیز» (محسن قرایی)، «تی‌تی» (آیدا پناهنده)، «روز صفر» (سعید ملکان)، «ابلق» (نرگس آبیار)، «منصور» (سیاوش سرمدی)،«روشن» (روح‌الله حجازی)، «زالاوا» (ارسلان امیری)، «مصلحت» (حسین دارابی) و لباس شخصی (امیر عباس ربیعی) از دیگر آثاری هستند که با توجه به محتوای خود می‌توانند گزینه‌های اصلی اکران باشند؛ ضمن این که از حیث جذب مخاطب هم جایگاه قابل توجهی دارند.


تضمین حیات گیشه در محرم و صفر با فیلم‌های جذاب غیرکمدی


اما یکی از فیلم‌هایی که چند سالی است در استانه ماه محرم از آن به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اکران یاد می‌شود، «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش است که ۹ سال پیش تولید شده و در سال ۱۳۹۲ و در جریان سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد.


این فیلم در تیرماه سال ۱۳۹۴ اکران خود را آغاز کرد، اما نمایش آن فقط چند ساعت طول کشید و با برخی اعتراضات متوقف شد.


«رستاخیز» که مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند پس از یک دوره طولانی توقیف، پاییز سال ۹۸پیش در یک کانال عربی یوتیوب منتشر شد. بلافاصله در کانال‌های تلگرامی و دیگر بسترهای مجازی، این نسخه بارگذاری و دسترسی عمومی‌تر برای آن فراهم گردید. نسخه قاچاق منتشر شده از کیفیت بالایی برخوردار بود و به زبان عربی دوبله شده و به همین دلیل احتمال می‌رود از طریق کشورهای عربی که این فیلم در آنجا به نمایش درآمده، این اثر به بیرون درز کرد.


این نسخه از رستاخیز تقریباً با نسخه اولیه که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، تطابق داشت و شامل تصویر چهره حضرت عباس(ع) است و از این منظر می‌توان تأیید کرد که نسخه منتشر شده، نسخه بدون سانسور است که کارگردان در پی اکران عمومی‌اش بود اما با مخالفت برخی جریان‌ها مواجه شد و در نهایت سازمان سینمایی در اقدامی عجیب که منجر به فروکش کردن اعتراضات سازندگان این فیلم شد، ۱۳/۵ میلیارد تومان به عنوان خرید بخشی از سهم این فیلم به سازندگانش پرداخت کرد که رقم کلان و بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران بود.


تضمین حیات گیشه در محرم و صفر با فیلم‌های جذاب غیرکمدی


سه روز پس از این رویداد، کارگردان فیلم «رستاخیز» در بیانیه‌ای شدیداللحن به انتشار غیرقانونی این فیلم واکنش نشان داده و یک بار دیگر خواستار حل مشکل اکران آن شد.


احمدرضا درویش در بخشی از بیانیه خود چنین آورده بود: بسیار متأسفم که بر اثر آنچه به «رستاخیز» تحمیل شده است، هموطنان من از تماشای آن محروم و مخاطبان خارجی بر آنان رجحان پیدا کرده‌اند! به دلیل برخورداری فیلم «رستاخیز» از مضمون بلند حماسه‌ عاشورا و همچنین حاشیه‌های پس از توقیف آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عطشِ فراوانی در مخاطبان محترمِ داخلی و خارجی، به خصوص جوانان برومند، برای دیدن این فیلم به وجود آمده است.


با وجود اضافه‌ شدن فیلم‌های جدید به فیلم های در حال نمایش، به نظر می‌رسد جریان اکران در ماه‌های محرم و صفر نیازمند فیلم‌های جریان‌سازی است که یا در دو جشنواره اخیر فیلم فجر درخشیده‌اند و یا نام‌های بزرگی را به‌عنوان کارگردان و بازیگر در کنار خود می‌بینند.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب