روند صعودی فروش در تئاتر شهر؛ جهش «باد زرد ونگوک» و اُفت مخاطبان تالار هنر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا ، آمار فروش و میزان استقبال مخاطبان از نمایشهای سه مجموعه اصلی تئاتر تهران تا پایان روز جمعه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۴ منتشر شد. بررسی این دادهها نشان میدهد که تئاتر شهر همچنان با بیشترین تعداد آثار و بالاترین حجم فروش، صدرنشین جدول عملکرد هفتگی است؛ در حالی که تالار هنر و سنگلج با نوسان قابلتوجهی در جذب مخاطب روبهرو هستند.
آغاز قدرتمند «باد زرد ونگوک» در تالار اصلی
نمایش «باد زرد ونگوک» به کارگردانی علیرضا کوشکجلالی از ۱۱ آذر در تالار اصلی روی صحنه رفته و با ظرفیت ۵۷۹ نفر و بلیت ۵۰۰ هزار تومانی، تنها طی ۴ اجرا توانسته ۱۴۰۴ تماشاگر و ۶۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروش ثبت کند.
این نمایش در آغاز اجرای خود، بالاترین رقم فروش این هفته را در میان تمامی سالنها به ثبت رسانده و نشاندهنده استقبال قابلتوجه از آثار کارگردانان صاحبنام است.
رشد ملایم در سالنهای چهارسو و قشقایی
نمایش خانوادگی «سیندرلا» به کارگردانی احسان فلاحتپیشه در تالار چهارسو (ظرفیت ۱۳۲ نفر) با قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومانی تاکنون ۶۲۹ مخاطب و ۱۳۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان فروش داشته است.
این اثر، هرچند با تعداد اجراهای محدود، اما شیب ثابت استقبال خانوادهها را نشان میدهد.
در تالار قشقایی دو نمایش همزمان روی صحنهاند: «شب سوئیت» به کارگردانی کیانوش احمدی با ۳ اجرا، میزبان ۸۴ مخاطب بوده و ۱۳ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان فروش کسب کرده است. «ناتنی، تاریخ جنون» به کارگردانی سجاد یاری نیز طی اجراهای ابتدایی خود، ۱۳۹ تماشاگر و ۲۸ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان فروش ثبت کرده است. این آمار نشان میدهد که هرچند ظرفیت قشقایی محدود است، اما تفاوت موضوعی آثار، بهطور مستقیم بر استقبال مخاطب تأثیر گذاشته است.
تالار سایه؛ رقابت نزدیک دو اثر همزمان
دو نمایش «داستان چوانگ تسو» و «زندگی در تئاتر» هر دو از ۲۵ آبان در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ صندلی اجرا میشوند.
«داستان چوانگ تسو» تاکنون در ۱۴ اجرا، ۶۰۲ مخاطب و ۱۰۷ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان فروش داشته است. «زندگی در تئاتر» با ۱۴ اجرا، ۸۳۵ تماشاگر و ۱۶۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان فروش ثبت کرده و پرفروشترین اثر تالار سایه است. این اختلاف نشان میدهد که آثار بازیگرمحور و کلاسیک در تالار سایه همچنان محبوبیت بیشتری دارند.
کارگاه نمایش؛ ظرفیت محدود، فروش متوسط
نمایش «کوارتت تن در بافههای باد» به کارگردانی احسان مالمیر از ۱۲ آذر با ظرفیت تنها ۲۶ نفر به صحنه رفته و در ۳ اجرا، ۷۴ تماشاگر و ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروش داشته است. این آمار با توجه به ظرفیت سالن، میزان قابل قبول برای هفته نخست محسوب میشود.
سنگلج؛ استمرار جذب مخاطب آثار ایرانی
در تماشاخانه سنگلج، نمایش «اولین گمنامه» به کارگردانی علیرضا عمرانی از ۲ آذر با ظرفیت ۲۳۶ نفر و بلیت ۱۶۵ هزار تومانی اجرا میشود. این نمایش با ۹ اجرا توانسته ۱۴۶۶ مخاطب را جذب کند و به ۹۰ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان فروش برسد. عدد بالای تماشاگران نشان میدهد که سنگلج همچنان پایگاه اصلی علاقهمندان نمایشهای ایرانی ـ سنتی باقی مانده است.
تالار هنر؛ زنگ خطر برای آثار کودک و نوجوان
در تالار هنر دو نمایش روی صحنهاند که آمار آنها از یک افت محسوس خبر میدهد: «افسانه پُرطلا» به کارگردانی علی شاهصفی از ۱۱ آذر با ۴ اجرا و بلیت ۱۸۷ هزار تومانی تنها ۱۶۸ تماشاگر و ۲۱ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروش داشته است.
«راز نجات گیرا» به کارگردانی حسین فداییحسین طی همین تعداد اجرا، ۷۸ تماشاگر و ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان فروش ثبت کرده است.
این روند در حالی است که آثار کودک در سالهای گذشته معمولاً جزو پرفروشترین آثار آذر ماه بودند؛ موضوعی که نشان از کاهش حضور خانوادهها در سالن دارد.
در مجموع، تا روز ۱۴ آذرماه ۱۴۰۴ تعداد ۵۴۷۹ تماشاگر در سه مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج حضور داشتهاند (با احتساب مهمان و تخفیف). تئاتر شهر همچنان موتور محرک فروش تئاتر تهران است. سنگلج با یک اثر پرفروش وضعیت پایدار دارد. تالار هنر نیازمند بازنگری جدی در انتخاب آثار و تبلیغات برای مخاطبان کودک و نوجوان است. در تالار سایه، آثار نمایشی با موضوعات کلاسیک و چهرههای شناختهشده همچنان عملکرد قویتری دارند.
انتهای پیام/


