دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1399 - 12:19
المیادین:

«الخليج الکبیر»، اسم رمز صهیونیست‌ها برای مقابله با ایران/ توطئه جدید آمریکا در غرب آسیا چیست؟

«الخلیج الکبیر» اصطلاحی است که رسانه‌های صهیونیستی در راستای باب کردن عادی‌سازی به کار می‌برند، ولی مقصود از این اصطلاح چیست؟
کد خبر : 510723
Untitled-1_588520_highres.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، المیادین در گزارشی نوشت: بدون اینکه بخواهیم به موضوعی فکر کنیم یا تلاش خاصی انجام دهیم، می‌توان دریافت که هلال جدید در منطقه به معنای کشورهایی است که به صورت بالقوه امکانات عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی دارند؛ هلالی که نقشه آن را مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به منطقه تلاش کرد رسم کند. 




بیشتر بخوانید:


اتهام‌زنی مجدد وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی علیه ایران




طبق این گزارش، سفر وزیر امور خارجه آمریكا ترسیم کننده خطوط تماس و هم‌گرایی میان موافقان و مخالفان روند عادی‌سازی است که نشان داد هلال مدنظر آمریکایی‌ها چندان کامل نیست و سفر وی از تل‌آویو به خارطوم که با مخالفت سودان در زمینه عادی‌سازی همراه بود، نشان داد برخلاف مواضع امارات، بحرین و عربستان سعودی، مخالفت‌هایی در میان اعراب وجود دارد.


مایک پمپئو - بنیامین نتانیاهو


مایک پمپئو و بنیامین نتانیاهو 


المیادین با طرح این سؤال که چرا چنین هلالی در این بازه زمانی به وجود آمده است، می‌نویسد: پاسخ این سؤال را باید در اظهارنظر تحلیلگران آمریکایی و اسرائیلی جستجو کرد؛ همچنین در میان بیانیه سازمان‌های عربی که ارتباط ذاتی با سیاست‌های آمریکا دارند و از نظر مالی و رسانه‌ای پوششی برای آن‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها در سال‌های گذشته از هیچ تلاشی برای جا انداختن اصطلاح هلال شیعی در منظومه فکری منطقه فروگذار نکردند. هدف این رسانه‌ها ایجاد چنین محوری در برابر محور مقاومت بود تا بر مبنای قطب‌نمای اسرائیل، چنددستگی و طایفه‌گری را ترویج کنند. 


این گزارش می‌افزاید: در دستور کار ماشین رسانه‌ای عرب‌ها چیزی جز قلب مفاهیم یا وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها و به راه انداختن اصطلاحات و مفاهیم تحریک‌آمیزی همچون هلال شیعی وجود ندارد؛ گویی جریان مقاومت برخلاف موضوع فلسطین عمل می‌کند یا ارتباطی به طایفه یا مذهب خاصی دارد. علاوه بر این، تشویش اذهان عمومی در زمینه فرهنگی و فکری و تبدیل کردن دشمنی با اسرائیل به عادی‌سازی ارتباط با این رژیم و دشمنی با ایران برخلاف دوستی با این کشور جزو اهداف رسانه‌ای کشورهای عربی قرار گرفته است. 


به نوشته المیادین، حتی دستورکار امنیتی آشکار و مستقیم برای حمایت از توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی برخلاف توافق سال‌های گذشته کشورهای عربی با این رژیم است که نشان می‌دهد آن‌ها بسیار نگران نفوذ ایران در منطقه هستند. کشورهای حامی عادی‌سازی روابط می‌خواهند این توافق را موضوعی قطعی و بنا به ادعای خود به حساب موضوع فلسطین جا بزنند، ولی آن چیزی که فراموش کرده‌اند، این است که فلسطین سرفصل موضوعات جهان عرب و موضوعی به‌شمار می‌رود که وجدان‌های بیدار عربی را نگران کرده است.



توافق عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس، عادی‌سازی سازمان‌هاست و نه ملت‌ها. 



المیادین نوشت: از نظر اسرائیل، کلید واژه الخلیج الکبیر(خلیج بزرگ) شامل کشورهایی می‌شود که همچون امارات توافق صلح با این رژیم را امضا کرده‌اند یا اینکه در صف توافق هستند. اردن و مصر پیش‌تر دو توافقنامه «کمپ دیوید» و «وادی عربه» را امضا کرده بودند، ولی موضوعی که وجود دارد این است که در این توافقنامه‌های مکتوب از نظر عملی چیزی به نام اسرائیل وجود نداشت و قرار نبود گردشگران اسرائیلی آزادانه در اردن سیاحت کنند و حتی قرار نیست بعد از این بر سر در قهوه‌خانه‌های این کشور نوشته شود «ورود اسرائیلی‌ها ممنوع».


کمپ دیوید


پیمان کمپ دیوید


در پایان گزارش آمده است: اسرائیل آرزوهای دور و درازی دارد؛ به‌عنوان نمونه می‌خواهد دولت و ملت‌های مصر و اردن در «چارچوب صلح» با این رژیم توافقنامه امضا کنند که تاکنون حاصل نشده است. همچنین در خلیج(فارس) بر روی حضور نظامی و امنیتی خود برای ارسال پیام واضح به تهران و خط و نشان کشیدن برای محور مقاومت شرط‌بندی کرده است. آن‌ها همچنین می‌خواهند با امارات، عمان، عربستان یا بقیه کشورهای حوزه خلیج(فارس) مرزهای دریایی داشته باشند. 


المیادین نوشت: تردیدی وجود ندارد آمریکا می‌خواهد پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، سازوکار خاصی را در منطقه پیاده‌سازی کند. واشنگتن اکنون به‌دنبال واگذاری ریاست منطقه به یک دیواره امنیتی منطقه‌ای همچون اسرائیل است تا حریف آینده کشورهای حوزه خلیج(فارس) در مقابل ایران باشد. آمریکا در تلاش است پروژه جدید خود را  با سه شیوه تحمیل كند: تشکیل رژیم جدید اسرائیل که منزوی نباشد، بنیان نهادن اقتصاد پویا بر مبنای انرژی و تقویت و کنترل زیرساخت‌های اسرائیل.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته