دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1399 - 10:00
اولیایی در گفتگو با آنا:

دست تسلیم در پرونده ویلموتس بالا نبریم/ وزارت ورزش از مسئولیت شانه خالی نکند

عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال گفت: نباید در پرونده ویلموتس تسلیم شویم و با استفاده از وکلای با تجربه از حق ایران دفاع کنیم.
کد خبر : 508927
KDBassists.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، بر اساس حکمی که کمیته تعیین وضعیت فیفا صادر کرده، فدراسیون فوتبال ایران باید بالغ بر 6 میلیون یورو به مارک ویلموتس بپردازد. مسئولان فدراسیون تصمیم دارند تا نسبت به حکم صادره به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) اعتراض کنند. اگرچه بسیاری از حقوقدانان ورزشی معتقدند رأی دادگاه CAS مطابق رأی فیفا خواهد بود.


کاظم اولیایی در خصوص اینکه بسیاری اعتراض به دادگاه CAS را بیهوده می‌دانند، به خبرنگار ورزشی آنا اظهار کرد: من معتقدم نباید دست‌ها را به عنوان تسلیم بالا ببریم. همه باید کمک کنیم تا این محکومیت تغییر کند. ممکن است باز هم ایران محکوم شود ولی حداقل جریمه صادره کمتر خواهد شد. ما در کشورمان وکلای خوبی داریم و فدراسیون فوتبال وکلایی جوان و کم‌تجربه انتخاب کرده است. به نظرم می‌توان با کمک گرفتن از وزارت امور خارجه وکیل خوبی چون افتخار جهرمی را که تجربه بالایی دارد و به تمامی فوت و فن قوانین بین‌المللی آگاه است معرفی کنیم تا او بتواند از حق ایران دفاع کند.


وی ادامه داد: متأسفانه وزارت ورزش به جای آنکه نظارت عالیه بر پرونده ویلموتس داشته باشد، خودش را کنار کشیده و اعلام کرده هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مسئول است. زمانی مازیار نظامی اسامی قلمبه سلمبه را برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران معرفی می‌کرد ولی حالا وزارت ورزش با کنار کشیدن خود به فوتبال لطمه می‌زند. چرا آن زمان که قرار بود ویلموتس انتخاب شود آدرس انتخاب او را وزیر ورزش داد؟ بهتر است دست به دست هم دهیم تا از این پرونده لطمه زیادی نخوریم.


عضو کمیته استیناف صدر مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال یادآور شد: متأسفانه در ورزش کشورمان عادت داریم که شتر، گاو، پلنگ کنیم. به جای آنکه واقعیت به مردم گفته شود، ترجیح می‌دهیم حقایق را پنهان کنیم. نمایندگان روضه‌خوان مجلس باید تکلیف فدراسیون فوتبال را مشخص کنند. وقتی اسم آن را نهاد عمومی غیردولتی معرفی می‌کنند یعنی بیش از 70 درصد امور فدراسیون دولت‌سالاری است. در دولت قبل رئیس جمهور لباس ورزشی بر تن کرد و در تمرینات تیم ملی شرکت کرد. علی دایی اعلام کرد پارتی‌بازی در انتخاب سرمربی تیم ملی نقش دارد و وقتی مسئولیت سرمربیگری به او سپرده شد گفت کار خدا بوده است در حالی که حقایق بر مردم پوشیده نیست.


وی افزود: اساسنامه فدراسیون فوتبال باید اصلاح شود. بهتر است خود فدراسیون در مقابل مجلس پاسخگو باشد نه اینکه مجلس وزیر ورزش را احضار کند و خواسته‌های خود را منتقل کند تا فدراسیون فوتبال از طریق وزیر در جریان قرار بگیرد. نقش مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در این میان چیست؟ این مجمع نباید فقط در هنگام انتخابات دیده شود. متأسفانه تشکل‌های مدنی را هم برنمی‌تابند. کانون مربیان صاحب رأی نیست و در مجمع فدراسیون فوتبال سرمربی حضور دارد که مطابق خواسته مجمع رأی می‌دهد. این در حالی است که تمامی این ارکان باید به مردم پاسخگو باشند.


اولیایی یادآور شد: هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در حقیقت هیئت اجرایی است. باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش مهمی داشته باشد. چگونه است که در حوزه‌های دیگر سلاطین طلا، آهن و ... دستگیر می‌شوند اما قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند؟ در مدیریت فدراسیون فوتبال هم شاهد هویت جعلی هستیم. دلیل آن این است که امثال علی کفاشیان گروگان هستند. باید بپذیریم فوتبال گروگان سیاسیون است. خب افرادی هم که گروگان هستند، اشتباه می‌کنند چون مسئولیت ندارند و پس از مدتی کنار گذاشته می‌شوند. من معتقدم زنگ خطر برای فوتبال ایران زده شده است و بهتر است همین حالا مشکلات را حل کنیم.


وی ادامه داد: در خصوص نهادهای نظارتی بر امور فدراسیون فوتبال هم باید گفت سازمان بازرسی کل کشور تکالیف مشخصی دارد و به موقع ورود می‌کند اما تکلیف حراست وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال چه می‌شود؟ افرادی که در این بخش‌ها مسئولیت دارند به چه دلیل حقوق می‌گیرند؟ آنها به وظایف خودشان عمل نکردند و حالا دنبال مقصر هستند؟ بیایید در پرونده ویلموتس ضمن شفاف‌سازی، مردانه در دادگاه CAS از اعتبار فوتبال ایران دفاع کنیم و البته محاسن و معایب قرارداد ویلموتس هم گفته شود.


اولیایی یادآور شد: برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال درها بسته شد تا کسی متوجه نشود چه تغییراتی صورت گرفته است. چندین ماه است که اساسنامه فرستاده شده ولی فیفا آن را تأیید نمی‌کند. این به معنی آن است که ایرادات مهمی وجود دارد. با این حال باز هم واقعیت گفته نمی‌شود. طرح نظام باشگاه‌داری سال‌هاست به مجلس خبرگان داده شده ولی خاک می‌خورد و تأیید نمی‌شود. باید بپذیریم که تا زمانی که نتوانیم زیرساخت‌های ورزش و فوتبال ایران را حل کنیم ،مشکلات بین‌المللی حل نمی‌شود.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته