دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1399 - 10:50
گزارش آنا از آغاز لویه جرگه افغانستان؛

غنی: امروز یک روز تاریخ ساز است/ سیاف: مرد آن است که جنگ را متوقف سازد/ کرزی: گفت‌وگوی بیناافغانی تنها راه رسیدن به صلح است

لویه جرگه مشورتی با حضور بیش از ۳ هزار شرکت کننده از سراسر افغانستان هم اکنون افتتاح شد.
کد خبر : 506641
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، تلویزیون ملی افغانستان اعلام کرده است که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه، ریاست جرگه مشورتی را بر عهده خواهد داشت.


لویه جرگه مشورتی با حضور ۳۲۰۰ نماینده از سراسر افغانستان، امروز جمعه، ۱۷ اسد/مرداد، در کابل در حال برگزاری است تا در مورد رهای ۴۰۰ زندانی گروه طالبان تصمیم بگیرند.


لویه جرگه مشورتی در حالی برگزار می‌شود که ویروس کرونا جان زیادی را در افغانستان گرفته است. سرپرست وزارت صحت افغانستان، از اشتراک کنندگان خواست تا ماسک بپوشند، دست شسته و فاصله دو متری را رعایت کنند.



عبدالرب رسول سیاف خطاب به محمد اشرف غنی: سیلاب خون را متوقف بساز


عبدالرب رسول سیاف، از رهبران پر نفوذ مجاهدین، یکی از شخصیت‌های است که در لویه جرگه‌های گذشته حضور پر رنگ داشته است. او همواره گروه طالبان را روی روایت‌های اسلامی آنها به چالش کشیده و از آنها خواسته است که جنگ را متوقف سازند.


سیاف که بنظر می‌رسد بیمار است گفت: ریختن خون آسان است. مرد آن است که جنگ را متوقف سازد.


او از شرکت کنندگان در این جرگه خواست مشوره‌هایی بدهند که راه را برای رسیدن به صلح هموار بسازد.



غنی: امروز یک روز تاریخ ساز است


محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت: امروز نه تنها روز تاریخی، بلکه روز تاریخ ساز است. او گفت که در مورد صلح افغانستان با کشورهای منطقه از جمله هند و پاکستان صحبت‌هایی داشته و حمایت همه جانبه آن‌ها را با خود دارد.


غنی گفت: آماده خروج  آمریکا از افغانستان هستیم.


کرزی از انتخاب عبدالله عبدالله به عنوان رئیس جرگه استقبال کرد


حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، که خودش در جرگه حضور ندارد، از انتخاب عبدالله عبدالله به عنوان رئیس جرگه مشورتی صلح استقبال کرد و آن را یک انتخاب به جا و شایسته دانسته است.


وی از عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی افغانستان ابراز تشکر کرده که افتتاحیه جلسه را به صورت احسن مدیریت کرده است.


کرزی گفت: آرزومندم همه با اتحاد و اتفاق کامل برای آغاز بلادرنگ گفت‌وگوهای بیناافغانی که تنها راه رسیدن به صلح در کشور است هم‌صدا شوند و برای رسیدن به این هدف تمام اقدامات لازم را انجام دهند.


واکنش طالبان به برگزاری لویه جرگه مشورتی


گروه طالبان در واکنش به برگزاری لویه جرگه با نشر اعلامیه گفته است که "طلبیدن جرگه برای چنین موضوع کوچک و عادی، و آن هم در چنین فرصت حساس و کوتاه، چیزی است که مردم از پیش می دانستند که هدف آن رهایی ۴۰۰ تن زندانیان نه، بلکه هوس تمدید قدرت نامشروع، گسترش جنگ، جلوگیری از صلح و تخریب پروسه(روند) مذاکرات بیناافغانی است."


این گروه افزوده که " موضوع رهایی ۴۰۰ تن زندانیان مهم نیست، بلکه هدف اصلی آن اعلاناتی است که غنی و تیم او پیش از پیش طرح کرده‌اند."


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان طالبان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته