دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1399 - 00:02
آنا گزارش می‌دهد؛

آورده‌های امنیتی–اقتصادی عملیات پاک‌سازی شرق عراق از بقایای داعش/ تکفیری‌ها برای مرزهای غرب ایران چه خوابی دیده بودند؟

داعش طی چند عملیات مهم درصدد بود به منافع ملی عراق در شرق این کشور و مرز مشترک با ایران خسارات فراوانی وارد سازد اما با خیز اخیر ارتش برای تضمین منافع امنیتی - اقتصادی مواجه شد.
کد خبر : 502295
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هفته گذشته سپهبد عبد الامیر کامل الشمری معاون عملیات مشترک عراق اعلام کرد قرار است با همکاری تمامی نهادهای امنیتی این کشور مساحتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۶۸۵ کیلومترمربع پاک‌سازی شود.


این خبر در حالی است که در ماه‌های اخیر، داعش در چند عملیات مهم بر آن بود به منافع ملی عراق در شرق این کشور و مرز مشترک با ایران خسارات فراوانی وارد سازد. در آخرین عملیات مهم داعش، این گروه تروریستی با حمله به مرکز نفت شهر به دنبال تصاحب چاه‌ها بود که با مداخله حشدالشعبی و نیروهای مردمی عراق این اقدام ناکام ماند. طبق گفته‌های سپهبد الشمری این عملیات به دستور مستقیم الکاظمی صورت گرفته و قرار است مرز شرقی پاک‌سازی کامل شود. اما آورده این عملیات برای عراق و ایران چیست؟


آورده امنیتی پاک‌سازی خاک عراق از حضور عناصر داعش


مهم‌ترین آورده امنیتی برای عراق پاک‌سازی بیش از 17 هزار کیلومترمربع مساحت عراق از عناصر تروریستی است. عراق نیازمند باز شدن مرزهای زمینی است. از یک‌سو تحت‌فشار آمریکا قرار دارد و از سوی دیگر مرزهای شمال، جنوب و غرب این کشور، دچار چالش‌های فراوانی است و تنها مسیر ترانزیتی و اتصال عراق به دریا و صادرات نفت مسیر شرقی است. ناامن بودن آن به معنای توقف صادرات نفت، واردات مواد اولیه و برق است. در حقیقت الکاظمی می‌داند شرق این کشور تنها مسیر حیات بغداد است و باید پاک‌سازی آن اولویت اصلی مقامات عراقی باشند.


امنیت مرزهای غربی ایران


امنیت مرزهای ایران همیشه مورد تأکید تهران بوده است. مرز عراق اهمیت دیگری هم دارد. عراق بیشترین مرز مشترک را با ایران داشته و مسیر ترانزیت زمینی عتبات، صادرات کالا و تنها مسیر پشتیبانی و حمایت از مقاومت در برابر تروریسم است. ناامنی این مرز می‌تواند تبعات بسیار زیادی برای صادرات و واردات داشته باشد. ایران 28 درصد بازار صادراتی عراق را در اختیار دارد و این مسئله در شرایطی که کشورمان تحت تحریم‌های سخت قرارگرفته، می‌تواند مفید واقع شود. فراموش نشود تنها مسیر زمینی دسترسی به غرب آسیا از ایران در مرز عراق است و ناامن بودن این مرز می‌تواند طرح‌های آتی مقاومت را دچار چالش کند.


به نظر می‌رسد این عملیات آغاز یک طرح جدید برای مهار داعش در منطقه غرب آسیا باشد؛ طرحی که به پاک‌سازی آخرین بقایای این گروه تروریستی در عراق منجر خواهد شد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته