دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پژوهشگر عراقی:

پاک‌سازی تلعفر موجب نابودی مرکز اصلی آموزشی داعش می­‌شود

به اعتقاد پژوهشگر عراقی، تلعفر به عنوان پایگاه آموزشی داعش محسوب می‌شود. در صورتی که این منطقه پاک‌سازی شود، می­‌توان گفت که مرکز اصلی آموزشی داعش از بین رفته است.
کد خبر : 204117

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا «محمدباقر حکیم»، پژوهشگر و کارشناس عراقی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص آغاز عملیات آزادسازی تلعفر و موقعیت تروریست­‌ها، با اشاره به اینکه پاک‌سازی تلعفر موجب نابودی مرکز اصلی آموزشی داعش می­‌شود، بیان داشت: تقریباً می‌توان گفت تمام مناطق اطراف تلعفر پاک‌سازی شده و داعش در این منطقه محاصره است.


وی با توجه به اهمیت عملیات آزادسازی تلعفر گفت: نقشه آزادسازی تلعفر هنوز مشخص نشده؛ اما آن طور که مسئولان امنیتی مطرح می‌کنند، آزادسازی تلعفر بسیار نزدیک است. به طوری که برخی از گروه‌های نظامی برای آغاز عملیات اعلام آمادگی کردند. شاید دلیل اصلی تأخیر آزادی سازی تلعفر، اهمیت اقلیمی این منطقه است.


کارشناس عراقی در پاسخ به این پرسش‌ها که «نیروهای اصلی شرکت‌کننده در این عملیات کدام‌ها ­هستند؟ پیروزی در این عملیات چه تأثیراتی بر تروریست­‌ها دارد؟» اشاره داشت: آن طور که نخست‌وزیر عراق و برخی از مسئولان نظامی - امنیتی اعلام کردند، تمام گروه‌های نظامی عراق در این عملیات شرکت خواهند کرد؛ اما رهبران حشد الشعبی اعلام کردند در صورتی که نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این عملیات حضور داشته باشند، گروه‌های حشد الشعبی در این عملیات مشارکت نخواهند کرد.


وی با تأکید بر اینکه موضوع تلعفر بسیار پیچیده است، افزود: این شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اهمیت تلعفر به موقعیت جغرافیایی این شهر بازمی‌گردد که حلقه ارتباطی بین سه کشور عراق، سوریه و ترکیه به شمار می‌آید. از یک‌طرف آنکارا و برخی از کشورهای بین‌المللی مخالف حضور حشد الشعبی در این منطقه هستند و از طرف دیگر رهبران نظامی بر حضور حشد الشعبی در عملیات تلعفر تأکید دارند. در هر حال باید دید که آیا ائتلاف بین‌المللی در این عملیات شرکت خواهد کرد یا نه. چراکه مشارکت حشد الشعبی به حضور یا عدم حضور ائتلاف بین‌المللی در عملیات آزادسازی تلعفر بستگی دارد.


پژوهشگر عراقی با اشاره به آموزش تروریست­‌های داعشی در تلعفر مطرح کرد: آن طور که کارشناسان امنیتی اعلام کرده­‌اند، تلعفر به عنوان پایگاه آموزشی داعش محسوب می‌شود. در صورتی که این منطقه پاک‌سازی شود، می­‌توان گفت که مرکز اصلی آموزشی داعش از بین رفته است. همچنین پاک‌سازی این منطقه باعث آزادسازی تمام استان نینوا خواهد شد و مسیر زمینی به مرزهای سوریه را با سهولت همراه خواهد کرد. قابل‌ذکر است که این شهر در مسیر اتوبان شماره 47 قرار دارد که شهر «موصل»، مرکز استان نینوا را به مناطق مرزی سوریه مرتبط می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته