چالشهای امتحانات مجازی دانشجویان/ تکلیف نمرات پایانترم چه میشود؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شده که دانشجویان برای اولین بار حضور در امتحانات مجازی را تجربه کنند. در این میان هر یک از دانشگاهها و اساتید مدل و روشی را در پیش گرفتهاند. برخی از اساتید برای دانشجویان سؤالات چهارگزینهای طرح میکنند، برخی سؤالات را تشریحی میدهند. اساتید برای پاسخ به سؤالات زمانهای مختلفی را در نظر میگیرند. همچنین برای ارائه پاسخ به سؤالات روشهای مختلفی در نظر گرفته شده است.
همین تنوع روشها باعث شده که بسیاری از دانشجویان در فضای مجازی اظهارنظرهای متفاوتی داشته باشند. برخی از دانشجویان میگویند که به خاطر مجازی بودن، امتحانات را جدی نمیگیرند. برخی هم معتقدند که استادان باید سؤالات را متناسب با آموزشی که ارائه کردهاند، طرح کنند.
بیشتر بخوانید:
یکی از دانشجویان میگوید: «امتحان مجازی خیلی خوبه. مخصوصاً وقتی از ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر طول میکشه!»
دانشجوی دیگری از زمان اختصاصیافته به سؤالات انتقاد دارد و عنوان میکند: «برای 20 سؤال تشریحی 15 دقیقه در نظر گرفته شده است، وقتی هم اعتراض کردیم که زمان کمه برای تایپ و همه سیستم ندارن، گفتن به ما ربطی نداره و برین کافی نت امتحان بدین.»
دانشجوی دیگری در توئیتر نوشته است: «به نظر من اجرای درست قانون مهمتر از زیاد بودن قانون است. تو همه این مواردی که گفتی (به جز مورد تقلب) اگر قانون درست اجرا بشه، هیچ کدوم از این اتفاقها نمیافته. وقتی استاد من کلاً تو این ترم ۱ جلسه مجازی برگزار کرده و شب قبل امتحان جزوه ۱۵۰ صفحهای میفرسته که بخونیم آره من تقلب میکنم.»
دانشجویی در پیامی به خبرگزاری آنا گفته که «استاد محترم خودت موقعی که میخواستی درس بدی تو محاسباتش اشتباه میکردی یه دو ساعت میکروفن رو میبستی میرفتی روش فکر میکردی میاومدی تا بتونی جوابش رو بدی الان سؤال میدی یه دقیقه هم بیشتر براش وقت نمیذاری؟؟؟؟ خب میخوای دانشجو را بندازی قبلش بگو حداقل دیگه ما برا خوندن وقت نذاریم، این همه میخونی بعد مییاد سؤال محاسباتی مییده تا بیای حل کنی وقتش تموم میشه.»
این دانشجو همچنین درباره تقلب نوشته: «در ضمن اون که بخواد تقلبی کنه، فقط اینجا اون شخصی که خونده ضرر میکنه که نمیتونه کل سؤالات را جواب بده..»
دانشجوی دیگری در پیامی به کانال خبرگزاری آنا گفته است: «خیلی خیلی تایم امتحانات کمه مثلاً ما آمار داشتیم 12 تا سؤال یک ساعت. لطفا پیگیری کنید ما ترم آخر هستیم و بيشترین ضرر رو میکنیم. درس تحلیلی مثل مدار و کنترل چه جوری یک ساعته 10 تا سؤال جواب بدیم. امتحان حضوری دو ساعت وقت میدادن وقت کم میآوردیم و نمیتونستم جواب بدیم لطفا پیگیری کنید.»
برخی از دانشجویان درباره امتحانات مجازی شفاهی با نرم افزارهای این حوزه نوشتند که اساتید برای اینکه تقلبی صورت نگیرد اینگونه امتحانات را برگزار کردهاند.
عدهای از دانشجویان هم از وجود مشکلاتی نظیر قطعی برق و اینترنت گلایه کردند. بعضی از دانشجویان نمیتوانستند پاسخها را به سامانههای آموزش مجازی ارسال کنند و دچار مشکل شدند. برخی از اساتید هم در این میان حتی راه دیگری تعبیه نکرده بودند تا این دانشجویان بتوانند پاسخ سؤالات را ارسال کنند.
دانشجویی در انتقاد از سامانه آزمون مجازی نوشته است «چرا موقع امتحان گزینه تأیید جواب هنگ میکنه، مجبوری از سایت خارج بشی و مجدد وارد بشی همین استرس مضاعف مییده به دانشجو و زمان امتحانش هدر میره امروز اولین امتحانم بود، حدود چهار پنج بار این اتفاق برام افتاد.»
اساساً آزمون مجازی یا حضوری برای ارزیابی دانشجویان است تا مشخص شود که آنها بهدرستی دروس را فراگرفتهاند یا اینکه هنوز مهارت لازم را به دست نیاوردهاند. آن چیزی که مهم است نباید کیفیت تدریس یا ارزیابی فدای شرایط شود و به دلیل وضعیت خاص حاکم بر کشور، گذراندن دروس ملاک قرار داده شود اینگونه بار دیگر رویکرد مدرکگرایی که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است، نمایان خواهد شد.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/