دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تلگرام فیلتر است یا نه؟

تلگرام دارای قابلیتی است که از طریق صفحات وب هم می‌توان از امکانات این برنامه بهره‌مند شد. ولی چند روزی است دسترسی به این صفحات از طریق پروتکل http فیلتر شده است.
کد خبر : 49952

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در چند روز گذشته بخش وب تلگرام فیلتر شده است و به تازگی سایت‌های خبری این مساله را به عنوان «فیلترینگ صفحات وب تلگرام» عنوان کرده‌اند.


تلگرام علاوه بر اپلیکیشن موبایل و نرم‌افزار مخصوص ویندوز از طریق صفحات وب هم قابل دسترسی است. اما این نرم‌افزار به دلیل امنیت بالا، حتی در صورتی که از پروتکل HTTP برای ورود به آن استفاده شود، کاربر را به صفحه‌ای مبتنی بر پروتکل امن HTTPS منتقل می‌کند تا همه پیام‌ها و رمز و نام کاربری به صورت کدشده بین شبکه و کاربر منتقل شود. اما اگر در ایران بخواهید از این آدرس وارد تلگرام شوید به بن‌بست می‌خورید.


چند روزی است صفحه مبتنی بر پروتکل http این سرویس در ایران فیلتر شده است. به زبان ساده اگر وارد آدرس http://web.telegram.org شوید به جای اینکه به صفحه ورود تلگرام منتقل شوید، با پیام «دسترسۍ به تارنمای فراخوانده شده امکان پذیر نمۍ باشد» و صفحه زیر مواجه می‌شوید.



باید اضافه کرد که این فیلترینگ در مورد صفحه پروتکل امن مبتنی بر HTTPS یعنی HTTPS://web.telegram.org صدق نمی‌کند و کاربران می‌توانند به صفحه وب تلگرام دسترسی داشته باشند. این پروتکل از امنیت بالاتری برای کاربران برخوردار است و همه پیام ها از جمله شماره تلفن و رمز آنها از طریق این پروتکل به صورت رمز شده فرستاده می‌شود.


پیش‌تر بحث‌هایی در مورد فیلتر شدن تلگرام صورت گرفت اما به گفته عبدالصمد خرم‌آبادی، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، این مساله هنوز در دستور کار کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار دارد.


به گزارش گروه اقتصادی آنا، در حالی که این صفحه کماکان فیلتر است، اخبار ضد و نقیضی در مورد این خبر منتشر می‌شود. در چند روز اخیر خبرهایی در مورد فیلترینگ تلگرام در شبکه‌های خبری منتشر و پس از آن هم تکذیب شده است.


طی تماس تلفنی خبرگار آنا با اعضای «کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه» که مسئول تصمیمگیری در مورد فیلترینگ این سایت‌ها هستند، «عبدالصمد خرم آبادی» دبیر این مجموعه و «محمد علی اسفنانی» عضو این کارگروه هم درباره این مساله ابراز بی اطلاعی کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته