آموزش آنلاین نقاشی ایرانی موفقیتآمیز است/ وقتی کرونا دست فرشته نقاشی را بست!
رضا مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره فعالیتهای خود در ماههای اخیر گفت: من از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا و قرنطینه داخلی سعی کردم تا از این محدودیت به عنوان یک «فرصت» استفاده کنم. بلافاصله یکی از اتاقهای خانه را شبیه به آتلیه درست کردم و کارهای عقبافتادهام را انجام دادم. چون واقعاً به خاطر کاهش رفتوآمدها در وقتم صرفهجویی میشد.
وی اظهار کرد: با توجه به تعطیلی آموزشگاههای هنری، آموزش آنلاین را راهاندازی کردم که اتفاقاً گستره هنرجویان را افزایش داد. ما الان هنرجویانی از شهرها و کشورهای مختلف همچون ایالات متحده آمریکا، فرانسه و آلمان داریم. در زمینه نقاشی ایرانی دسترسی علاقهمندان در شهرهای مختلف به اساتید این رشته خیلی محدود است و آموزش آنلاین در این زمینه میتواند تأثیرگذار باشد و برای هنرجویان بارزش و پراهمیت است.
امکان و امتناع تدریس آنلاین نقاشی ایرانی
این هنرمند نگارگر افزود: البته چه در آموزش نقاشی و چه در سایر آموزشهای هنری، تدریس آنلاین نمیتواند جای آموزش حضوری را بگیرد اما به هر حال از عدم دسترسی بهتر است و در این مدت نیز دوستان واقعاً از آن آموزشها استفاده کردند.
مهدوی عنوان کرد: آموزش رودررو و حضور استاد در کنار شاگرد موضوع مهمی است، اما هنرجو بیش از هر چیز دنبال قلم استاد است و دوست دارد با استادی کار کند که بتواند با کارهای او ارتباط برقرار کند به صورت متقابل، اساتید هنر هم این چنین هستند.
وی گفت: من برخی هنرجویانم را از نزدیک ندیدهام؛ اما از طریق فضای مجازی با هم ارتباط گرفتیم. جالب است در نگارگری و نقاشی ایرانی که آموزش حضوری اهمیت دارد، میبینم برخی از هنرجویان غیرحضوری نمونه کارهایشان را فرستادند از بسیاری از هنرجویان حضوری بهتر بود. بنابراین نتیجه آموزش های آنلاین هم حداقل برای من قابل قبول است.
تصویر کرونا در تابلوهای نگارگری
مهدوی درباره تأثیر گرفتن آثار هنرمندان از شرایط نامطلوب ناشی از ویروس کرونا نیز گفت: این تأثیر قطعاً خودش را نشان میدهد. وقتی فضای ذهنی هنرمند از این گونه مفاهیم پر میشود، طبیعی است که بخشی از آن را روی کاغذ میآورد. من خیلی از همکاران حوزه هنرهای تجسمی را دیدهام که در این مدت، آثاری با موضوع کرونا خلق کردند.
این استاد نقاشی ایرانی افزود: من یک مجموعه با محوریت «اسب» کار کردم. در یکی از این نقاشیها به نام «قرنطینه» اسبی را کشیدیم که نسبت به اسبهای دیگر چاقتر است و پاهای کوتاهتری دارد. این اتفاقی بود که برای خیلی از مردم دنیا رخ داد. در شرایط کرونایی به خاطر بیتحرکی دچار اضافه وزن و خمودگی شدند.
وی افزود: در یک اثر دیگر فرشتهای را کشیده بودم که نشسته بود و بالهایش را هم با طناب بسته بودند. در نقش لباس این فرشته به جای گل، ویروس کرونا بود و به صورت نمادین نشان میداد که بال و پر انسانها به خاطر شیوه این ویروس بسته شده است.
مهدوی گفت: هرچند نگارگری یک هنر معنوی است و آثار آن بیشتر جنبه انتزاعی و خالی دارد اما به این معنا نیست که ارتباطش با جهان واقعیت قطع شده است. خود من معمولاً نیمنگاهی به واقعیتهای جامعه و آن چه در اطراف من میگذرد دارم.
وی اظهارکرد: حتی قبل از قضیه کرونا و در زمان گسترش آتشسوزی جنگلهای استرالیا، در یک اثر حیوانات بومی استرالیا را کار کردم که در معرض خطر هستند که البته در نگاه اول شاید مخاطب متوجه نشود که حیوانات موجود در تصویر مربوط به آن کشور هستند.
مهدوی ادامه داد: این تابلو که «حیات وحش» نام داشت در فضای مجازی هم دست به دست چرخید و اتفاقاً مورد توجه کاربران استرالیایی هم قرار گفت. بنابراین درست است که هنر نگارگری جنبه انتزاعی دارد، اما همین هنر نگارگری این ظرفیت را دارد که وقایع تلخوشیرین جامعه را در قالب عناصر نمادین منعکس کند.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/